De Brugghenschool stelt jaarlijks in het jaarplan in samenspraak met team en MR streefdoelen vast op 4 geformuleerde succesindicatoren. Deze zijn:
- De onderwijsopbrengsten
- De tevredenheid van ouders
- De tevredenheid van leerlingen
- De verwijzing naar het voortgezet onderwijs
Tijdens teambrede studiedagen besteden we aandacht aan structureel samen leren en ontwikkelen. Om te werken aan kwaliteit nemen teamleden deel aan ontwikkelgroepen. Het doel hiervan is onderzoek doen in de praktijk op zoek naar relevante ontwikkelingen om het onderwijs beter te maken. Op onze school onderscheiden we 4 groepen:
1. OOG gedrag
2. OOG burgerschap en identiteit
3. OOG basisvaardigheden
4. OOG onderwijsvisie en innovatie
Inzet NPO-middelen:
De school heeft vanuit de overheid extra middelen gekregen om leerachterstanden aan te pakken. De school heeft hierbij keuzes gemaakt uit de landelijke menukaart, en gekozen voor onder andere inzet op: versterking didactisch handelen, versterking bewegingsonderwijs en versterking van de leerlingenzorg. Deze punten zijn uitgewerkt in het jaarplan van de school.
Speerpunten Schooljaarplan
Het schooljaarplan staat in hoge mate in het teken van de verbetering van basisvaardigheden. Het plan basisvaardigheden is in februari aan de MR voorgelegd. De ambitie is om de basisvaardigheden te verbeteren. Budgetten zijn beschikbaar, extra subsidies zijn toegekend.
Goede gekwalificeerde leerkrachten zijn schaars. Impulsen geven met het aantrekken van extra leerkrachten is niet of nauwelijks mogelijk. Op de Brugghenschool zorgen we dat we met externe inhuur van kwaliteitsmedewerkers, coaching vanuit Bazalt en professionalisering van de IB functie een belangrijke stap maken. Ook het aantal onderwijsassistenten is uitgebreid. Er is veel behoefte aan rust. Terwijl we een veranderopdracht hebben, moeten we zorgvuldig zijn met het aantal impulsen omdat het voor leerkrachten behapbaar moet blijven. Het tempo van de verandering moet lager zijn dan we op basis van alle ambities eigenlijk zouden willen.
Organisatiecultuur. We hebben een cultuur waar het delen van informatie, het bij elkaar in de klas kijken, het open hebben van deuren, het kwetsbaar opstellen, nog niet bij alle leerkrachten gebruikelijk is. Werken aan de professionele cultuur is een noodzakelijke voorwaarde om succesvol te kunnen zijn in de realisatie van het actieplan
Onze kernpunten
- Basisvaardigheden. We investeren we door in het werken aan een professionele cultuur en persoonlijke ontwikkeling. Het aanbrengen van focus is zeer belangrijk.
- De school is een lerende omgeving, waar het niveau van onze basisvaardigheden lezen, taal, spelling en rekenen het gemiddelde overtreft van scholen met een vergelijkbare populatie.
- Op onze school zijn de basisvaardigheden van de leerlingen op orde.
- De leerkrachten zijn toegerust om pedagogisch, didactisch en vakinhoudelijk goed onderwijs te kunnen geven.
- We onderscheiden doorlopende en duidelijke leerlijnen door de hele school heen.
- We zijn de mini maatschappij waarin we goed burgerschap in de praktijk brengen.
- We bereiden leerlingen voor op de maatschappij, waarin ze hun eigen talenten ontdekken en goed worden voorbereid op de keuze voor het middelbaar onderwijs.