Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Klinkenborg werken we met één duo-combinatiegroep; groep 1 en 2 zitten samen in één klas. Daarnaast hebben we twee trio-combinatiegroepen; de groepen 3, 4 en 5 zitten samen in een klas en de groepen 6, 7 en 8.
In het onderwijs aan leerlingen in de kleuterleeftijd is de leerkracht vrijwel de hele dag bezig met taal en lezen. Alles wat zij doen begeleiden zij met het gesproken woord en door middel van liedjes en versjes, opdat leerlingen in een taal rijke omgeving 'ondergedompeld' worden. De taal is ook enorm belangrijk in de interactie tussen de leerlingen en de leerkracht. Door alles onder woorden te brengen, krijgen leerlingen ook woorden aangereikt die gaan over abstractere begrippen als emoties, handelingen en processen.
Ook het rekenen is een dagelijks onderdeel in de klas. Zo komen, bijvoorbeeld tijdens de dagopening begrippen als tijd, de dagen van de week, gisteren-morgen-overmorgen en de seizoenen aan de orde. Is er allerlei ontwikkelingsmateriaal in de klas wat betreft het begrip van de cijfers en het tellen en tijdens het opruimen komt het ordenen en organiseren aan bod.
De Klinkenborg integreert de vakken, natuureducatie, wereldoriëntatie, burgerschap, kunst, cultuur en muziek. We bieden deze vakken aan rondom een thema. Dit schooljaar hebben wij bijvoorbeeld de thema's, 'lekker eigenwijs', 'het menselijk lichaam', 'eten uit de tuin en ondernemerschap', 'vieringen' en 'jagers en verzamelaars'. De leerlingen krijgen een dieper begrip doordat de lessen met elkaar verbonden zijn. Bovendien blijft de opgedane kennis beter 'hangen'. Omdat leerlingen ook samenwerken aan opdrachten en moeten zoeken naar informatie worden ook sociale- en (digitale) onderzoeksvaardigheden geoefend.
Basis- en extra ondersteuning binnen Lauwers en Eems
Overeenkomstig het referentiekader Passend Onderwijs omschrijven we basisondersteuning als het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel van preventieve en licht curatieve interventies die de school binnen haar onderwijsstructuur planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel met samenwerkende ketenpartners, uitvoert.
In het ontwikkelperspectief van de leerling staat de onderwijsbehoefte van de leerling beschreven. De onderwijsbehoefte geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor een bepaalde mate van ondersteuning. Wanneer een kind specifieke onderwijsbehoeften heeft waarin wij niet direct kunnen voorzien, kunnen wij ondersteuning vragen bij het ondersteuningsteam. De geboden ondersteuning kan praktisch van aard zijn, maar ook intensieve vormen van begeleiding binnen onze school omvatten. Ook een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden.
Binnen ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning. Basisondersteuning binnen Passend Onderwijs Groningen: De basisondersteuning geeft aan welke mate van ondersteuning aan kinderen wordt geboden binnen de eigen school. De actuele afspraken over te bieden basisondersteuning zijn als bijlage opgenomen bij het Ondersteuningsplan 2019-2023. (www.passendonderwijsgroningen.nl).
Extra ondersteuning binnen Passend Onderwijs Groningen
De extra ondersteuning wordt binnen ons samenwerkingsverband vorm gegeven door middel van arrangementen en worden door de school aangevraagd bij het ondersteuningsteam. De arrangementen worden ingezet binnen het regulier basisonderwijs. Arrangementen worden jaarlijks bijgesteld naar aanleiding van evaluatie en behoefte van de scholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het geïntegreerd aanbieden van lesstof door middel van het thematisch onderwijs, zorgt ervoor dat kennis en vaardigheden zich meer verbinden. Onze verwachting is dat leerlingen die minder profiteren van het talige aanbod, door deze aanpak, beter mee kunnen komen en zich meer ontwikkelen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.