Klachten moeten op een goede wijze behandeld worden. Wij vinden in de Bijbel richtlijnen voor het afhandelen van klachten in Matthéüs 18 vers 15 t/m 20. Elke klacht dient bij voorkeur in de eerste plaats met de aangeklaagde (bijvoorbeeld de leerkracht) besproken te worden. Indien dit niet wenselijk is en/of niet tot resultaat of overeenstemming leidt, dan staat de weg uiteraard open om hierover het bevoegd gezag, de directeur of de vertrouwenspersoon te benaderen. Het staat de klager, afhankelijk van de aard van de klacht wettelijk vrij, om in eerste instantie naar eigen keuze het bevoegd gezag, de directeur of de vertrouwenspersoon te benaderen. Leidt dit niet tot resultaat of overeenstemming, dan staat de weg naar de klachtencommissie open. Het indienen van een klacht verloopt via het bevoegd gezag, de directeur of de vertrouwenspersoon.
Het indienen van een klacht
Een door het bevoegd gezag, de directeur of de vertrouwenspersoon ontvangen klacht wordt in principe door hen afgehandeld. Indien de klager dit terstond wenst of in de loop van de afhandeling de wens te kennen geeft, wordt de klacht doorgestuurd naar de klachtencommissie.
Indien de klacht naar het oordeel van het bevoegd gezag, de directeur of de vertrouwenspersoon betrekking heeft op een vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit, wordt de klacht doorgezonden naar de klachtencommissie.
Het doorzenden van de klacht geschiedt binnen twee weken na het indienen of het blijk geven van de wens de klacht door te zenden.
Vertrouwenspersoon
Indien het niet mogelijk is de klacht met de betrokkenen te bespreken, kunt u zich onder andere tot de vertrouwenspersoon wenden. De vertrouwenspersoon is volstrekt onafhankelijk van onze school en is altijd te benaderen om bijvoorbeeld advies te vragen. De heer Dr. J.W.G. Meissner de vertrouwenspersoon voor onze school. De vertrouwenspersoon is voor u het aanspreekpunt als u klachten heeft over de schoolorganisatie, bejegening van de directie en het personeel en bij andere vertrouwelijke zaken. U kunt uw klacht/vraag met hem bespreken, waarbij gekeken wordt of hij de klacht probeert op te lossen of de klacht doorstuurt naar de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon heeft een brugfunctie tussen u en de school en/of tussen u en de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon kunt u bereiken per telefoon 06 – 4130 9737 of per e-mail [email protected].
Klachtencommissie
De ingediende klachten worden behandeld door een klachtencommissie. Onze school is aangesloten bij de klachtencommissie, ingesteld door de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs te Ridderkerk. Deze landelijke klachtencommissie werkt met verschillende kamers, die per regio de klachten behandelen. Onze school valt onder de kamer die in de regio Zwolle functioneert. Het correspondentieadres van de kamers is mw. mr. G.J. Boersma-Freeke, Binnendamseweg 7, 3381 GA Giessenburg, tel: 0184 - 611 520, email [email protected]. De samenstelling en het adres van de klachtencommissie kunt u tevens vinden in paragraaf 2.2 van de Informatiegids en op onze website.
Klachtenregeling
Het bevoegd gezag, de directeur, de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie doen hun werk binnen de kaders van een klachtenregeling. U kunt dan via het bevoegd gezag, de directeur of de vertrouwenspersoon inzage krijgen in deze klachtenregeling.
Reikwijdte van de klachtenregeling
De klachtencommissie heeft op basis van de klachtenregeling de bevoegdheid een oordeel te geven over klachten betreffende gedragingen en/of beslissingen, waaronder discriminatie, dan wel over het nalaten van gedragingen en/of het niet nemen van beslissingen van het bevoegd gezag, de personeelsleden en de leerlingen.
Klachtentermijn
Klachten dienen zo spoedig mogelijk, maar (op een enkele uitzondering na) uiterlijk binnen een termijn van drie maanden, na de gedragingen en/of beslissingen of het niet nemen van een beslissing, ingediend te worden.
Klachtenafhandeling
Bij de behandeling van de klacht kan de klager zich op eigen kosten laten bijstaan door een raadsman. De klachtencommissie heeft het recht bestuursleden, personeelsleden en leerlingen te horen. De opgeroepenen hebbende plicht aan de oproep gehoor te geven. De klachtencommissie brengt een schriftelijk oordeel uit aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag heeft de plicht binnen vier weken na binnenkomst van het schriftelijk oordeelde klager, de aangeklaagde, de klachtencommissie, de directeur en de vertrouwenspersoon mee te delen of zij het oordeel over de gegrondheid van de klacht delen en welke maatregelen zij, indien nodig, zullen nemen.
Strafbaar feit
Indien de klacht betrekking heeft op een strafbaar feit, dan heeft het bevoegd gezag, op grond van een schriftelijkoordeel over de klacht door de klachtencommissie en in overleg met de vertrouwensinspecteur, de plichtaangifte daarvan te doen bij een opsporingsambtenaar. Aan de onderwijsinspecteur wordt gemeld, dat aangifte is gedaan.