RK Basisschool De Kinderboom

Vecht 15 5172 BS Kaatsheuvel

Schoolfoto van RK Basisschool De Kinderboom

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van Basisschool Kinderboom vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, de medewerkers en specialisten die extra ondersteuning bieden aan leerlingen, als het niet onderwijzend personeel. Het team van Basisschool Kinderboom bestaat uit een groep vakkundige en enthousiaste mensen die er samen zorg voor dragen dat onze leerlingen kunnen groeien.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

PROTOCOL VERVANGING BIJ ZIEKTE

Helaas komt het voor dat er bij afwezigheid of ziekte van een leerkracht geen vervanging beschikbaar is. Daarom is voor alle scholen binnen stichting Leerrijk! een protocol opgesteld over de handelwijze bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht. Gelukkig zijn er op Kinderboom enkele parttime collega’s die in de meeste gevallen bereid zijn om hun zieke collega te vervangen. De directie van de Kinderboom zal alles in het werk stellen om te voorkomen dat kinderen naar huis gestuurd moeten worden, maar wij kunnen u geen garantie bieden. Het tekort aan leerkrachten is groeiend en zeer zorgelijk.

Het hieronder beschreven beleid (dit geldt voor alle scholen in onze gemeente) geeft een overzicht van de stappen die genomen worden bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht:

Algemeen 

Het is de taak van de schoolleiding om, indien leerkrachten door ziekte, verlof of scholing een of meerdere dagen afwezig zijn, voor oplossingen te zorgen die ertoe leiden dat het onderwijs in de betreffende groep(en) zo goed mogelijk wordt voorgezet. De genoemde mogelijkheden staan in volgorde van aanpak beschreven.

a. Mogelijkheden bij vervanging

  • De schoolleiding heeft de volgende mogelijkheden:
  • Het inschakelen van vervangers. Dit is een leerkracht, die op afroep beschikbaar is om in te vallen gedurende een of meerdere dagen;
  • Een beroep doen op duo-partners / parttimers binnen het team om een kort vervangingsprobleem op te lossen;                             
  • Een eventuele benadering van parttimers van een collega school via e-mail; 
  • Een dringend beroep doen op leerkrachten die compensatie-uren gepland hebben om te komen werken op hun geplande vrije dag. Deze dag zal in overleg op een later stadium worden opgenomen:                                                          
  • School specifieke oplossingen (bijv. interne verschuiving leerkrachten, inzet lio-er of leraar ondersteuner)                                                                              
b. Mogelijke knelpunten

Het zal niet altijd mogelijk blijken te zijn om de vervanging op te lossen volgens de onder a genoemde mogelijkheden. Er is dan sprake van een knelpunt. Mogelijke oplossingen: 

  • Er wordt gekeken welk personeel op de betreffende dag vrijgesteld is van lesgevende taken en of het mogelijk is, afhankelijk van hun werkzaamheden op die dag, hen in te zetten voor vervanging;                                                                                                           
  • Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om een groep op te splitsen over andere groepen. Omdat aan deze oplossing veel nadelen zitten, zal dit slechts voor maximaal één dag gebeuren.
  • De schoolleiding zal besluiten voor welke oplossing gekozen wordt.

c. Een groep naar huis sturen

Wanneer bovenstaande mogelijkheden geen oplossing bieden, moeten we besluiten een groep naar huis te sturen. Voor het eind van de dag krijgen de kinderen van de betreffende groep een brief mee naar huis waarin het volgende staat vermeld:                                                    

  • De reden van het gedwongen thuisblijven;     
  • De duur van het gedwongen thuisblijven;       
De mogelijkheid om voor kinderen, waarvoor thuis, noch bij familie, buren of kennissen opvang mogelijk is, de opvang op school te laten plaatsvinden.                                                                 
 

d. Tot slot

Wanneer het voor komt dat een klas naar huis gestuurd wordt, zal de directie achteraf het bestuur en de medezeggenschapsraad hierover informeren. Het naar huis sturen van een groep kan er toe leiden dat het jaarlijks te realiseren minimum aantal lesuren niet wordt gehaald. Gelukkig hebben we afgelopen jaar, dankzij de flexibiliteit van de collega’s, slechts 2 dagen een groep thuis hoeven laten. Het lerarentekort wordt echter steeds nijpender waardoor het niet uit te sluiten is dat er incidenteel geen andere oplossing is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaand leerstofaanbod en vakgebieden worden in samenhang en thematisch aangeboden. De genoemde uren zijn een indicatie maar kunnen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind en de groep afwijken. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande uren zijn een gemiddelde maar kunnen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind en de groep enigszins afwijken. Burgerschap is in het onderwijsprogramma verweven in een aantal andere vakken. Denk hierbij aan wereldoriëntatie, sociale vaardigheden, levensbeschouwing en projecten. In het beleidsdocument is beschreven in welke vakken de burgerschapsdoelen aan bod komen.

BURGERSCHAP

Wat verstaan we onder burgerschap en sociale integratie?                                                                        De bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. In de toelichting op de WPO over de verplichting voor scholen om bij te dragen aan de integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving, wordt onder sociale integratie verstaan: een deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving, in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur.

De dynamiek in de samenleving vraagt een voortdurende aanpassing van de school aan de veranderingen in de maatschappij. Dit wil niet zeggen, dat de school de eisen van de maatschappij maar zonder meer heeft te volgen. Het onderwijs zal duidelijk lering moeten trekken uit de veranderingen in de maatschappij, zodat de taak van de school niet los gezien kan worden van de verwachtingen, die de maatschappij ten aanzien van de school heeft, maar anderzijds onderwijs en opvoeding juist de taak hebben de jonge mens weerbaar te maken ten opzichte van die maatschappij. In korte bewoordingen uitgedrukt, geven we in 10 statements aan wat onder actief burgerschap verstaan wordt:

a. Actieve betrokkenheid; mee willen doen, erbij willen horen;

b. Bewust zijn van je gedrag en daar de verantwoordelijkheid voor willen nemen; 

c. Denken in overeenkomsten en niet in verschillen;

d. Initiatieven nemen in het leveren van een bijdrage aan het welzijn van anderen;

e. Vertrouwen hebben in jezelf en de ander;

f. Weten dat je voor de ander iets kunt betekenen en er plezier aan beleven dat te doen;

g. Erkennen dat iedereen ertoe doet; niemand buiten sluiten;

h. Nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt door de dialoog aan te gaan;

i. Willen, kunnen en durven luisteren;

j. Aangeven van je eigen grenzen zonder over die van de ander heen te gaan.

Wat beogen we met actief burgerschap en sociale integratie?                                                                    Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet meer kunnen volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar het burgerschap actief moeten integreren, want op deze manier ervaren de leerlingen zelf wat dit begrip werkelijk inhoudt.                                                                                                                               

Wij leren:

  • De leerlingen hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger.
  • De leerlingen zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
  • De leerlingen hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en leren ze respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.
  • De leerlingen zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen.
  • De leerlingen zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht en als verkeersdeelnemer.
  • De leerlingen met zorg om te gaan met het milieu.

In ons lesaanbod komen alle kerndoelen burgerschap aan bod. In het beleidsdocument is beschreven op welke wijze, in welke leerjaren en tijdens welke lessen aandacht wordt besteed aan de door de overheid geformuleerde doelen.
De school maakt keuzes die passend zijn bij de populatie en speelt, zo nodig, in op actualiteiten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.

Passend onderwijs start vanaf het moment van aanmelding

Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit.

Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen in de buurt.

Basisondersteuning

Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een (kleine) leervertraging of een leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.

Extra ondersteuning

Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Als dat het geval is, bespreekt de leerkracht en/of de intern begeleider dit met u. Samen overlegt u welke mogelijkheden van extra ondersteuning passen bij uw kind. De school kan bij dit gesprek de hulp inschakelen van de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk (afgekort DBG). Het samenwerkingsverband kan ook ingeschakeld worden om extra ondersteuning te financieren. In dit geval vraagt de school een arrangement aan bij het samenwerkingsverband en kan de school een specialist van buiten de school inzetten, die de extra ondersteuning biedt.

Leerlingen die:

  • rekenen moeilijk vinden, krijgen extra lessen in een rekengroep;
  • lezen moeilijk vinden, werken met programma Bouw! en Letterster;
  • taal moeilijk vinden, kunnen gebruik maken van het extra taalaanbod, van het woordenschatprogramma Logo 3000 en zo nodig van de logopediste;
  • erg snel leren, gaan naar de plusklas en werken met Levelwerk;
  • een eigen leerroute hebben, hebben een eigen plan;
  • speciale onderwijsbehoeften hebben, krijgen een passend aanbod (interventie). 

Bij extra zorgbehoeften kijken we altijd naar de leerling als geheel. De centrale vraag is:

WAT HEEFT DIT KIND VAN ONS NODIG OM VOORUIT TE KOMEN EN TE GROEIEN IN ZIJN/HAAR ONTWIKKELING? 

In overleg met de ouders, externe experts, interne experts, het kind en de leerkracht bekijken we wat mogelijk is. Als ondanks alle inspanningen blijkt dat Kinderboom niet kan bieden wat de leerling nodig heeft, dan gaan we in overleg met ouders en betrokken experts op zoek naar de best passende onderwijsplek.

Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk

Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de boven schoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kunt u vragen aan de intern begeleider van de school.

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs

Voor de overstap naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt een vaste procedure gevolgd. Bij deze procedure betrekt de school de DBG-er en het samenwerkingsverband. De stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de nieuwe school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn er geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn trots op onze school, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Onze plannen voor de komende tijd zijn:

  • focus op woordenschatonderwijs aan anderstaligen en leerlingen met een taalachterstand;
  • leerlingen mede-eigenaar maken van hun eigen ontwikkeling;
  • intensieve samenwerking met voorschoolse voorziening t.b.v. een soepele overgang en vroege aansluiting op specifieke onderwijsbehoeften in met name de onderbouw;
  • vroeg signaleren van begaafdheid;
  • rijke en uitdagende hoeken in de onderbouw;
  • planmatig werken volgens 4D-cyclus in alle leerjaren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In groep 1-2 wordt aangesloten bij de belangstelling en het ontwikkelingsniveau van het kind. Dit gebeurt door middel van planmatig en thematische aanbod in een rijke leeromgeving (rijke hoeken). Er wordt gewerkt aan de doelen uit het digikeuzebord (SLO). Hierbij wordt gebruik gemaakt van o.a. de volgende bronnen:  Semsom, kleuteruniversiteit en Faqta. In het aanbod wordt aandacht besteed aan de volgende leerstofonderdelen: grove en fijne motoriek, mondelinge taal, woordenschat (Logo 3000), beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, sociaal emotionele ontwikkeling, burgerschap, mediawijsheid, muziek en omgangsvormen.



Groep 1 t/m 4 werkt met het rekenaanbod van de methode Semsom. Semsom is een rekenmethode die speciaal ontwikkeld is voor leerlingen van groep 1 t/m 4 en aansluit bij de onderwijsbehoefte van jonge kinderen. Bewegend en spelend leren is geïntegreerd in elke rekenles. De methode biedt de leerkracht veel mogelijkheden om in te spelen op de behoeftes van de groep. 



We leren kinderen omgaan met elkaar en met de natuur. Belangrijk hierin is dat gewenste leerdoelen planmatig aan de orde komen. 



Elke dag gaan de kinderen naar buiten, om naar hartenlust te spelen en al spelend hun motorische en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Bij slecht weer maken we gebruik van onze eigen goed ingerichte kleuterspeelzaal. Alle kinderen moeten zich veel en veelzijdig kunnen bewegen. 



De ontwikkeling van de kleuter wordt gevolgd en geregistreerd in de leerlijn en volgsysteem van het Digikeuzebord. Dit helpt de leerkracht om de ontwikkeling van uw kind goed in beeld te krijgen en het aanbod goed af te stemmen op de behoeften van de leerling. Kleuters met achterstanden worden vroeg gesignaleerd. De meeste van deze kinderen zijn al in beeld bij de start op de basisschool omdat er intensief wordt samengewerkt met de kinderopvang en deze kinderen, na instemming van ouders, besproken worden in een gezamenlijk zorgoverleg tussen school, kinderopvang, GGD en maatschappelijk werk. Er vindt bij deze leerlingen een ‘warme’ overdacht plaats met ouders, pedagogisch medewerker, leerkracht en intern begeleider. 



 


Terug naar boven