Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Mirt hebben we flexibel onderwijs. Leerlingen zitten momenten van de dag in een leerstofjaarklas. Er zijn ook momenten op de dag dat de kinderen in combinaties zitten en/of in bouwen. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om groepsdoorbrekend te werken op een aantal vakgebieden als dit beter aansluit bij het kind.
De instroomleerlingen van de Mirt en de groep 1 volgen vier dagen onderwijs. De woensdag zijn ze vrij en de vrijdagmiddag.
De leerlingen van groep 2 gaan wel de woensdagochtend naar school en zijn de vrijdagmiddag vrij.
De eerste twee leerjaren wordt er veel tijd besteed aan spel. Binnen het spel worden verschillende leerlijnen aangeboden. Motorische ontwikkeling, rekenen, taal en sociaal-emotioneel ontwikkeling.
Op De Mirt werken wij aan de hand van de kerndoelen en leerlijnen zoals vastgesteld op http://tule.slo.nl. Met deze kerndoelen en leerlijnen geven wij ons onderwijs vorm en kiezen wij geschikte methodes.
We geven betekenisvol onderwijs. We koppelen onze taaldoelen aan wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming. Dit bieden we in thema's aan die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Ook koppelen we identiteit en burgerschap aan deze thema's. De vakken zijn geïntegreerd en kunnen dus niet in losse uren berekend worden.
De kinderen lunchen op school. We zien dit als onderwijstijd. Tijdens de lunch en het buitenspelen is er altijd een leerkracht aanwezig. Deze begeleidt het spel en zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat.
Als Florionschool in Kampen zijn we per januari 2023 aangesloten bij Cluster Kampen.
In deze clusters werken de schoolbesturen samen aan passend onderwijs voor alle leerlingen. Met de nieuwe inrichting willen we het makkelijker maken om de samenwerking op te zoeken. Met de samenwerking willen we ervoor zorgen dat er meer leerlingen ‘thuisnabij’ de juiste ondersteuning krijgen. Zo willen we bijdragen aan meer inclusief onderwijs voor alle leerlingen.
Als kindcentrum bieden we de kinderen van de Mirt een ononderbroken ontwikkeling aan. Dit heeft een positief effect op de ontwikkeling van het kind. Kinderen zijn gebaat bij een soepele en veilige overgang. De pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken samen en hebben met elkaar het kind goed in beeld.