Basisschool De Kameleon

Middelzand 3501 1788 ES Julianadorp

  • Schoolfoto van Basisschool De Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool De Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool De Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool De Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool De Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Hier ziet u de resultaten van de eindtoets die afgenomen wordt in groep 8. U ziet steeds de score van de school en de inspectienorm. Het streven van de school is om de norm van de Inspectie te halen. Belangrijker dan bovenstaande gegevens is onze zorg voor een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.

De eindtoets wordt ook gebruikt voor het analyseren van de onderwijskwaliteit van de school. De school is continu bezig om leerlingen naar het passende niveau te laten uitstromen en streeft er daarbij naar de inspectienorm te behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen analyseren wij twee keer per schooljaar de leerling resultaten op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Enkele leerlingen werken met eigen ontwikkelingsperspectief. Voor het maken van een (ontwikkelings-)perspectief brengen we de individuele leerling en/of de groep in kaart:

- de resultaten van de toetsen;
- het functioneren van (het kind in) de groep, denk aan sociaal emotionele ontwikkeling;
- werkhouding;
- gedrag. 

Deze kennis is onmisbaar om een genuanceerd beeld van iedere leerling te krijgen. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de groepsleerkracht en de IB-er.  Tijdens deze bespreking worden o.a. de groeps- en individuele analyses nader besproken en acties afgestemd/uitgezet. Maandelijks zijn er facultatieve leerlingbesprekingen tussen IB-er en leerkrachten om de voortgang van de leerlingen te bespreken en eventuele acties in te zetten of aan te passen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met onderwijs op maat proberen we op De Kameleon het maximale uit ieder kind te halen en met een goede voorbereiding er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt.

Advies van de school
Het advies van de groepsleerkracht is belangrijk bij een schoolkeuze. Hij/zij heeft meestal een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens over de belangstelling van de leerling, motivatie, taakaanpak en de behoefte aan hobby's en vrije tijd. Om weloverwogen tot het juiste advies te komen nemen we ook de resultaten mee van voorgaande jaren. Het advies van de school is besproken met de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de  Intern Begeleider en de directie.

In groep 8 wordt de IEP eindtoets afgenomen.

Er is goed contact met de scholen voor voortgezet onderwijs. Zo worden alle leerlingen van groep 8 besproken tijdens de warme overdracht. Ook is er sprake van een terugkoppeling met betrekking tot de behaalde toetresultaten op het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Kameleon voelen leerlingen, medewerkers en ouders zich gezien. Samen bereiden we leerlingen voor op de veranderende maatschappij door hen vaardigheden te leren en aandacht te hebben voor persoonsvorming en eigenheid. Door leerlingen te leren zorgen voor zichzelf, de ander en de wereld, draagt iedereen een steentje bij aan een duurzaam leven. Samen zorgen we ervoor dat kinderen in een vertrouwde en veilige omgeving leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Leerlingen leren te reflecteren door hardop te denken en daardoor inzicht te krijgen in het leerproces van het leven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Eigenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven