openbare basisschool Klinkenborg

pastorieweg 6 9995 PN Kantens

  • Schoolfoto van openbare basisschool Klinkenborg
  • Schoolfoto van openbare basisschool Klinkenborg
  • Schoolfoto van openbare basisschool Klinkenborg
  • Schoolfoto van openbare basisschool Klinkenborg
  • Schoolfoto van openbare basisschool Klinkenborg

Het team

Toelichting van de school

Team Klinkenborg:



We werken op onze school met een compact team van 5 leerkrachten, een Intern Begeleider, een onderwijsassistent en een directeur. De kinderen krijgen 2x per week bewegingsonderwijs, waarvan 1x per week van onze vakleerkracht gymnastiek en 1x per week organiseren we dit intern met onze bevoegde groepsleerkrachten.



In het Kindcentrum is ook de kinderopvang van KindH gevestigd. Samen met de leidsters proberen we ieder jaar activiteiten te organiseren die voor een nauwe samenwerking zorgen, zoals de overdracht van leerlingen die van de peutergroep naar de kleutergroep gaan. Korte- en goede communicatielijnen en fijne samenwerking zijn in het belang van de kinderen die binnen ons Kindcentrum spelen en leren.



Thematisch onderwijs:



In de midden- en bovenbouw wordt 's middags gewerkt aan een thema. De onderbouwgroepen werken gedurende de gehele schooldag aan het thema.



Aan de hand van dit thema worden de zaakvakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en verkeer geboden. Ook de kunst-, cultuur- en muzieklessen worden geïntegreerd in het thematische onderwijs. Binnen het werken aan een thema komen ook vaardigheden als leren onderzoeken, opzoeken, uitwerken en samenwerken aan de orde.



Het eerste thema van het jaar is altijd het thema van de Kinderboekenweek. De lessen worden geboden door de groepsleerkrachten, maar bij sommige onderdelen kunnen er ook vakdocenten ingehuurd worden of worden er gastcolleges gegeven.



Stages:



Op de Klinkenborg bieden we aan meerdere stagiaires van de PABO of MBO-onderwijsassistent, ieder jaar een plek om het vak te leren, in de dagelijkse praktijk van onze school.



Vormingsonderwijs:



Vanaf groep 3 bieden we wekelijks vormingsonderwijs aan. In schooljaar 2024-2025 zal dit Protestants Christelijk vormingsonderwijs zijn. Het daaropvolgende schooljaar wordt er weer Humanistisch vormingsonderwijs geboden.



Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan.



De wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van diverse levensbeschouwelijke richtingen. 



Samen met OBS De Noordster vragen we de vormingslessen aan en wisselen jaarlijks. 



Er zijn voor u geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen. Wanneer ouders problemen hebben met het volgen van de Humanistisch- of Protestants-Christelijke vormingslessen, dan kunnen zijn dit aan het begin van het schooljaar aangeven bij de groepsleerkracht van hun zoon en / of dochter en zal er door de school naar een vervangende activiteit worden gezocht.



Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Inleiding:

De afgelopen jaren is het vinden van vervanging bij ziekte van leerkrachten in het basisonderwijs een toenemend probleem. Ook binnen onze organisatie komt het voor dat de schoolleiding geen vervangers kan vinden. Binnen Goud onderwijs hebben wij samen met andere besturen in Groningen de RTC-Pool opgezet om de grootste problemen rond vervanging op te lossen. In deze pool is een aantal leerkrachten benoemd die met voorrang zullen invallen bij ziekte of andere afwezigheid. (Deze pool is overigens ook een middel om leerkrachten aan ons te binden om aldus de verwachte tekorten aan leerkrachten op te vangen.) Het kan echter toch nog voorkomen dat we geen invaller kunnen vinden. Het hieronder beschreven beleid wil een overzicht geven van de stappen die op onze school genomen worden bij ziekte of verlof van één van de leerkrachten.

Het doel is altijd om zoveel als mogelijk lesuitval te voorkomen.

1.      Uitgangspunt:

Wettelijk kaders: Wat moeten scholen doen bij lesuitval?

Ook leerkrachten kunnen af en toe ziek worden. Dan moeten de leerkrachten vervangen worden. Ook is er vervanging nodig als iemand verlof heeft, een opleiding of nascholing moet volgen of om een andere reden afwezig is. We kunnen over het algemeen een beroep doen op enkele vaste invallers en zullen bij voorkeur proberen invallers te krijgen, die bekend zijn met de betreffende groep of de school. De vervanging wordt geregeld door SLIM personeelsbemiddeling.

In geval van een griepgolf, kan het voorkomen dat er geen invallers meer beschikbaar zijn. Wij proberen:

  • In eerste instantie om vervanging te vinden.
  • Lukt dit niet, dan wordt een groep in ieder geval het eerste dagdeel intern opgevangen en wordt er in eerste instantie een collega gevraagd om (extra) te werken of een dag te ruilen. Indien dit niet lukt kan worden gekeken of met behulp van een Leraar In Opleiding (LIO-er is een 4e jaars Pabostudent) of 3e jaars Pabostudent, onderwijsassistent (onder verantwoordelijkheid van een leerkracht) of bevoegde ouders de vervanging verantwoord geregeld kan worden. Dit ter beoordeling van de directeur.
  • Indien dit niet mogelijk is, zijn er twee scenario’s: a. is de afwezigheid een dag van te voren bekend, dan zullen de leerlingen van de betreffende groep vrij zijn. Ouders worden uiterlijk 21.00 uur op de hoogte gebracht. b. Is de afwezigheid op de dag zelf pas bekend dan zullen de leerlingen op een andere manier worden opgevangen. Dat kan door het draaien van dubbele groepen, door de inzet van onderwijsassistenten of een ander alternatief. Opgemerkt dient te worden dat intern begeleiders en mensen van de schoolleiding in principe geen lesgevende taken doen. Hun eigen specifieke werk blijft liggen en dat draagt bij aan een hogere werkdruk en gaat ten koste van de zorg voor leerlingen en kwaliteit.
  • Als dit ook niet lukt, dan kan het zijn dat uw kind vrij krijgt. Dit gebeurt altijd in samenspraak met ouders. Als ouders niets kunnen regelen, zullen we uw kind in een andere klas opvangen. We proberen u hier zo snel mogelijk over te informeren, zodat u maatregelen kunt treffen voor eventuele opvang van uw kinderen. Ouders dienen zelf zorg te dragen voor de opvang van hun kinderen indien groepen naar huis gestuurd worden. De school heeft in principe geen personeel over om leerlingen op te vangen. Mogelijk biedt het onderling afspraken maken van ouders van een groep een verlichting van evt. opvangproblematiek.
  • Indien sprake is van een langere periode zonder invallers dan zullen we overgaan tot het naar huis sturen van meerdere groepen op verschillende dagen van de week (wisselsysteem). Hiermee voorkomen we dat steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Dit doen wij om zo zoveel mogelijk lesuren voor alle groepen te waarborgen en lesuitval te minimaliseren. We zullen hier zo spoedig mogelijk bij het ingaan van de afwezigheid schriftelijk melding van maken naar alle betrokken ouders.

Het naar huis sturen van een groep wordt altijd door de directie van de school gemeld aan:

  • de directeur bestuurder;
  • de onderwijsinspectie;
  • de leerplichtambtenaar

1.1 Verplicht aantal uren onderwijs:

De school moet alle leerlingen een programma aanbieden dat voldoet aan de verplichte onderwijstijd. De inspectie van het onderwijs kan een school erop aanspreken als zij onvoldoende uren onderwijs geeft.

1.2 Vervangend lesprogramma bij lesuitval:

De school moet bij het inplannen van de lesuren rekening houden met uitval van lessen, dit kan o.a. door het opnemen van voldoende marge-uren in het vakantierooster. “Onverwachte lesuitval” door studiedagen van leraren is niet toegestaan, deze dagen dienen vooraf gepland te zijn en te worden opgenomen in de jaarplanning van de school.

Basisscholen moeten een vervangend lesprogramma hebben bij onverwachte lesuitval. 

Lesuitval door noodsituatie

Lessen kunnen ook uitvallen door een noodsituatie. Bijvoorbeeld door langdurige afwezigheid van een leraar, personeelstekort of brand. Komt de school hierdoor onder het wettelijk verplichte minimumaantal onderwijsuren? Dan moet de school het tekort aan onderwijstijd inhalen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Klinkenborg werken we met één duo-combinatiegroep; groep 1 en 2 zitten samen in één klas. Daarnaast hebben we twee trio-combinatiegroepen; de groepen 3, 4 en 5 zitten samen in een klas en de groepen 6, 7 en 8.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het onderwijs aan leerlingen in de kleuterleeftijd is de leerkracht vrijwel de hele dag bezig met taal en lezen. Alles wat zij doen begeleiden zij met het gesproken woord en door middel van liedjes en versjes, opdat leerlingen in een taal rijke omgeving 'ondergedompeld' worden. De taal is ook enorm belangrijk in de interactie tussen de leerlingen en de leerkracht. Door alles onder woorden te brengen, krijgen leerlingen ook woorden aangereikt die gaan over abstractere begrippen als emoties, handelingen en processen. 
Ook het rekenen is een dagelijks onderdeel in de klas. Zo komen, bijvoorbeeld tijdens de dagopening begrippen als tijd, de dagen van de week, gisteren-morgen-overmorgen en de seizoenen aan de orde. Is er allerlei ontwikkelingsmateriaal in de klas wat betreft het begrip van de cijfers en het tellen en tijdens het opruimen komt het ordenen en organiseren aan bod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De Klinkenborg integreert de vakken, natuureducatie, wereldoriëntatie, burgerschap, kunst, cultuur en muziek. We bieden deze vakken aan rondom een thema. Dit schooljaar hebben wij bijvoorbeeld de thema's, 'lekker eigenwijs', 'het menselijk lichaam', 'eten uit de tuin en ondernemerschap', 'vieringen' en 'jagers en verzamelaars'. De leerlingen krijgen een dieper begrip doordat de lessen met elkaar verbonden zijn. Bovendien blijft de opgedane kennis beter 'hangen'. Omdat leerlingen ook samenwerken aan opdrachten en moeten zoeken naar informatie worden ook sociale- en (digitale) onderzoeksvaardigheden geoefend.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basis- en extra ondersteuning binnen Lauwers en Eems

Overeenkomstig het referentiekader Passend Onderwijs omschrijven we basisondersteuning als het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel van preventieve en licht curatieve interventies die de school binnen haar onderwijsstructuur planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel met samenwerkende ketenpartners, uitvoert.

In het ontwikkelperspectief van de leerling staat de onderwijsbehoefte van de leerling beschreven. De onderwijsbehoefte geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor een bepaalde mate van ondersteuning. Wanneer een kind specifieke onderwijsbehoeften heeft waarin wij niet direct kunnen voorzien, kunnen wij ondersteuning vragen bij het ondersteuningsteam. De geboden ondersteuning kan praktisch van aard zijn, maar ook intensieve vormen van begeleiding binnen onze school omvatten. Ook een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden.

Binnen ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning. Basisondersteuning binnen Passend Onderwijs Groningen: De basisondersteuning geeft aan welke mate van ondersteuning aan kinderen wordt geboden binnen de eigen school. De actuele afspraken over te bieden basisondersteuning zijn als bijlage opgenomen bij het Ondersteuningsplan 2019-2023. (www.passendonderwijsgroningen.nl).

Extra ondersteuning binnen Passend Onderwijs Groningen

De extra ondersteuning wordt binnen ons samenwerkingsverband vorm gegeven door middel van arrangementen en worden door de school aangevraagd bij het ondersteuningsteam. De arrangementen worden ingezet binnen het regulier basisonderwijs. Arrangementen worden jaarlijks bijgesteld naar aanleiding van evaluatie en behoefte van de scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het geïntegreerd aanbieden van lesstof door middel van het thematisch onderwijs, zorgt ervoor dat kennis en vaardigheden zich meer verbinden. Onze verwachting is dat leerlingen die minder profiteren van het talige aanbod, door deze aanpak, beter mee kunnen komen en zich meer ontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven