Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het motto van de school, samen actief ontwikkelen, is zichtbaar in ons onderwijs. Wij zijn ons, naast het zo optimaal geven van de kernvakken, aan het oriënteren op een andere vorm van onderwijs rond de zaakvakken. Het ontwikklleerteam (OLT) cultuur en wereldoriëntatie houdt zich hier, achter de schermen mee bezig. Ook in het kader van de eventuele nieuwbouw is een andere manier van onderwijs geven, zeker in de middaguren, een wens vanuit het team van de COS.
Bij de kleuters wordt thematisch gewerkt en komen bij de verschillende activiteiten ook de verschillende doelen van taal en rekenen aan bod. Specifieke reken- en taallesjes worden in de kleine kring gegeven.
Tijdens het eet en drinkmomnet (rond 10 uur en rond 12 uur) wordt er een onderwijsactiviteit aangeboden.
De pauze rond 10 uur is onderwijstijd en wordt buiten gehouden.
Na de lunch is de grote pauze voor de kinderen die buiten wordt gehouden.
Tijdens het buitenspelen is er herkenbare pleinwacht buiten (leerkracht met Kiva Hesje)
De basiskwaliteit en aanvullende ondersteuning gaat uit van de ondersteuningsbehoefte van alle kinderen. De ondersteuning betreft de inrichting, borging en ontwikkeling van de ondersteuningsstructuur op school in alle facetten: een basisarrangement van de inspectie, handelingsgericht werken in de groep en in de school, planmatig werken aan resultaten, het onderhouden van een sterk ondersteuningsnetwerk in en om de school en het ‘kennen en kunnen’ van de route van signaleren naar verwijzen. Scholen zetten voor dit deel de middelen in van het samenwerkingsverband en kunnen naast de intern begeleider gebruik maken van routebegeleiding en onderwijsspecialisten
Onze school heeft de basisondersteuning op orde. De ambities t.a.v. het bieden van aanvullende (extra) ondersteuning, waarbij het welbevinden van het kind, de groep, de groepsleerkracht en de ouders uitgangspunt zijn, zijn:
*onderwijs bieden aan en begeleiden van leerlingen met een Taal Ontwikkelings Stoornis (TOS) in samenspraak met Auris en ouders *onderwijs bieden aan en begeleiden van kinderen met het Syndroom van Down in samenspraak met AED en ouders
*onderwijs bieden aan en begeleiden van kinderen met enkelvoudige gedragsproblematiek in samenspraak met SWV Duin en Bollenstreek en ouders
*onderwijs bieden aan en begeleiden van leerlingen met cognitieve ontwikkelingsproblemen in samenspraak met SWV Duin- en Bollenstreek en ouders
*onderwijs bieden aan en begeleiden van leerlingen met behoefte aan uitdaging, de meer- en hoogbegaafden, in samenspraak met ouders, stichting Prohles en SWV Duin- en Bollenstreek
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.