Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Prins Willem-Alexanderschool werkt met combinatiegroepen en met enkele groepen. Daarnaast zorgen we voor flexibel onderwijs: een leerling die goed kan rekenen, kan makkelijker aansluiten bij de instructie van een hogere jaargroep. Een leerling die moeite heeft met taal, kan makkelijker instructie krijgen in een lagere jaargroep. Om een voorbeeld te geven: een leerling zit in groep 7, maar kan heel goed rekenen. Deze leerling kan dan met groep 8 meerekenen
Onder de overige vakken worden onder meer de volgende verstaan:
- Lijf en relaties
- Verkeer
- Kanjertraining
- Studievaardigheden (bovenbouw)
Een aantal van deze vakken wordt niet wekelijks gegeven.
De Prins Willem-Alexanderschool wil een school zijn voor leerlingen uit de wijk. Voor leerlingen die moeite met bepaalde leerstof hebben. Voor leerlingen die heel veel extra leerstof aankunnen. De school wil deze leerlingen zoveel mogelijk binnen de structuur van de groep of de bouw hulp bieden. De school organiseert het onderwijs zo dat het aan deze verschillen zoveel mogelijk tegemoet gekomen wordt. In het schoolondersteuningsprofiel staat hoe we de ondersteuning organiseren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school is in gesprek met de gemeente en vergelijkbare scholen om te kijken of het aanbod ten aanzien van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte uitgebreid kan worden.
Om eventuele taalachterstanden zo vroeg mogelijk te kunnen signaleren en aan te kunnen pakken zijn wij in het verleden gestart met de Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE). De school doet dit voornamelijk aan de hand van Parnassys leerlijnen en LOGO 3000. Het doel van dit programma is dat leerlingen met een goede taalvaardigheid kunnen starten in groep 3. De landelijke overheid heeft geïnvesteerd in programma’s om de taalvaardigheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen. De gemeente Katwijk ontvangt subsidies om VVE in de gemeente Katwijk vorm te geven. Mocht het zo zijn dat er een taalachterstand blijft bestaan, dan kan een leerling aangemeld worden voor de Taalklas. Kinderen gaan dan naar deze voorziening en volgen het intensieve taalprogramma aldaar. In de praktijk betekent het dat de leerlingen een dag naar de Taalklas gaan.