Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerstofjaarklassensysteem
De Rank werkt met het leerstofjaarklassensysteem. Elk leerjaar heeft een eigen programma voor de verschillende schoolvakken. Soms komt het voor dat er te veel leerlingen in een zelfde leerjaar zitten. Dan kunnen er combinatiegroepen worden gevormd. Bij het samenstellen van een combinatiegroep wordt er rekening gehouden met de verhouding van de twee leerjaren, sociale verhoudingen, aantal jongens en meisjes en de mate van ondersteuning. Bij aanvang van het schooljaar wordt het aantal kleuters per groep beperkt.
Zie ondersteuningsprofiel van de Rank
De jongste leerlingen (groep 1 en 2) ontwikkelen zich spelenderwijs en sprongsgewijs, de ene dag kennen zij bijvoorbeeld de kleuren nog niet en de volgende dag ….. ineens wel! Ook zien we dat sommige kinderen al vroeg bezig zijn met letters/cijfers en leren lezen. Vaak worden zij door de leeftijdsgenootjes later weer ingehaald en functioneren dan weer op een gelijk niveau.
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier in zijn eigen tempo en dat mag. Het is belangrijk dat de leerlingen goed gevolgd en uitgedaagd worden in hun ontwikkeling. We volgen de leerlingen middels observaties tijdens verschillende speel,- en onderwijssituaties. De ontwikkelingen van de individuele leerling worden vastgelegd. De leerkrachten gebruiken hiervoor de leerlijnen van het jonge kind die gekoppeld zijn aan het digikeuzebord. Tijdens de gesprekken met ouder(s)/verzorger(s) wordt de ontwikkeling van het kind besproken