Klachtenregeling
U als ouder en wij als school willen samen het beste doen voor de kinderen. Maar wat is precies het beste voor uw kind en op welke manier bereiken we dat? Soms verschillen we hierover van mening of kan er onvrede ontstaan. In dat geval gaan we samen het gesprek aan.
Het gesprek aangaan
Het voeren van gesprekken en het vinden van een oplossing is niet altijd makkelijk. De gesprekken vragen inspanningen van ouders én van de school. Tijdens deze gesprekken is het van belang dat: we naar elkaar luisteren, openstaan voor elkaars mening, we rustig blijven en duidelijk communiceren. Soms zijn er meerdere gesprekken nodig om er samen uit te komen.
Met wie praat u waarover?
De eerste gesprekspartner is in de meeste gevallen de leerkracht van uw kind. Als het meningsverschil of de ontevredenheid blijft bestaan, vraagt u een gesprek aan met de directeur van de school. Ook kan u bij de directeur terecht als uw onvrede over schoolbeleid of over algemene zaken gaat.
Op en rond de school zijn mensen die u kunnen helpen om de juiste stappen te zetten als u ontevreden bent of als u zorgen hebt. Dit zijn:
- de interne vertrouwenspersoon: een luisterend oor op school voor ouders en kinderen, die u advies geeft om het probleem op te lossen;
- de anti-pestcoördinator: voor problemen die te maken hebben met plagen, pesten of sociale veiligheid;
- de intern begeleider: voor vragen over de ontwikkeling van uw kind, passend onderwijs of over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling;
- de medezeggenschapsraad: denkt mee over vragen die te maken hebben met het schoolbeleid of de schoolorganisatie.
U komt er samen niet uit, wat nu?
Komt u er op school, na het voeren van verschillende gesprekken, niet uit? Dan kan u een klacht indienen bij het bestuur van de school, Stichting Leerrijk. Uw klacht wordt ontvangen door de bestuurssecretaris. De bestuurssecretaris schakelt met de bestuurder. De bestuurder bepaalt op welke wijze en door wie uw klacht in behandeling wordt genomen. Vervolgens ontvangt u informatie over het proces van klachtbehandeling. In de meeste gevallen wordt er bij de school navraag gedaan en getoetst of zij op juiste wijze hebben gehandeld. Als het conflict na de klachtbehandeling van het schoolbestuur nog blijft bestaan, kan u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie, Stichting Onderwijsgeschillen.
Externe ondersteuning
Als u voor uw probleem advies wilt van een onafhankelijke externe specialist, dan kan u terecht bij de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon kan ouders, medewerkers of het schoolbestuur advies geven en ondersteuning bieden bij miscommunicatie, onheuse bejegening, machtsmisbruik, pesten, etc. Tevens kan de externe vertrouwenspersoon u adviseren of ondersteunen bij het indienen van een klacht bij de Landelijke Klachtencommissie of bij de politie.
Naast de externe vertrouwenspersoon kan u ook raad vragen aan de vertrouwensinspecteur. Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders, leerlingen en alle medewerkers van Stichting Leerrijk kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie, seksueel misbruik, lichamelijk geweld, grove pesterijen, extremisme of radicalisering.
Contactgegevens bij klachten
interne vertrouwenspersonen
De interne vertrouwenspersonen op onze school zijn: Myriam Kleijngeld en Marijke Klis. Per mail zijn de interne vertrouwenspersonen bereikbaar op: myriamkleingld@leerrijk.nl en marijkeklis@leerrijk.nl
Anti-pestcoördinator
De anti-pestcoördinator op onze school is: Manja Buijs. Per mail is de anti-pestcoördinator te bereiken op: manjabuijs@leerrijk.nl
Het schoolbestuur
Stichting Leerrijk
Dodenauweg 2, 5171NG Kaatsheuvel
0416-320768
info@leerrijk.nl
www.leerrijk.nl
De externe vertrouwenspersonen
Stichting Leerrijk is aangesloten bij vertrouwenswerk.nl. Informatie vindt u op www.vertrouwenswerk.nl.
De rechtstreekse contactgegevens van de externe vertrouwenspersonen zijn:
- Annelies de Waal (06-33646887, anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl)
- Roy Ploegmakers (06-48088774, royploegmakers@vertrouwenswerk.nl)
De vertrouwensinspecteur
Op werkdagen, tussen 8.00 en 17.00 uur is de vertrouwensinspecteur te bereiken op het telefoonnummer: 0900-1113111
De landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie passend onderwijs
Stichting Onderwijsgeschillen
Zwarte Woud 2
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht
030 2809590
www.onderwijsgeschillen.nl