De Wijde Blik

Overstek 2F 3471 EJ Kamerik

  • Schoolfoto van De Wijde Blik
  • Schoolfoto van De Wijde Blik
  • Schoolfoto van De Wijde Blik

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Centrale Eindtoets zien wij als onderdeel van de evaluatie van ons onderwijs. Wij zijn opbrengstbewust en willen goede ontwikkelingen bij de kinderen bereiken op het gebied van de leervakken, het welbevinden en gedrag (voorwaarden om tot leren te komen) en de creativiteit (verwonderen en nieuwe wegen in slaan). 

Het resultaat van de Centrale Eindtoets 2023 is 533,9.

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets.  Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).  De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets groep 8 in plaats van eindtoets!
De naamsverandering betekent niet dat de hele eindtoets groep 8 anders is. Alleen de naam en het moment van afname verandert; de inhoud van de toets blijft vergelijkbaar met de eindtoetsen van voorgaande jaren.  Dat de naam verandert, heeft alles te maken met de?ontwikkeling van uw kind. De naam ‘eindtoets’ zegt eigenlijk dat de toets een eind aanduidt. Het eind van de basisschool is uiteraard in zicht als de eindtoets wordt afgenomen, maar de ontwikkeling van uw kind gaat daarna nog door! Daar past de naam ‘doorstroomtoets’ beter bij, vindt de overheid. Uw kind stroomt door naar de middelbare school.

Het moment van afname van de doorstroomtoets valt in de eerste twee weken van februari. Binnen Kalisto nemen alle reguliere basisscholen de doorstroomtoets van Cito af.Tot nu toe was uw kind gewend dat in januari en in juni citotoetsen werden afgenomen bij alle leerlingen van groep 3-8. Voor groep 8 wordt dit door het moment van de doorstroomtoets anders. Er wordt vanaf dit schooljaar vanaf de tweede week na de herfstvakantie getoetst. Als daar aanleiding toe is, kan het voorlopig advies dat uw kind gekregen heeft nog bijgesteld worden.   

Definitief advies
De leerkracht neemt de score van de doorstroomtoets mee in de totstandkoming van het definitieve advies. Komt uit de doorstroomtoets een hoger niveau dan eerder geadviseerd? Dan mag de leerkracht het advies naar boven aanpassen. De leerkracht mag ook besluiten het niveau niet aan te passen. Die keuze zal hij vooral maken als hij vindt dat het eerdere advies meer in het belang van uw kind is.  

Aanmelding voortgezet onderwijs
De aanmeldprocedure voor de middelbare school verandert dit jaar ook. De overheid vindt het belangrijk dat ieder kind dezelfde kansen krijgt om op een passende middelbare school terecht te komen. Nu is dat niet altijd het geval, omdat de aanmeldingen vaak tijdens de hele maand maart plaats kunnen vinden. Dat gaat veranderen. Er is nog maar één aanmeldingsweek voor alle kinderen in Nederland. Die week vindt eind maart plaats en volgt na het?definitieve advies van de groep 8-leerkracht.  

Doorstroomtoets kalender 
Vanaf begin oktober tot en met half november kiezen scholen een doorstroomtoets en melden zich daarvoor aan. In de eerste twee weken van februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart krijgen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart krijgt uw kind het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart schrijven alle leerlingen in Nederland zich met hun definitieve schooladvies tegelijk in op een middelbare school.

Wij baseren ons schooladvies op:

- de resultaten van de CITO-LIB toetsen van groep 6, 7 en 8;
- de resultaten van methodegebonden toetsing;
- observaties over werkhouding, doorzettingsvermogen, redzaamheid etc.

Het advies komt tot stand door overleg tussen de leerkrachten van groep 7 en groep 8, directie, interne begeleiding.
Uiteraard is er ook een gesprek tussen de huidige leerkracht, ouders en leerling zelf. Wij denken in kansen voor de kinderen waarbij het advies zoveel mogelijk aansluit bij de kwaliteiten en vermogens van de leerling. 

De overgang naar het voortgezet onderwijs 
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een belangrijk voorwaarde om tot leren te komen is dat een kind goed in zijn vel zit. Met plezier naar school gaan zorgt ervoor dat er ruimte is om te leren. Een goed welbevinden van elke leerling staat daarom bij ons hoog in het vaandel. 
Door elke leerling elke dag bij de deur met een hand te begroeten zorgen we ervoor dat elke leerling de dag kan starten met een contact moment. Hierdoor is er ruimte om elke leerling letterlijk elke dag even te zien en de dag samen te kunnen starten. Een blik of een kort woord bij een begroeting zegt vaak al heel veel. Dit eerste contact van de dag vinden wij heel waardevol. 
Vertrouwen hebben in jezelf en een ander. Een mooie basisvoorwaarde om vanuit te mogen handelen. Iedereen groeit van vertrouwen en het draagt bij aan wederzijds respect.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Lekker in je vel zitten
  • Gezien worden
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het laatste bezoek ( juni 2011) was de inspectie tevreden over onze school.

De door de inspecteur onderzochte indicatoren werden alle als voldoende beoordeeld.

Terug naar boven