Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Vanwege het overgangsjaar t.a.v. de eindtoets PO heeft de school in schooljaar 2014/ 2015 gebruikt gemaakt van 678 Drempelonderzoek om de eindopbrengsten in kaart te brengen. De resultaten van het 678 Drempelonderzoek worden ook gebruikt om de resultaten van het onderwijs van onze school te bepalen. Deze opbrengsten lagen binnen de CITO-norm.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden twee keer per jaar op schoolniveau besproken. Tevens wordt de medezeggenschapsraad geinformeerd over de tussen-eindopbrengsten.
Twee keer per jaar vindt er een toetsbespreking plaats tussen de leerkracht(en) en intern begeleider van de school. De leerkrachten analyseren per periode het groepsplan taal/lezen, rekenen, sociaal-emtioneel en beschrijven daarin de opbrengsten van de interventies die zijn gedaan.
Eind groep 7 (mei/ juni) geeft de school een pré-advies aan de leerling en de ouders op basis van het CITO Leerlingvolgsysteem. Hierbij spelen ook factoren als motivatie, werkhouding etc. een belangrijke rol. Bij dit advies wordt ook de IB-er betrokken. Het definitieve advies wordt gegeven in maart.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De inspectie heeft de school voor het eerst in december 2011 bezocht. Dit bezoek heeft geresulteerd in een mooi inspectierapport, waar het team erg tevreden mee was.
Per twee jaar organiseert de school een Oudertevredenheidsonderzoek. Voor de laatste keer heeft dat plaats gevonden in 2012. De algemene resultaten waren zeer positief. Met name de vragen over de (sociale) veiligheid zijn voor onze school erg belangrijk. Als een kind zich niet veilig voelt in de klas of op school, wordt het leren hierdoor belemmerd. De vragen hierover lieten de volgende resultaten zien:
Het kind voelt zich veilig op het schoolplein. 96% (eens) 4% (oneens)
Het kind voelt zich veilig in de school. 98% (eens) 2% (oneens)
Het kind voelt zich veilig in de groep. 97% (eens) 3% (oneens)
De school zorgt er voor, dat mijn kind zich veilig voelt. 95% (eens) 5% (oneens)
De verbeterpunten naar aanleiding van het Tevredenheidsonderzoek lagen met name op het gebied van de verkeersveiligheid rondom de school en de hygiëne van de toiletten. Hierop is inmiddels actie ondernomen!