Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen analyseren wij twee keer per schooljaar de leerling resultaten op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Enkele leerlingen werken met eigen ontwikkelingsperspectief. Voor het maken van een (ontwikkelings-)perspectief brengen we de individuele leerling en/of de groep in kaart:
- de resultaten van de toetsen;
- het functioneren van (het kind in) de groep, denk aan sociaal emotionele ontwikkeling;
- werkhouding;
- gedrag.Deze kennis is onmisbaar om een genuanceerd beeld van iedere leerling te krijgen. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de groepsleerkracht en de IB-er. Tijdens deze bespreking worden o.a. de groeps- en individuele analyses nader besproken en acties afgestemd/uitgezet. Maandelijks zijn er facultatieve leerlingbesprekingen tussen IB-er en leerkrachten om de voortgang van de leerlingen te bespreken en eventuele acties in te zetten of aan te passen.
Met onderwijs op maat proberen we op De Kameleon het maximale uit ieder kind te halen en met een goede voorbereiding er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt.
Advies van de school
Het advies van de groepsleerkracht is belangrijk bij een schoolkeuze. Hij/zij heeft meestal een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens over de belangstelling van de leerling, motivatie, taakaanpak en de behoefte aan hobby's en vrije tijd. Om weloverwogen tot het juiste advies te komen nemen we ook de resultaten mee van voorgaande jaren. Het advies van de school is besproken met de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de Intern Begeleider en de directie.In groep 8 wordt de IEP doorstroomtoets afgenomen.
Er is goed contact met de scholen voor voortgezet onderwijs. Zo worden alle leerlingen van groep 8 besproken tijdens de warme overdracht. Ook is er sprake van een terugkoppeling met betrekking tot de behaalde toetresultaten op het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Kameleon voelen leerlingen, medewerkers en ouders zich gezien. Samen bereiden we leerlingen voor op de veranderende maatschappij door hen vaardigheden te leren en aandacht te hebben voor persoonsvorming en eigenheid. Door leerlingen te leren zorgen voor zichzelf, de ander en de wereld, draagt iedereen een steentje bij aan een duurzaam leven. Samen zorgen we ervoor dat kinderen in een vertrouwde en veilige omgeving leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Leerlingen leren te reflecteren door hardop te denken en daardoor inzicht te krijgen in het leerproces van het leven.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.