Basisschool de Hofstee

Drooghe Bol 1004 1788 VA Julianadorp

  • Schoolfoto van Basisschool de Hofstee
  • Schoolfoto van Basisschool de Hofstee
  • Schoolfoto van Basisschool de Hofstee
  • Schoolfoto van Basisschool de Hofstee
  • Schoolfoto van Basisschool de Hofstee

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle kinderen hebben naar verwachting gepresteerd. 

Op schoolniveau zien we echter dat interpunctie een aandachtspunt is. Hier gaan wij op focussen in ons lesstofaanbod. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling. De school maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. De meetmomenten vinden plaats in januari/februari en mei/juni. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden op het rapport weergegeven en besproken tijdens de oudergesprekken. De gegevens uit het Leerlingvolgsysteem worden geduid in relatie tot het dagelijks werk van de leerlingen, de resultaten op de methodetoetsen en de observatie van de leerkracht. Voor de kleutergroepen maken wij gebruik van het registratiesysteem IEP. Gedurende het jaar verzamelen de leerkrachten waardevolle observaties om in kaart te brengen waar de leerlingen zich bevinden op de ontwikkelingslijn. Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van IEP hart en handen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het voortgezet onderwijs

De basisschool geeft een advies waarvan wordt verwacht dat de leerling meerdere jaren op dit niveau met succes kan functioneren. Een overzicht met de percentages van verwijzingen van de afgelopen jaren zijn terug te vinden in de jaarkatern en via www.scholenopdekaart.nl  (de onafhankelijke vergelijkingssite van scholen. Aan het eind van de basisschool wordt door de leerling en ouders een keuze gemaakt voor een school voor het vervolgonderwijs, op basis van het schooladvies. De school formuleert het schooladvies op basis van een aantal factoren: 

  • De profielschetsen van de verschillende niveaus in het voortgezet onderwijs. 
  • De persoonlijke ontwikkeling van het kind: 
  • Het niveau dat de leerling heeft met betrekking tot de verschillende vakgebieden, zoals rekenen, taal, begrijpend en technisch lezen. 

Het verwijstraject bestaat uit de volgende stappen: 

  • Einde schooljaar leerjaar 7: Prognose gesprekken

De leerkrachten van groep 7 formuleren met de intern begeleider en de directeur een voorlopige prognose voor het schooladvies. 

  • Najaar leerjaar 8: Voorlopig schooladvies 

De school formuleert het voorlopig schooladvies. Het advies wordt toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders. De leerlingen en ouders maken kennis met het VO De leerlingen kunnen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs (VO). De ouders worden uitgenodigd voor een kennismakingsavond. 

  • Januari leerjaar 8:leerlingen en ouders bezoeken open dagen 

De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen ook informatie over deze avonden via Kwieb  van groep 8. 

  • Februari leerjaar 8:definitief schooladvies 

De school formuleert het definitief schooladvies. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies of bij bijzondere omstandigheden wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders. 

  • Februari / maart leerjaar 8: ouders schrijven hun kind in 

Ouders schrijven de leerlingen in bij de school voor het voortgezet onderwijs. 

  • April leerjaar 8: leerlingen nemen deel aan de centrale eindtoets 

De leerlingen nemen deel aan de IEP eindtoets. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling/ ouders het advies aanpassen. 

  • Mei leerjaar 8: de leraren van groep 8 zorgen voor een (warme) overdracht 

De school draagt, met toestemming van de ouders, alle gegevens van de leerling over aan het voortgezet onderwijs. Deze licht de school toe tijdens een gesprek (de warme overdracht). 

  • Juli leerjaar 8: de leerlingen nemen afscheid van de basisschool. 

De leerlingen van groep 8 nemen afscheid tijdens een afscheidsavond. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Hofstee streeft ernaar een school te zijn met een goede sfeer waarin iedereen zich thuis voelt, kinderen, ouders en leraren. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan. Om dit te bereiken wordt er op school gewerkt met een aantal programma´s waarbij we een dekkend aanbod hebben voor alle leerlingen. Hieronder vindt u meer informatie over de manier van werken op de Hofstee.

Op de Hofstee werken we met een zelf ontwikkeld model voor een positief leer- en ontwikkelklimaat. Wij maken gebruik van een aantal elementen uit Positive Behaviour Support (PBS). Dit is een schoolbrede aanpak om het groepsklimaat op een positieve manier te versterken. Positive Behavior Support (PBS) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert, gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. Dit is op school zichtbaar door: 

  • Regels en afspraken in de klassen
  • Positief stimuleren van gewenst gedrag door alle medewerkers en kinderen
  • De focus ligt op het goede en de successen
  • Werken met groepsbeloningen

Om structureel te werken aan een positief leer- en ontwikkelklimaat in de klas en in de school werken we, naast onze positieve grondhouding vanuit PBS, met GroepsGeluk. Met GroepsGeluk is een manier van systemisch werken in de klas, hierdoor maakt de leerkracht de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Bij de start van het schooljaar wordt er in alle groepen gewerkt met deze methode. De lessen GroepsGeluk worden door de eigen leerkracht of de GroepsGeluk- coach binnen de school verzorgd. Wanneer de leerkracht of coach deze dynamiek zichtbaar maakt, heeft deze een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. Problemen binnen de groep worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Zo krijgen leerlingen meer begrip voor elkaar en blijft de groep een veilige plek voor alle leerlingen. GroepsGeluk is een middel dat wij het hele schooljaar door gebruiken om het leer- en ontwikkelklimaat in de klas te versterken. 

Gouden en zilveren weken

Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Na de kerstvakantie kan met name de fase van storming weer zorgen voor onrust in de groep: De leerkracht is dan met de klas in de Zilveren Weken beland. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de sfeer in de klas. Op de Hofstee wordt er veel aandacht besteed aan de Gouden- en Zilveren Weken door middel van het bespreken van de regels en afspraken in de groep. Daarnaast worden er in het kader van de Gouden- en Zilveren weken diverse spelletjes en samenwerkingsvormen ingezet ter bevordering van de sfeer en groepsvorming. 

Groepsgeluk/ Rots en Watertraining

Groepsgeluk is een inmiddels bewezen methode die is ontwikkeld voor en door leerkrachten en coaches in het (basis)onderwijs. Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maakt de leerkracht de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Bij de start van het schooljaar wordt er in alle groepen gewerkt met deze methode. De lessen GroepsGeluk worden door de eigen leerkracht of de GroepsGeluk- coach binnen de school verzorgd. Wanneer de leerkracht of coach deze dynamiek zichtbaar maakt, heeft deze een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. Problemen binnen de groep worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Zo krijgen leerlingen meer begrip voor elkaar en blijft de groep een veilige plek voor alle leerlingen. Meer informatie is te vinden op de website: https://groepsgeluk.nl

In de periode na de herfstvakantie wordt er in alle groepen Rots en Watertraining ingezet. De doelstelling van ´Rots en Water´ is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen. De Rots en watertraining wordt op de Hofstee door een opgeleide Rots en Water- leerkracht gegeven. Het leren hanteren van het Rots en Water- concept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren. Gaandeweg dit proces leren zij, o.a. in sociale situaties, weloverwogen beslissingen te nemen en ontwikkelen zij meer en veelzijdigere gedragsalternatieven. Meer informatie is te vinden op de website: https://www.rotsenwater.nl

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2016 is de onderwijsinspectie voor het laatst bij ons op school geweest.

Ontwikkelpunten vanuit dat bezoek zijn allemaal opgepakt. 

Terug naar boven