Basisschool Groen van Prinsterer

Akelei 5 8265 KA Kampen

  • Welkom op de Groen van Prinstererschool!
  • Op ons leerplein werken leerlingen uit de hogere groepen zelfstandig aan opdrachten.
  • Onze leerkrachten zorgen voor een goed pedagogisch klimaat: rust en regelmaat, maar ook aandacht voor iedere leerling.
  • Onze leerkrachten zorgen voor een goed pedagogisch klimaat: rust en regelmaat, maar ook aandacht voor iedere leerling.
  • Als het even kan, zijn we buiten te vinden!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de tussentijdse resultaten maakt de Groen van Prinstererschool gebruik van de CITO-toetsen. Halverwege en aan het eind van het schooljaar worden de leerlingen getoetst op technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en Engels (alleen groep 7 en 8).

De resultaten worden op schoolniveau geanalyseerd door de brede staf (MT, IB'ers en taal- en rekencoördinator). Daar worden conclusies getrokken ten aanzien van de hele school. In groepsplangesprekken tussen groepsleerkrachten en IB'ers worden de groepen op leerlingniveau geanalyseerd en wordt een plan opgesteld om eventuele knelpunten aan te pakken.

Daarnaast worden de meeste vakken op methodeniveau getoetst. Hiervoor is een toetsprotocol opgesteld om ervoor te zorgen dat de resultaten onderling vergelijkbaar zijn. De resultaten van de methodetoetsen zijn mede richtinggevend voor het tempo van de leerkracht in de groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerkracht is wat ons betreft de belangrijkste schakel in het bepalen van het niveau van de leerling. De leerkracht ziet dagelijks hoe het kind reageert op vragen en opdrachten en hoe het zich gedraagt in situaties waarin het moet presteren. Deze informatie geeft een veel rijker beeld dan enige toets ooit zal kunnen. Op basis van deze observaties geeft de leerkracht van groep 8 een voorlopig advies af, dat wordt gedeeld met de ouders en leerlingen in januari. Ouders worden daarvoor specifiek op school uitgenodigd.

Tegelijk is deze informatie subjectief, dus het is goed om aan de hand van een doorstroomtoets te komen tot een meer objectieve meting, die als het goed is de observatie van de leerkracht bevestigt. Op de Groen van Prinstererschool wordt de doorstroomtoets IEP (Bureau ICE) gebruikt om het niveau van leerlingen te bepalen. Deze wordt afgenomen halverwege het 8e schooljaar (meestal februari).

Mocht de uitkomst van de doorstroomtoets afwijken van het advies van de leerkracht, dan is er alleen de mogelijkheid om het advies naar boven bij te stellen. Ouders kunnen daarover contact opnemen met de groepsleerkracht en indien noodzakelijk, zal de leerkracht dat andersom ook doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf' is de samenvatting van de wet die Jezus Christus geeft in de Bijbel. Binnen deze Goddelijke opdracht willen we de kinderen sociale vaardigheden bijbrengen. We hanteren dan de volgende waarden:

  • Christenzijn: We geloven dat hemel en aarde en alles wat daarop leeft geschapen zijn door God tot zijn eer en dat God daarom recht heeft op ons hart en leven. In alle gebrek is het ons dagelijks streven tot Gods eer te leven en laten we deze grondgedachte ons leven bepalen.
  • Vreugde: We zijn dankbaar voor wat God ons geeft in elkaar en de school. Deze dankbaarheid brengen we tot uiting in het dankgebed, maar ook in het streven naar en uitstralen van arbeidsvreugde, onderlinge bemoediging en positieve benadering van alle betrokkenen bij school.
  • Kwaliteit: Wat we doen, doen we goed. We maken weloverwogen keuzes in ons aanbod en de didactiek ervan en brengen vernieuwingen op een zorgvuldige manier de school in. Ook ten aanzien van ons werk (voorbereiding, nawerk en verantwoording intern en extern) betrachten we zorgvuldigheid.
  • Vertrouwen: Hoewel we weten dat vertrouwen in alle gebrek gaat, is het werken vanuit vertrouwen een belangrijke kernwaarde. We geven collega's en leerlingen het vertrouwen dat ze iets kunnen en het ook doen.
  • Eigenheid: De leerkracht heeft oog voor en geeft ruimte aan de eigenheid van elk kind. Elk kind brengt zijn eigen kwaliteiten mee en daar zoekt de leerkracht aansluiting bij.
  • Maatschappelijk betrokken: Onze school maakt andere keuzes dan veel collega-scholen. Toch willen we ons daarmee niet afzonderen en willen we leerlingen ook voorbereiden op volwaardige deelname aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • God liefhebben boven alles,
  • en je naaste als jezelf

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het bestuur van de Groen van Prinstererschool is dankbaar voor het oordeel dat op de drie onderzochte standaarden voldoende zijn en tevreden met de uitspraak van de inspectie dat er ‘geen onvolkomenheden zijn aangetroffen’. Het bestuur heeft ervaren dat er door de betrokken inspecteurs grondig en evenwichtig is gekeken naar de drie domeinen, BKA1. Visie, ambities en doelen, BKA2. Uitvoering en kwaliteitscultuur en BKA3. Evaluatie, verantwoording en dialoog. Er werden op een integere wijze vragen gesteld, de procedure werd steeds voldoende helder gemaakt en gedurende de aanwezigheid van de inspecteurs op school was er open en goed contact. De herstelopdrachten die in het rapport zijn geformuleerd, kan het bestuur plaatsen. Als context bij de herstelopdrachten t.a.v. de domeinen BKA1 en BKA2 reiken we de lezer graag aan dat de school in een bestuurstransitie zit op het moment van het inspectiebezoek, waarbij het bestuur de rol van toezichthouder en de bijbehorende elementen nog verder moet ontwikkelen. Alle herstelopdrachten liggen daarom volledig in de koers van de school en het bestuur is blij dat de inspecteurs hebben uitgesproken erop te vertrouwen dat de school in staat is om de herstelopdrachten op eigen kracht uit te voeren. Ook ten aanzien van domein BKA3, waar het gaat om de ontbrekende elementen in het jaarverslag, is het de inschatting van het bestuur dat deze elementen eenvoudig zijn toe te voegen. Het bestuur van de Groen van Prinstererschool zal zijn voordeel doen met de aangereikte feedback en ziet het inspectiebezoek vooral als kans om tot verdere professionalisering van de organisatie te komen, die uiteindelijk zal doorwerken in de kwaliteit van het geboden onderwijs.

Terug naar boven