Westermarskoalle

E A Borgerstraat 21-23 8501 NC Joure

  • Talenten ontdekken en ontwikkelen vanuit je eigen interesses
  • Uitdaging voor ieder kind, op zijn eigen niveau
  • Plezier als basis voor ontwikkeling
  • In een veilige, sociale omgeving de basis leggen voor een mooie toekomst

Het team

Toelichting van de school

Alle teamleden + functies: https://www.westermarskoalle.nl/nl/organisatie/ons-team.

De overheid draagt zorg voor de bekostiging van leraren, directeuren en ondersteunend personeel in het onderwijs. Hiervoor ontvangt de school een bedrag per leerling. Binnen Ambion geldt dat de individuele scholen het grootste deel van de financiële middelen ontvangen die de minister toekent. Een klein deel van het budget wordt over de scholen herverdeeld op basis van specifieke kenmerken van een school.

Het bestuur van Ambion bepaalt de omvang van de directieformatie voor een school. De scholen maken vervolgens zelf keuzes hoe zij de overige middelen inzetten voor leraren, onderwijsassistenten, conciërges en administratieve ondersteuning. Tot de leraren rekenen wij ook de IB’ers en leraren met andere taken (zoals coördinatie). De verhouding leraarsformatie en het aantal leerlingen zegt niet alles over de grootte van de groepen. Komt u daarvoor vooral eens bij ons kijken!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook op onze school en binnen onze onderwijsorganisatie merken wij de gevolgen van het lerarentekort. Het vinden van een vervangende leerkracht wordt steeds moeilijker.

Ambion, de bovenschoolse organisatie waar onze school aan verbonden is, heeft een eigen vervangingspool met leerkrachten die ingezet kunnen worden bij ziekte of afwezigheid. De leerkrachten in deze vervangingspool worden als eerste benaderd voor vervangingen op één van de scholen van Ambion. Daarnaast heeft Ambion nog de beschikking over een database met vervangers die voor meerdere schoolbesturen worden ingezet.

Wij verwachten dat wij steeds vaker in de situatie komen dat er geen vervanger beschikbaar is voor een afwezige leerkracht. Als er geen vervanger beschikbaar is, zullen we altijd kijken of er een collega is die een dag extra kan/wil werken. Is dit niet mogelijk, dan wordt de betreffende groep leerlingen de eerste dag van afwezigheid over andere groepen verdeeld. Is er voor de tweede dag van afwezigheid nog steeds geen vervanging, dan zijn wij genoodzaakt de kinderen vrij te geven.

Uiteraard informeren wij u hier zo spoedig mogelijk over, zodat u eventuele opvang kunt regelen. ?Wij begrijpen dat het voor u vervelend kan zijn als uw kind(eren) onverwachts thuis moet(en) blijven. Ook wij willen dit te allen tijde voorkomen. Wij vragen uw begrip in situaties waarin dit echter niet mogelijk is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werkwijze / organisatie

Werkwijze 

Op de Westermarskoalle zijn we bezig ons te ontwikkelen naar een school met een eigentijdse vorm van onderwijs, onderwijs dat uitgaat van de verschillen tussen de leerlingen. Op deze manier kan meer tegemoet worden gekomen aan de doelstellingen van het basisonderwijs, zoals ze in de Wet op het Basisonderwijs zijn omschreven:

  • Het onderwijs wordt zo ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de vooruitgang in de ontwikkeling van de afzonderlijke leerlingen.
  • Het onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling en op het ontwikkelen van creativiteit, op het verwerven van noodzakelijke kennis en van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.
  • Het onderwijs gaat er mede van uit dat de leerlingen opgroeien in een multiculturele samenleving.

Onze werkwijze is dat we uitgaan van een groepsgerichte instructie wat betreft de basisstof, maar dat de verwerking op verschillende niveaus plaats kan vinden. Sommige leerlingen krijgen herhalingsstof aangeboden wanneer de basisstof nog niet goed wordt beheerst. Leerlingen die deze stof wel goed beheersen, krijgen verdieping van de betreffende leerstof. Bij herhaling gaan we er niet van uit dat dezelfde leerstof op dezelfde wijze wordt herhaald, maar dat er andere manieren worden uitgeprobeerd om de leerling de stof te laten begrijpen.

Bij verdiepingsstof gaat het om meer te kunnen doen met het verworven inzicht en niet om sneller door de leerstof heen te gaan.
Om recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen werkt de school volgens de principes van de 1-zorgroute. Dit houdt in dat de kinderen binnen een jaargroep per vakgebied in verschillende niveaugroepen worden ingedeeld. Deze indeling vindt zijn beslag in het groepsoverzicht. Op basis van het groepsoverzicht formuleren de leerkrachten 4 keer per jaar een groepsplan voor elke niveaugroep. Momenteel geldt dit voor de vakgebieden rekenen en technisch lezen. Na elke planperiode vindt er een evaluatie plaats of de beoogde doelen zijn behaald en vindt waar nodig een aanpassing van het groepsplan plaats. 
Om deze manier van werken goed in de klas uit te kunnen voeren is een goed klassenmanagement onontbeerlijk. Vanuit het directe instructiemodel en coöperatieve werkvormen geven de leerkrachten vorm en inhoud aan het klassenmanagement. Op de inloopavond die in het begin van het schooljaar wordt georganiseerd geven de leerkrachten aan wat de groepsplansystematiek en het directe instructiemodel precies inhouden. Ook van de kinderen wordt het nodige verwacht. Omdat de leerkrachten op verschillende niveaus instructie geven, dienen kinderen goed zelfstandig te kunnen werken, goed te kunnen samenwerken en goed te kunnen plannen. Het onderwijsprogramma is hierop ingericht.

Apple-leeromgeving op de Westermarskoalle

De kwaliteit van ons onderwijs dragen wij hoog in het vaandel. Daarom geven wij volop ruimte aan nieuwe initiatieven en onderwijsontwikkeling. Wij bieden onderwijs in een eigentijdse ICT-omgeving.

Onze school werkt met de Apple-leeromgeving, een dynamische en uitdagende leeromgeving voor leerlingen en leerkrachten.

Mocht er tijdelijk een situatie tot thuisonderwijs ontstaan dan maken wij intensief gebruik van deze digitale leeromgeving om de kinderen onderwijs op maat te kunnen bieden.

Organisatie

De Westermarskoalle kent een jaarklassensysteem. Dit houdt in dat een leerling, waar mogelijk, een schooljaar lang les krijgt in dezelfde groep. Van dit uitgangspunt kan afgeweken worden als de leerlingenaantallen gedurende het schooljaar wijzigen. Bij grotere leerlingenaantallen in één en dezelfde groep moet er soms een groep worden gesplitst. De school hanteert de volgende criteria bij het splitsen van een groep:

  • Ten eerste worden de zorgleerlingen evenredig over de gesplitste groepen verdeeld. Zorgleerlingen zijn die leerlingen die voldoen aan een of meer van de volgende criteria:
    Het gaat om een leerling met een leerlinggebonden financiering, de zogenaamde rugzak. Dit zijn leerlingen waarvoor de school extra gelden en personeel ontvangt.
    Het gaat om een leerling die op cognitief gebied een leerachterstand heeft die zo groot is dat er sprake is van een individuele leerlijn.
    Het gaat om een leerling die op sociaal emotioneel gebied extra begeleiding krijgt. Deze extra begeleiding is omschreven in een handelingsplan.
  • Ten tweede worden de overige kinderen op basis van alfabetische volgorde van de achternaam om en om over de verschillende groepen verdeeld.
  • Na uitvoering van de eerste twee criteria wordt gekeken of er sprake is van een evenredige vertegenwoordiging van meisjes en jongens over de twee groepen.

Kleuters stromen in op basis van leeftijd en worden om en om ingedeeld over de bestaande groepen 1-2.

We hanteren de volgende indeling als we spreken over onder-, midden- en bovenbouw. 

  • De onderbouwgroepen: De groepen 1 en 2
  • De middenbouwgroepen: De groepen 3, 4 en 5
  • De bovenbouwgroepen: De groepen 6, 7 en 8

PROTOCOL GROEPSINDELING

Het indelen van de groepen voor het nieuwe schooljaar is altijd een ingewikkelde klus. Er spelen allerlei zaken mee die meegewogen moeten worden om tot een zo goed mogelijke groepsindeling te komen. Hieronder alvast het protocol waarin staat aangegeven hoe wij tot de groepsindelingen komen.

Uitgangspunten bij het samenstellen van groepen:

  • We streven per groep naar een evenwichtige verdeling waarbij we kijken naar de verdeling jongens/meisjes en de mogelijke extra ondersteuningsbehoefte van leerlingen.
  • Waar mogelijk houden we rekening met de sociale omgang en patronen binnen de groep.
  • Broertjes en zusjes worden in principe niet bij elkaar in de klas geplaatst. Een uitzondering hierop kunnen tweelingen zijn; hierbij wordt zorgvuldig afgewogen of het beter is om de kinderen wel of niet bij elkaar te plaatsen.
  • De leerlingen waarbij sprake is (geweest) van een doublure, worden bij voorkeur in de enkele groep geplaatst.
  • Op alle bovenstaande punten zijn uitzonderingen mogelijk, deze worden besproken in het overleg met de IB'er.  

Waar rekening mee wordt gehouden tijdens het indelen: 

  • Zelfstandigheid. Gaat het kind goed met opdrachten om, gaat hij/zij snel aan het werk, weet het kind wat er van hem/haar verwacht wordt? Zijn er problemen op deze gebieden?
  • Concentratie/werkhouding. Kan het kind na een opdracht direct aan het werk gaan, zich voor langere tijd bezighouden met een opdracht of is het kind vluchtig en snel afgeleid? Heeft het kind extra aandacht nodig van de leerkracht of is hij/zij voor een groot deel zelfredzaam?

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school bij “Onze school” => “Documenten”.

Intern begeleider

Heeft u vragen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht. Deze werkt nauw samen met de intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders en het in samenspraak met de directeur vormgeven van beleid ten aanzien van de zorg.

Basisondersteuning

Daarnaast werkt de intern begeleider samen aan de basisondersteuning. Dit wordt verzorgd door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe dat geboden kan worden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.

BOU

Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen en nemen leerkrachten hier in mee.

Extra ondersteuning

Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende extra ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.

In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.

Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. Wij dragen met elkaar zorg voor een optimale ontwikkeling van uw kind.

Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen extra instructie en begeleiding krijgen en een aparte leerlijn volgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.

Ondersteuning van het jonge kind

Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, wordt een warme overdracht geregeld, zodat zij een goede start kunnen maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er contact opgenomen om een aantal momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.

Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van een observatiemethode wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.

Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt.

Voor de overgang naar groep 3 wordt de ontwikkeling van het kind in de loop van groep 2 nauwkeurig in kaart gebracht en wordt door de leerkrachten geobserveerd of het kind op weg is naar het beheersen van de einddoelen van groep 2 voor de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daar waar het kind hier nog extra aanbod, ondersteuning of oefening in nodig heeft, wordt dit geboden. In samenspraak met de ouders wordt in de loop van groep 2 besproken of het kind toe is aan de overgang naar groep 3. Hierbij wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling is van groot belang. Wordt er besloten tot een extra kleuterjaar, dan wordt er gezorgd voor een passend aanbod waarmee het kind een jaar later alsnog goed voorbereid kan starten in groep 3.

Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.

Dyslexieprotocol

Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. Op school signaleren wij, zetten vroegtijdige interventies in en verzorgen een goed dossier.

Samenwerkingsverband

Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken:

  • Het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben passende begeleiding kunnen krijgen.
  • Omschrijving van welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden.
  • Hoe middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.

Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website Samenwerkingsverband passend onderwijs Friesland

De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/brochuren-passend-onderwijs.html.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema’s geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.

Het komende schooljaar richten wij ons op het versterken van het leerstofaanbod in de groep van onze meer begaafde leerlingen. Wij willen onze doorgaande lijn van groep twee naar drie versterken en is er extra aandacht voor het kind met speciale onderwijsbehoeften in de groep. Wij hebben in het schooljaar 2023-2024 scholingsmomenten vastgelegd voor het realiseren van deze doelstellingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school werkt samen met kinderopvangorganisaties die voorschoolse educatie aanbieden. Met de gemeenten zijn prestatieafspraken vastgelegd om de doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 6 jaar te versterken. Er vindt een “warme overdracht” van de peuteropvang naar de basisschool plaats. Door samenwerking en uitwisseling wordt de doorgaande lijn steeds beter op elkaar afgestemd en doorontwikkeld.

Terug naar boven