Kindcentrum De Linge, voor christelijk basisonderwijs & kinderopvang

Noordstraat 5 4421 JS Kapelle

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Linge, voor christelijk basisonderwijs & kinderopvang
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Linge, voor christelijk basisonderwijs & kinderopvang

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ons kindcentrum gebruikte de IEP-eindtoets van bureau ICE. De eindtoets is gericht op cognitieve vaardigheden als rekenen en taal. Bureau ICE heeft naast de eindtoets ook een advieswijzer. Deze nemen wij af bij alle groep-8-leerlingen. Hiermee worden naast cognitieve vaardigheden ook de persoonlijkheidskenmerken van de leerling in kaart gebracht. Dit vinden wij waardevol. Het gaat ons om hart, hoofd én handen. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de IEP-doorstroomtoets afgenomen in groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden vanaf groep 3 in alle groepen 2x per jaar de toetsen afgenomen van het landelijke leerlingvolgsysteem van IEP. Dit gebeurt voor rekenen, taal, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taalverzorging. Zo kunnen we de ontwikkeling van de kinderen op deze gebieden nauwgezet volgen én vergelijken met de toetsgegevens van andere scholen in Nederland. In groep 1-2 zijn we zeer terughoudend met toetsen, maar volgen we de kinderen d.m.v. observaties.

We gebruiken deze gegevens om per kind de resultaten te analyseren en te bespreken. Dit doen we bovendien ook per groep en op schoolniveau. Ons onderwijsaanbod passen we daarop aan. Dit leggen we vast in groepsplannen of blokplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De groepen op onze basisschool zijn over het algemeen klein. Meestal tussen de 8 en 14 leerlingen. De percentages rond de schooladviezen kunnen daardoor per jaar grote verschillen laten zien.

Hoe loopt het adviestraject?

  • Eind groep 7/begin groep 8 krijgen de kinderen op basis van ons IEP leerlingvolgsysteem een pré-advies. Met kind en ouders wordt besproken of dit passend lijkt te zijn en of er aandachtpunten zijn in leerdoelen.
  • In november wordt het leerlingvolgsysteem groep 8 afgenomen.
  • In december wordt een gesprek gevoerd met leerkracht, ouders en kind over het voorlopig schooladvies.
  • Kindreren maken in februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden kinderen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind kan zich alleen goed ontwikkelen en ontplooien als het zich veilig en gezien voelt. Relatie, competentie en autonomie zijn de drie kernwoorden die voor ieder mens, maar zeker voor kinderen van belang zijn.

Wij schenken veel aandacht aan het vormen en onderhouden van een positief groepsklimaat. Hiervoor gebruiken we KiVa, onze methode voor sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Maar we maken ook veel gebruik van coöperatieve werkvormen, teambouwers en klassebouwers, om een veilige en open sfeer te creëren waarin elk kind zichzelf kan zijn.

Op onze school formuleren we voor elk kind zijn/haar onderwijsbehoeften. Daarin nemen we zowel behoeften mee op het gebied van de instructie en ondersteuning van de instrumentele vakken (reken, taal, spelling en lezen) als op sociaal-emotioneel gebied. Ons onderwijs passen we daar op aan.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • RELATIE
  • COMPETENTIE
  • AUTONOMIE

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven