Bernardusschool

St. Bernardusstraat 2 7256 AP Keijenborg

  • Schoolfoto van Bernardusschool
  • Schoolfoto van Bernardusschool
  • Schoolfoto van Bernardusschool
  • Schoolfoto van Bernardusschool
  • Schoolfoto van Bernardusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school zijn alle kinderen uit Keijenborg en omgeving welkom en streven we naar "opbrengsten" die meer zijn dan de cijfers op een toets. "Eruit halen wat er in zit" betekent niet alleen dat kinderen goed presteren op een toets, maar dat zij mogen werken aan hun talenten. Hierbij dagen wij de kinderen uit binnen hun mogelijkheden. 

Wij vinden het wel ontzettend fijn dat alle leerlingen in het vervolgonderwijs op de plek terechtgekomen zijn die door school is geadviseerd.

Niet elk kind hoeft topscoorder te zijn, maar kan wel zijn/haar eigen record verbreken!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van onze leerlingen goed te kunnen volgen worden de tussenresultaten op verschillende manieren gemeten.

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing, zodat wij de ontwikkeling van onze leerlingen goed kunnen volgen. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methode afhankelijke en onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld). In de kleutergroepen wordt er niet getoetst, maar de ontwikkeling gevolgd m.b.v. de kleuterobservatielijsten van Kleuter in Beeld.

De resultaten van Leerling in Beeld worden overgenomen in het Leerling Volg Systeem van ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden geïnformeerd over de observaties- en toetsresultaten.

Na observaties en het toetsen volgt de analyse, zodat het onderwijsaanbod opnieuw afgestemd kan worden op de behoeften van de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar is het opstellen van een advies voor een leerling dat naar het Voortgezet Onderwijs gaat een verantwoordelijke taak. Omdat wij het belangrijk vinden een goed advies mee te geven aan de leerling starten wij vanaf groep 6 met deze procedure. Leerkrachten van groep 6, 7, 8, intern begeleider en schoolleider spelen tijdens deze procedure een actieve rol.  

Tijdens het laatste kind- oudergesprek in groep 6 krijgen de leerlingen en de ouders een voortgangsadvies, dit wordt meegenomen naar het volgende schooljaar (zie bijlage 1). Tijdens het kind-oudergesprekken in groep 7 zal dit voortgangsadvies steeds besproken en waar nodig aangepast worden (zie bijlage 2) . Eind groep 7 krijgen leerlingen en de ouders het eerste voorlopige advies. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen in groep 8 hun voorlopig schooladvies. In de eerste 2 volle weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Het definitieve schooladvies ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 15 maart. Tussen 25 maart en 31 maart worden alle leerlingen tegelijk, met hun definitieve advies, aangemeld op de middelbare school.  

Het advies is een schooladvies en dat betekent dat dit een bindend advies is. Het VO moet dit advies overnemen. Alleen de schoolleider kan in uitzonderlijke gevallen het gegeven advies wijzigen, dit gaat op basis van nieuwe argumenten. De leerkracht van de bouwenbouw communiceert het advies naar kind/ouders en het VO.

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend. Bij het opstellen van het advies nemen wij de volgende aspecten mee: 

  • Observatiegegevens van de leerkrachten, intern Begeleider en eventueel externe begeleider
  • Werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en welbevinden van de leerling (Kanvas)
  • Gegevens Niet methode toetsen;  lib en CITO doorstroomtoet
  • Gegevens Methodegebondentoetsen (Pluspunt, Staal, Nieuwsbegrip)

In ons protocol advisering en uitstroom VO staat de gehele route beschreven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een plek waar kinderen samen leren en spelen. Wanneer kinderen op school komen, nemen zij opgedane kennis en ervaring mee vanuit: het gezin, de kinderopvang, de familie, de sociale- of culturele afkomst, etc. Het is vanzelfsprekend dat kinderen vanuit diverse achtergronden op school komen met verschillen in kennis, ervaring en gewoontes. Daarom besteden wij structureel aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkelen wederzijds respect
  • Jezelf kunnen/durven zijn
  • Je veilig voelen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het bezoek van de inspectie aan onze school hebben we als plezierig en waardevol ervaren. De inspecteur stelde zich positief kritisch op en de gesprekken waren open en vanuit gelijkwaardigheid. Met de aangegeven aandachtspunten zijn we aan de slag gegaan. Zo staat het (technisch) leesonderwijs de komende jaren als speerpunt op onze agenda. Wij geven ruimte aan de actieve betrokkenheid van onze leerlingen door te werken met Coöperatieve werkvormen in alle groepen. Vanaf 2013 worden wij getraind in het verwerken van Thinking Skills in onze lessen en activiteiten.

Terug naar boven