Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten van de eindtoets, maar ook de resultaten van de tussentoetsen zijn voldoende. We gebruiken voor de basisvakken nieuwe methodieken die aansluiten bij de huidige inzichten en eisen. Dat is niet altijd een garantie voor goede resultaten.
We zijn de laatste 3 jaar tevreden over onze resultaten op de eindtoets. Die zijn voldoende, maar we blijven voortdurend streven naar verbetering van ons onderwijs en daarmee de resultaten. Bij de tussenresultaten zien we een positieve lijn de laatste 2 jaar en dit moet ook effect gaan hebben op de eindtoetsscores.
We proberen ons aanbod zo optimaal mogelijk te houden door jaarlijks het basisaanbod te evalueren en waar nodig aan te passen. De basisvakken komen elk schooljaar tenminste één keer op de agenda van de team- of bouwvergadering.
Een goede instructie, differentiatie, effectieve leertijd en taakgerichte werkhouding hebben daarnaast voor ons een hoge prioriteit. We weten uit ervaring hoe belangrijk dit is en noodzakelijk om onze resultaten op peil te houden. We werken daarom met het didactisch instructiemodel EDI 2.0.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De resultaten en ontwikkelingen van de kinderen worden gevolgd door observaties van de leerkrachten, afname van toetsen en (diagnostische) gesprekken met kinderen. We gebruiken hiervoor de gegevens uit de methodes en twee keer per jaar nemen we de BOOM toetsen af. In groep 8 gebruiken we Route 8 als eindtoets.
Aan de hand van de resultaten maken de leerkrachten analyses en worden de kinderen een passend onderwijs-arrangement aangeboden.
Ouders worden geïnformeerd over de ontwikkelingen tijden voortgang- en eindgesprek, maar ook tijdens het startgesprek, waarbij de leerling zich presenteert. Wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling van leerlingen worden ouders vroegtijdig en frequent geïnformeerd.
Daarnaast houden de kinderen een eigen digitaal portfolio bij waarin ze werk verzamelen waar ze trots op zijn en wat ze nog willen ontwikkelen.
Het schooladvies is afhankelijk van:
1. observaties
2. resultaten methodegebonden toetsen.
3 resultaten methode-ongebonden toetsen. CITO. ( groep 6 t/m 8)
Voor de verwijzing wordt gebruik gemaakt van de plaatsingswijzer.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Via onze aanpak genaamd Possitive Behavior Support schenken we veel aandacht aan het waarderen en belonen van positief gedrag.
Positive Behavior Support (PBS) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een ‘kapstok’ waaraan alle schoolinterventies en methoden die met gedrag te maken hebben in een school opgehangen kunnen worden. Dingen die goed werken, worden vastgelegd en geïntegreerd in PBS. Dit zorgt ervoor dat succesvolle dingen niet verloren gaan.
Het consequent hanteren van afspraken en het blijven attenderen daarop is van groot belang.
Uit het laatste inspectiebezoek blijkt dat wij in het basisarrangement worden beoordeeld. We gebruiken de analyse van de inspectie om ons onderwijs te verbeteren. Samen met onze eigen interne analyses en de daaruit voortvloeiende plannen zijn we eigenlijk voortdurend bezig ons onderwijs te optimaliseren. Hierdoor kunnen we de talenten van onze leerlingen optimaal ontwikkelen en laten schitteren!