Willem van Oranjeschool

Gevers van Endegeeststr 4 8265 ZD Kampen

Onze school heeft een dislocatie in de wijk de Maten. U vindt deze vestiging op Fidelio 14.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de afgelopen vier jaar hebben wij gewerkt met Route-8.

Wij hebben mooie resultaten behaald en zijn erg tevreden over de wijze waarop route 8 toets.

Met name de adaptieve manier van toetsen past goed bij ons Dalton onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Analyse van de resultaten        

De leerkracht analyseert de resultaten van de methode gebonden toetsen bijvoorkeur dezelfde dag, bespreekt de analyse en de aanpak met de IB-er tijdens de groepsbespreking. Zet de evaluatie van de methodetoets in ParnasSys onderhet kopje “uitvoering” en zet de doelen waaraan met leerlingen gewerkt wordt in de groepsmap. De leerkracht analyseert de resultaten op de niet methode gebonden toetsen en bespreekt de analyse en de aanpak met de IB-er tijdens de groepsbespreking. Op schoolniveau worden de resultaten van het CITO LVS in een trendanalyse gezet. Twee keer per jaar wordt de trendanalyse besproken met het hele team in een vergadering in maart en in juni. Deze trendanalyse “vergadering” wordt door de directie in het jaarplan opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het kwaliteitsbeleid van stichting IRIS vormt het uitgangspunt om vorm te geven aan de kwaliteit op onze school. We zien de kwaliteit breder dan de Cito opbrengsten van groep 8. We gebruiken meerdere Cito toetsuitslagen bij de analyse van de kwaliteit van onderwijs. Ook het oordeel van de inspectie, tevredenheidsonderzoeken en de feedbackgesprekken met kinderen, ouders en collega’s spelen een rol bij het beoordelen van een school. Als we spreken over de kwaliteit van het basisonderwijs wordt vaak gekeken naar het resultaat aan het eind van groep 8. Het aantal kinderen dat naar een bepaald schooltype gaat zou iets zeggen over de kwaliteit van onze school. Hoe hoger de vorm van voortgezet onderwijs, des te beter de school is. Als alleen deze uitstroomgegevens doorslaggevend zijn, betekent dat een enorme verarming van ons onderwijs. Wij bieden een brede ontwikkeling en willen kinderen zo goed mogelijk begeleiden. Hierbij gaan we uit van het feit dat ieder kind uniek is en zijn/haar eigen aard en mogelijkheden heeft. Niet alleen de resultaten van de schooleindtoets worden gebruikt om de kwaliteit van de school te bepalen. Ook het oordeel van de inspectie, leerling tevredenheid en personeelskenmerken spelen een belangrijke rol bij het beoordelen van een school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De bevindingen van de inspectie zijn in onze ogen een weerspiegeling van de werkelijkheid.

Terug naar boven