Welke doelen staan in het schoolplan?
Om de kwaliteit binnen de school te waarborgen is een lerend en zelfsturend team essentieel. Een team dat in beweging blijft, waar een professionele cultuur heerst en waar de veranderbereidheid aanwezig is. De veranderingen binnen de school hebben betrekking op het gedrag van de leerkrachten in het team en de leerresultaten van de leerlingen. Onze school werkt op verschillende manieren aan verdere kwaliteitsverbetering. Denk bijvoorbeeld aan werken met actuele methodes, gekwalificeerd personeel en het gedegen vastleggen en volgen van resultaten van de leerlingen. Wij werken met de kwaliteitskaarten van Kwintoo kwaliteitszorgsysteem om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Voor de opbrengsten maken we gebruik van trendanalyses van het LVS IEP. Wij investeren veel in de leerkracht. De kwaliteit van het onderwijs valt of staat bij de leerkrachtvaardigheden. De leerkrachten richten zich op het primaire proces: het leerproces van de leerlingen. Zij dienen voor uw kinderen te zorgen en zich hier volledig voor in te zetten. Daarom is er bij ons structureel overleg en samenwerking. Jaarlijks laat het team zich bijscholen.
Doelen
Onderwijskundig beleid:
- De school heeft een helder en duidelijk daltonbeleid dat stevig verankerd is in ons onderwijscurriculum (onder- en bovenbouw) en bieden daardoor een beredeneerd aanbod. De daltoncoördinator en locatiedirecteur organiseren vergaderingen, studiedagen, klassenbezoeken en collegiale consultatie om deze doorgaande lijn te borgen. In het daltonhandboek beschrijven wij deze doorgaande lijn en gemaakte afspraken.
- De school heeft aandacht voor zelfsturend leren en reflecteren. De kinderen moeten regisseur worden van hun eigen leerproces en hierover kunnen rapporteren en reflecteren. Het team gaat de ontwikkelingen binnen het zelfsturend leren inzetten binnen verschillende groepen. Bij deze invoering creëren we een doorgaande lijn binnen de school. Doel is het aanpakken van de taakbrief, daltonbord en doelgericht werken. Bij reflecteren wordt er onderzoek gedaan naar reflectie in de klas. Het doel is: leerlingen leren om kritisch naar zichzelf te kijken vanuit intrinsieke motivatie.
- De school creëert en stimuleert eigenaarschap, zowel bij de leerlingen als bij de teamleden.
- De school richt haar aandacht op ICT en het actualiseren van het gebruik hiervan. De ICT-coördinator werkt samen met de locatiedirecteur aan een ICT-beleidsplan. Prioriteit is een schoolapp lanceren die de communicatie tussen school en ouders verbetert en toegankelijker maakt.
- De school heeft nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd en geïmplementeerd. We bewaken en borgen deze doorgaande lijn met het team, daltoncoördinator, ICT- coördinator, locatiedirecteur en IB-er. Ontwikkeling staan beschreven in het daltonhandboek, jaarplan en ICT-beleidsplan.
Kwaliteitszorg:
- De school continueert het Passend Onderwijs: dit betekent dat we onze zorgstructuur moeten verstevigen en uitbreiden, ook met externe partners.
- De school wil inzicht hebben in de trends binnen onze tussenopbrengsten voor taal, rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen. De resultaten zijn wisselend en om betere opbrengsten te kunnen realiseren zal het zorgbeleid aangepast moeten worden.
- De school heeft nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zorg doorgevoerd en geïmplementeerd. We bewaken en borgen deze doorgaande lijn met het team, locatiedirecteur en IB-er. Ontwikkeling staan beschreven in het zorgplan en jaarplan.
- Het team wil de kwaliteit van het pedagogisch en didactisch handelen verbeteren bij de basisvakken taal, lezen, spelling en rekenen. Het doel is om de opbrengsten te verbeteren naar een vaardigheidsscore zoals deze jaarlijks bijgesteld wordt.
- De groepsplannen door de leerkrachten zijn aangepast. Door een diepteanalyse hebben ze meer inzicht in de beginsituatie en doen ze onderzoek naar de achterliggende oorzaak om vervolgens passende interventies in te zetten en duidelijke SMART doelen te stellen om de leeropbrengsten te verbeteren.
Personeelsbeleid:
- De school heeft een betrokken team en bestaat uit specialisten en niet uit generalisten. Ze richt haar aandacht op personeel en scholing.
- De school wil voldoende tijd en ruimte faciliteren voor het team om de juiste uitvoering van nieuwe ontwikkelingen te kunnen borgen. Er wordt rekening gehouden met de hoeveelheid vergaderingen, gesprekken onder schooltijd plannen, groepsbesprekingen onder schooltijd plannen en er worden administratie dagen gepland.
Marketing en communicatie:
- De school houdt zich bezig met cultuur, uitstraling en imago. Wij zien een daling van ons leerlingaantal dat aandacht nodig heeft. Het doel is om het leerlingaantal te stabiliseren op 180 leerlingen.
- De school wil graag duidelijk en goed communiceren met de ouders. Een schoolapp moet zorgen voor een toegankelijke en gebruiksvriendelijke communicatie. (zie onderwijskundig beleid ICT)
- De school wil graag gebruik maken van expertise binnen de stad Kampen en daarbuiten binnen het daltonnetwerk om kennis te delen van nieuwe onderwijsontwikkelingen.
Ouderbetrokkenheid:
- Op ods Engelenberg vinden we dat ouders, kinderen en het team samen verantwoordelijk zijn voor het gehele proces. Samenwerking op basis van een constructieve communicatie met de ouders is een vereiste.
- De school wil in samenwerking met ouders en leerlingen onderzoeken hoe we het schoolplein aantrekkelijker en uitdagender kunnen maken voor de leerlingen met een klein budget. Doel is: - Samen spelen en meer in beweging- Samen spelen en sociale contacten- Uitdaging om te bewegen- Onderwijs op het plein- Meer groen
Financieel beleid:
- De school wil een verantwoord financieel beheer: dit vraagt om zorgvuldige afwegingen, een efficiënte planning en een reële begroting. Wij zijn financieel gezond
Voor een uitgebreide toelichting van de doelen, wordt u verwezen naar het schoolplan.