<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool de Hofstee werken we in groep 1/2 met combinatiegroepen. Van groep 3 t/m 8 wordt gewerkt met homogene groepen. Binnen deze groepen wordt gewerkt met een lesaanbod in drie niveau's
In groep 1-2 werken wij met een betekenisvol leerstofaanbod, in een rijke leeromgeving. Aan de hand van betekenisvolle thema’s worden kinderen in de onderbouw uitgenodigd tot spel. Al spelend, onderzoekend en bewegend leren de kinderen. Hierbij komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod in de (spel)hoeken.
Thematisch werken en vakintegratie
De school is verbonden met de omgeving. Wij maken gebruik van de mogelijkheden uit de schoolomgeving. Zo halen wij de buitenwereld in de school en brengen wij de kinderen in verbinding met de omgeving. In de onderbouw worden kinderen met het leerstofaanbod uitgedaagd tot ontdekkend leren. De kinderen doen dit met het lerend spelen.
In de midden- bovenbouw gaat het ontdekkend leren over in het onderzoekend leren. Op onderzoekende wijze krijgen kinderen nieuwe inzichten op mens en maatschappij, natuur en techniek. Het ontdekken en onderzoeken wordt op school gedaan aan de hand van thema’s. Elke klas werkt van vakantie tot vakantie aan een thema. In het thema komen verschillende vakken in samenhang terug.In groep 1-2 staat alle lesstof in het teken van het thema. In de overig groepen worden de volgende vakken in samenhang aangeboden:
- Taal
- Lezen
- Begrijpend lezen
- Wereldoriëntatie
- Aardrijkskunde
- Geschiedenis
- Natuur
- Wetenschap & techniek
- Digitale geletterdheid (ICT)
- Expressie
- Tekenen
- Beeldende vorming
- Muziek
De vakken spelling en rekenen worden wel als apart vak gegeven, omdat dit strategieen zijn die de kinderen moeten leren.In de midden- en bovenbouw gaat het ontdekkend leren over in het onderzoekend leren. Wij leren met onderzoeksvragen en werkopdrachten in betekenisvolle thema’s
Specifieke steun aan:
- Meerkunners
- Kinderen met dyslexie
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met de scholengroep Julianadorp zijn we aan het onderzoeken op welke manier wij inclusie vorm kunnen geven voor alle kinderen in Julianadorp.
Wij werken met het jonge kind volgens de principes van het spelend leren. Alle activiteiten vinden plaats in de vorm van spel binnen een betekenisvolle context.