Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De kinderen bij ons op school komen vanuit een achterstandsituatie. Zij beheersen de taal vaak niet volledig en ontvangen vanuit huis niet altijd extra ondersteuning, omdat niet alle ouders de Nederlandse taal machtig zijn. Daarnaast is het zo dat kinderen veelal meerdere scholen hebben bezocht waardoor de ononderbroken ontwikkelingslijn niet voldoende aanwezig is.
Verder moet bij de beoordeling van de eindresultaten rekening gehouden worden met de onzekere situatie waarin de kinderen verkeren en de spanning die dit met zich meebrengt.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentoetsen worden gemeten via methodegebonden toetsen en door middel van de landelijk genormeerde toetsen. Sinds het schooljaar 2022-2023 werkt de Verrekijker met het LVS van IEP. Bij Iep geloven ze dat ieder kind van nature graag leert en graag laat zien wie hij is en wat hij kan. Kinderen zijn iedere dag bezig om zich te ontwikkelen en ieder kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. De kinderen worden niet meer vergeleken met elkaar. De focus ligt bij Iep op de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen. Het geeft inzicht waar het kind staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen. Deze visie vinden wij op de verrekijker veel meer aansluiten op onze doelgroep. De ontwikkeling van de kinderen wordt nauwlettend gevolgd in individuele ontwikkelingsperspectieven. Deze ontwikkelingsperspectieven worden besproken in samenspraak met de ib-er. Dit gebeurt minimaal op drie vaste momenten in het jaar.
De overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs wordt zorgvuldig begeleid. Wij doen dat op de volgende wijze:
* In groep 7 wordt een voorlopig VO-schooladvies met de ouders besproken.
* In de periode december t/m februari is er recent voorlichtingsmateriaal van scholen in de streek op school beschikbaar. Via school ontvangen ouders een informatiefolder van het Ministerie, de regionale Schoolgids en een infokrant over de Cito-toets.
* In december, januari en februari zijn er open dagen bij de scholen van voortgezet onderwijs die door ouders en kinderen bezocht kunnen worden.
* In groep 8 wordt in januari het VO-schooladvies gegeven.
* In de eerste 2 weken van februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets.
* Uiterlijk 24 maart wordt, samen met ouders en kind, het definitieve VO-schooladvies vastgesteld. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
* Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan bij een middelbare school
* In het eerste schooljaar na de basisschool worden alle kinderen besproken met de mentoren van de diverse brugklassen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De kinderen van onze school verkeren in een voortdurende onzekerheid. Dit is ook nog gekoppeld aan een thuissituatie waarin kinderen zeer krap gehuisvest zijn met minimale voorzieningen. De kinderen hebben thuis met dezelfde kinderen contact als op school. Veelal worden spanningen vanuit het centrum meegebracht naar school. In de voorhanden zijnde meetinstrumenten komen deze aspecten niet naar voren.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.