Alberoschool CBS 't Honk

Vroonlandseweg 49D 4421 BW Kapelle

  • Ontmoeting in de kring: jij mag er zijn, fijn dat je er bent!
  • Leren door spelen, binnen en buiten.
  • Transparante groepsruimtes en leerpleinen
  • Ieder kind telt op onze school.
  • Samen leren en ontdekken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar heeft groep 8 weer de IEP-eindtoets van bureau ICE gemaakt. Wij willen graag een duidelijk en compleet beeld krijgen van onze leerlingen naast de ervaringen en kennis die wij over 8 jaar al hebben opgedaan.

Het IEP leerlingvolgsysteem meet niet alleen cognitieve vaardigheden maar ook de sociale vaardigheden. Dit past bij onze visie: "HART VOOR HET KIND, OOG VOOR TALENT". Een kind is meer dan taal en rekenen, en aangezien we werken volgens de principes van Meervoudige Intelligentie, is ieder kind wel knap in iets. Een puur cognitieve eindtoets past dus niet bij onze visie. Schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen van groep 8 een doorstroomtoets die de eindtoets zal vervangen. Al in februari 2024 zal de doorstroomtoets afgenomen worden.

In schooljaar 2022-2023 hebben alle kinderen van groep 8 de IEP-eindtoets gemaakt. Wij geven hierbij alvast de voorlopige gegevens van schooljaar 2022-2023 weer.

95% van de kinderen halen het 1F niveau en 5% zijn op weg naar 1F

70% van de kinderen halen ook het 1S/2F niveau en 30% zijn op weg naar 1S/2F

De IEP-score van 2022-2023 is gebaseerd op deelname door 39 leerlingen.

De groep heeft de eindtoets boven het landelijk gemiddelde gescoord. In deze groep zitten: 9 leerlingen met dyslexie, 1 leerling met dyscalculie, 1 leerling met TOS, 4 leerlingen met een diagnose.

De uitstroomverdeling van deze leerlingen is als volgt:

Vmbo BB/BK: 7  Vmbo KB/GT-LT: 3   Vmbo GT-TL/Havo: 12    Havo/Vwo: 10  Vwo:7                                                                                       

Uitleg referentieniveau:                                                                             

Per onderdeel van de IEP Doorstroomtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Deze niveaus zijn in 2010 door het Ministerie van OCW vastgesteld en beschrijven de taal- en rekendoelen die een leerling bij de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs zou moeten beheersen. Voor taalverzorging en lezen zijn dat de referentieniveaus 1F en 2F. Voor rekenen is dat 1F en 1S. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool ten minste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de leerlingen op de basisschool een hoger niveau haalt; het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen het 1S-niveau. Om leerlingen te begeleiden en te ondersteunen richting deze niveaus zijn deze uitgewerkt in tussendoelen en leerlijnen. Meer informatie over de referentieniveaus vind je op de website van het SLO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Schooljaar 2020-2021 zijn we voor het eerst gestart met de IEP (Inzicht Eigen Profiel). Het is een genormeerde toets waarin voor ieder kind van groep 3 tot en met 8 de leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling zichtbaar is. De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in onze evaluatie. Zowel op individueel-, groeps- en schoolniveau worden de resultaten geëvalueerd. We kijken hier altijd gezamenlijk naar en maken een analyse van de gegevens die we verzamelen. Dit doen we 4 keer per jaar met de I.B.-er en de groepsleerkrachten en 2 keer per jaar met het gehele team, dan kijken we naar de groeps- en schoolresultaten. Deze bevindingen worden genoteerd in een bovenschools analyse document.

De besprekingen hiervan vormen de basis voor verdere acties, omdat we niet toetsen voor de toets. We toetsen leerlingen om de groei te volgen, en daar waar nodig interventies te plannen. Deze interventies worden verwerkt in de onderwijsplannen. 

Ook kijken we altijd naar het kind achter de cijfers. Soms zijn puur cijfermatige resultaten slechts een cijfer, we kijken naar de totale ontwikkeling van het kind en interpreteren en evalueren op basis van alles wat we weten van het kind. We streven naar optimale leeropbrengsten voor ieder kind.

Met deze IEP-toets hebben we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. 

In de groepen 1 en 2 volgen we ieder kind met KIJK! Op basis van observaties door de leerkracht die we in KIJK! registreren en de leerlijnen die een kind moet doorlopen passen we ons onderwijs aan. We werken in de groepen 1 en 2 met een beredeneerd aanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We kijken op 't Honk niet alleen naar cognitieve resultaten of hoge uitstroom. Na het advies van de school hebben we geen bijstellingen hoeven doen na de eindtoets. Ieder kind is bij ons uniek en heeft talenten. We zetten in op een zo hoog mogelijk leerrendement, maar niet ten koste van het welbevinden van het kind. Als een leerling onze school verlaat mag hij trots zijn op zijn ontwikkeling in de breedste zin. We willen leerlingen uit laten stromen die vol zelfvertrouwen zijn en die weten wat hun talenten zijn. Daarbij is een praktisch ingestelde leerling die naar het VMBO gaat even waardevol als een leerling die een meer theoretische route gaat volgen. Uitstroom is een afspiegeling van een groep leerlingen, ieder met zijn of haar capaciteiten en talenten. Dáár zijn we trots op.

De uitstroom van onze leerlingen aan het einde van schooljaar 2022-2023

Vmbo BB/BK: 7  Vmbo KB/GT-LT: 3   Vmbo GT-TL/Havo: 12    Havo/Vwo: 10  Vwo:7  



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen vanaf de start op onze basisschool. We doen dit, omdat een goede competentiebeleving van het kind van zichzelf en van het kind ten opzichte van de ander basisvoorwaarde is om tot leren te komen.

Een kind dat lekker in zijn vel zit, zal zich goed en vlot ontwikkelen. Het is van nature nieuwsgierig naar de wereld om hem/haar heen. Nieuwe dingen schrikken hem/haar niet af, maar zijn juist interessant en vormen een uitdaging om spelenderwijs te ontdekken, te leren en te ervaren.

Omdat we insteken op talenten van kinderen, proberen we middels het concept van Meervoudige Intelligentie aan te sluiten bij de competentiebeleving van ieder kind. Het unieke van ieder kind, cognitief, maar met name ook sociaal-emotioneel, staat centraal op 't Honk: "Oog voor talent, hart voor het kind".

We hebben door onze focus op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind het landelijk erkende vignet "Gezonde school" gekregen dat is verlengd tot 2024. In juni 2018 heeft een extern auditteam het pedagogisch klimaat ook beoordeeld als 'goed'.

Er is een beleidsdocument van onze werkwijze als bijlage toegevoegd op Vensters PO: Beleidsdocument Sociaal-emotionele ontwikkeling 't Honk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • samenwerken
  • veilige sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2015 heeft de Onderwijsinspectie onze school voor het laatst bezocht. Omdat de inspectie haar toezicht aan het ontwikkelen is, zijn we volgens het nieuwe toezichtskader beoordeeld. Volgens het huidige kader hebben we het basisarrangement.

Volgens het nieuwe toezicht zijn we als GOEDE SCHOOL beoordeeld. Dit omdat we ruimschoots voldoen aan de nieuw opgestelde normering hiervoor. De inspectie roemde ons uitdagende leerklimaat, ons veilige schoolklimaat, ons ambitieniveau om de lat voor de kwaliteit hoog te leggen en de wijze waarop we verantwoording afleggen over onze ontwikkelingen aan ouders, bestuur en derden.

Het inspectierapport mei 2015 geeft een uitgebreide toelichting. Hierin is ook een bijlage opgenomen van directie en bestuur. Het lezen meer dan waard, en we zijn trots op dit rapport.

In 2020 is er een digitaal themaonderzoek geweest van de inspectie maar hiervan is geen rapportage. Dit is een positief gesprek geweest. Dit themaonderzoek maakte deel uit van het zogenaamde Toezicht op Afstand. Albero als bestuur is als 'goed' beoordeeld.

Terug naar boven