Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vóór de start van ieder nieuw schooljaar worden de groepen ingedeeld. Bij de indeling wordt aangesloten op de behoeften, mogelijkheden, het gedrags- en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. De leerlingen hebben naast structuur, voorspelbaarheid en veiligheid ook zoveel mogelijk uitdaging nodig op cognitief en/of sociaal-emotioneel niveau. Voor beide groepen geldt dat de leerkracht en pedagogisch medewerkers een klimaat scheppen waarin de sociale en emotionele rust gemaximaliseerd wordt en waarin kinderen uitgedaagd en gestimuleerd worden. Daarbij wordt bekeken hoever de leerling is met de ontwikkeling van de schoolse vaardigheden, waarbij onder meer aandacht is voor het vergroten van de zelfstandigheid en de competentiebeleving. Dit houdt in dat naast aandacht voor de leerresultaten aandacht wordt besteed aan de leermotivatie, de taakbeleving en het omgaan met leerproblemen. Gaandeweg een schooljaar wordt per kind geëvalueerd in hoeverre er veranderingen nodig zijn.