Sjaloomschool

Stadhoudersdreef 65 2224 BP Katwijk

Leerlingen die na de thuiswerkperiode weer naar school zijn gegaan.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn er trots op dat de Cito-eindtoetsscores van de afgelopen drie jaren telkens hoger uitvielen dan het landelijk gemiddelde voor onze schoolgroep. De eindtoets meet wat leerlingen van groep 8 kennen en kunnen op het gebied vande Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en studievaardigheden. De gemiddelde score is een indicatie of er goed is gekeken naar en aangesloten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van het gegeven onderwijs door de school.

De publicatie van het RTL onderzoek van de jaarlijkse ranglijst van eindtoetsscores van alle Nederlandse basisscholen van december 2015 laat zien dat onze school het heel goed doet. Onze school heeft een score gekregen van 7.8. De Sjaloomschool staat hiermee nu op plaats twee van de basisscholen in Katwijk en op een derde plaats van alle basisscholen van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de eerste twee jaren van het onderwijs worden de kinderen nauwkeurig geobserveerd in hun ontwikkeling. Middels observeren en registreren we de voortgang van de ontwikkeling en ontwerpen we een afgestemd beredeneerd aanbod. Vanaf groep 3 worden de leerlingen twee keer per jaar met methode-onafhankelijke toetsen getoetst. De resultaten geven de leerkrachten inzicht in de leervorderingen van de kinderen. De opbrengsten worden op leerling-, groeps- en schoolniveau besproken. Hierbij is naast de toets gegevens ook aandacht voor de brede ontwikkeling van de kinderen. In kaart gebracht wordt wat kinderen nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze adviezen kloppen voor het overgrote deel met de mogelijkheden van de leerlingen, mede dankzij onze goed bijgehouden leerlingvolgsysteem.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Sjaloomschool dagen we uw kind uit om nieuwsgierig te zijn en zelfstandig op ontdekking te gaan. Door te leren en te doen kan uw kind zich het beste ontwikkelen. Ook leren we van en met elkaar. Door de fijne sfeer en goede begeleiding voelt uw kind zich bij ons geborgen en veilig en komen kinderen met plezier naar school. We hebben oog voor kinderen die extra zorg nodig hebben, of die juist gebaat zijn bij meer uitdaging. Verschillen maken ieder kind uniek. Wij gaan samen met uw kind op zoek naar zijn of haar talenten en betrekken u daar graag bij.

Taal en lezen

Taalonderwijs begint thuis, daarom helpen we u daar graag bij. Want de taalontwikkeling van uw kind is heel belangrijk voor nu en voor de toekomst. Samen kijken we wat u en uw kind nodig hebben om het taalonderwijs op school en het oefenen thuis goed op elkaar aan te laten sluiten. Ook leren lezen vinden wij heel belangrijk, want wie meer leest wordt ook beter in taal. Met onze eigen bibliotheek zorgen we dat kinderen graag willen lezen en er veel plezier aan beleven.

Passend onderwijs

Op onze school mogen niveauverschillen tussen kinderen er zijn. Wij doen er alles aan om uw kind het onderwijs te bieden dat het beste bij hem of haar past. We kijken naar wat uw kind kan en maken ruimte voor wat het wil. Zo helpen wij iedere leerling steeds een stap verder op zijn of haar eigen weg. De aanpak van onze leraren is positief, vriendelijk en duidelijk en sluit aan op de belevingswereld van uw kind.

Sjalom!

De naam van onze school komt van het woord sjalom. Sjalom verwijst naar vrede; zowel de vrede tussen God en de mens, als tussen verschillende landen. Daarnaast staat het voor innerlijke vrede, vrede in jezelf. Ook is sjalom een groet naar elkaar. Al deze betekenissen passen bij onze school. Een Amsterdamse Joodse kunstenaar heeft het kunstwerk in het hoofdgebouw van de school gemaakt. Daarin zie je het woord Sjalom.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Taal en lezen
  • Passend onderwijs
  • Sjalom!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie was over de hele linie tevreden over de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Het onderdeel waar nog verbetering mogelijk was, planmatige zorg, is in het kader van Passend onderwijs opgepakt. Dit staat inmiddels goed op de rails. Ook de samenwerking met peuterspeelzaal ‘De Torteltuin’ is intensiever geworden. Er is sprake van ‘warme overdracht’ van kleuters naar onze school. We betrekken ook de ouders van de kleuters meer bij onze onderwijsactiviteiten.

Terug naar boven