Jenaplankindcentrum De Verrekijker

Vogelzand 4104 1788 MJ Julianadorp

  • Wij hebben 2 kookunits die door de kinderen gebruikt worden. Bij elk project wordt er gekookt.
  • Samen spelen is een van de kernactiviteiten binnen Jenaplanonderwijs.
  • Ons speelbos en plein met speeltoestellen nodigt uit tot bewegen.

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Verrekijker bestaat uit t groepsleiders, 1 leraarondersteuner, 3 onderwijsassistenten, ib'er en een directeur.

Wij hebben onze eigen vakleerkracht. De kinderen in groep 3 t/m 8 krijgen 1x in de week bewegingsonderwijs van een vakdocent en 1x in de week van de eigen groepsleider. Daarnaast werken wij ook intensief samen met het huis van de kunsten Triade. Als cultuurpartners wordt jaarlijks aan een kunstdiscipline (beeldend, muziek, dans,media, theater) gewerkt door het team met een kunstdocent van Triade, waarbij de nadruk ligt op procesgerichte didactiek.

Daar de formatie van de Verrekijker is gebaseerd op de twee locaties; De Verrekijker Den Helder en De Verrekijker Julianadorp, geeft deze pagina een enigszins vertekend beeld.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van één van de stamgroepleiders wordt vervanging gezocht. In de praktijk blijkt dat dit niet altijd eenvoudig is. Er moet dan een andere oplossing gezocht worden.Er zijn drie mogelijkheden:

  • Stamgroepleiders zonder lesgevende taken worden dan ingezet.
  • De kinderen worden verdeeld over de andere stamgroepen.
  • De kinderen worden (eventueel met huiswerk) naar huis gestuurd. In dit geval zal de directeur de inspecteur van onderwijs in Haarlem hiervan op de hoogte brengen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een stamgroep is een andere groepering dan een klas. Een klas is een groep kinderen, van meestal (ongeveer) dezelfde leeftijd, die dezelfde leerstof krijgt aangeboden. In een stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden, met verschillende vorderingen in de leerstof. Omdat we in ons onderwijs juist willen uitgaan van de verschillen in ontwikkeling, doen we dat bewust. Het zit ook het dichtst bij de natuurlijke situaties die het kind gewend is: denk aan het gezin en spelen op straat.

Het kind ervaart dan om in een groep de jongste of de oudste te zijn. Op deze manier ervaart het kind hoe het is geholpen te worden door kinderen uit een andere leeftijdsgroep en om zelf anderen te helpen. Ook ziet het kind duidelijk welke ontwikkeling het zelf heeft doorgemaakt en wat het al allemaal geleerd heeft; heel belangrijk voor het zelfvertrouwen We vinden dit in het Jenaplanonderwijs heel vormend voor de persoonlijke ontwikkeling.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het spelend leren vormt de basis voor het onderwijs in de groepen 1/2. De speel-leeromgeving in de onderbouw is zodanig ingericht dat de kinderen op een veilige en zelfstandige manier worden uitgenodigd om te spelen en te leren. Zo ontstaat ruimte waardoor er een optimaal beredeneerd aanbod kan worden gedaan waarbinnen de groepsleider extra aandacht kan geven aan individuele kinderen. Jonge kinderen hebben veel ruimte en aandacht nodig om te bewegen en zich motorisch te ontwikkelen. Hiervoor is op school veel aandacht. Naast deelnemen aan de gymlessen, spelen de leerlingen buiten met aantrekkelijk en stimulerend spelmateriaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken op De Verrekijker thematisch. Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. Wij werken met de methode Alles-in-1.  In een mensenleven hangt alles met elkaar samen. Bij Alles-in-1 doen we dat ook: we combineren, beleven en leren over de wereld, taal en  lezen in samenhang. Dit betekent dat wereld Oriëntatie (geschiedenis/aardrijkskunde/natuur/cultuur/techniek) volledig geïntegreerd is in ons taalonderwijs. Wetenschappelijk onderzoek heeft de grote waarde van taal gekoppeld aan wereldoriëntatie inmiddels ruimschoots aangetoond.

De vakgebieden worden deels verwerkt in dag- en weektaken. In de midden- /bovenbouw zijn leerpleinen. Wij stimuleren de zelfstandigheid bij kinderen. Daarom bieden wij kinderen de ruimte om in het leerplein zelfstandig aan het werkt te gaan. In de groepen 4 t/m 8 werken de kinderen voor rekenen met 'Snappet'. Deze digitale applicatie wordt aangestuurd door de groepsleider en helpt kinderen oefenstof te maken op hun persoonlijke niveau en leert kinderen persoonlijke leerdoelen te stellen. 

Ons thematisch onderwijs presenteren wij aan elkaar en ouders/belangstellenden in een viering. Meerdere keren per jaar hebben wij op vrijdagmiddag een viering waarbij de kinderen laten zien wat hun hoofd en hart heeft bezig gehouden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Gebruik de ruimte hieronder om extra informatie te geven.

In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.Hierin beschrijven wij:

  • Dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen.
  • Welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind.
  • Hóe wij die extra hulp aan een kind geven.
  • Wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft.
  • Onze ondersteuningsgrenzen.

Hieronder leest u aan de hand van drie kenmerken een korte samenvatting van het SOP:

De basisondersteuning;
De leerkracht biedt per leerjaar minimaal 3 niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling (voor instructie-afhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructie-onafhankelijke kinderen).De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.Wij bieden in de groepen 1 t/m 8 verrijking buiten de groep aan (meerkunnersgroep). Wekelijks krijgen kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong buiten de groep instructie en begeleiding van onze specialisten meer- en hoogbegaafdheid.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning;Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het OT. Dit kan resulteren in een aanvraag voor ambulante begeleiding. Vervolgens kan, indien nodig, een arrangement aangevraagd worden. Zowel de ambulante begeleiding als het arrangement worden toegekend door het SWV. De school geeft vervolgens met deze extra middelen de juiste ondersteuning. Op onze school wordt deze extra begeleiding uitgevoerd door een onderwijsassistent of leraarondersteuner in samenwerking met de groepsleider. Waar nodig is er extra ondersteuning door middel van expertise van buitenaf.

De grenzen aan de ondersteuning;Wij zijn een inclusieve school. De Verrekijker staat open voor alle kinderen, zowel begaafde kinderen als kinderen met leermoeilijkheden en/of een belemmering. Een inclusieve school probeert op een zinvolle manier tegemoet te komen aan de verschillende behoeften van al deze kinderen. Om dit te realiseren krijgt ons team de nodige ondersteuning, middelen en scholing.

Grenzen bij het begeleiden van kinderen hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de groepsleider de hele dag door volledig nodig hebben. Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsproblematiek die zich extern richt op de omgeving. In dit geval zullen we altijd het belang van de groep en een veilige schoolomgeving moeten waarborgen. Dit kan betekenen dat we kinderen met externaliserend gedrag geen passende begeleiding kunnen bieden op onze school.

Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland
Postbus 801620 AB Hoorn
0229-259380
www.swvkopvannoordholland.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Al onze collega's zijn geschoold op PBS.
Wij hebben de ambitie om 2 collega's op te leiden tot Rots en Water coach.
We willen een cursus traumasensitief lesgeven gaan volgen op De Verrekijker met het team.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal in het gebouw van de school, Peuterschool De Sterrekijker. We gebruiken daarbij KOtotaal. Er is een intensieve samenwerking tussen peuterspeelzaal en de school. Er zijn afspraken gemaakt over de doorgaande lijnen van ons aanbod, zodat de kinderen op jonge leeftijd aangeboden hebben gekregen waar de school op verder kan borduren. De peuterschool gaat helemaal mee in de visie van het Jenaplan. Kinderen met aan taalachterstand krijgen als peuter en als kleuter op school een extra taalondersteuning d.m.v. speelse taalactiviteiten en het opbouwen van woordenschat. Er is een intensieve samenwerking tussen peuterspeelzaal/kinderdagverblijf/school en logopediepraktijken

Terug naar boven