Tijdens de 10-minuten gesprekken wordt u op de hoogte gebracht van de vorderingen van uw kind en kunt u het werk van uw kind bekijken. Voor en na schooltijd is er gelegenheid om kort met de leerkracht te praten. Indien hiertoe aanleiding is, kan een afspraak gemaakt worden voor een langer gesprek. Vanaf groep 1 ontvangen de kinderen twee keer per jaar een rapport. In dit rapport proberen we het ‘eigene’ van uw kind goed tot zijn recht te laten komen.
Overige zaken
Actief Burgerschap en sociale integratie
Onze school werkt aan de vorming van leerlingen tot betrokken burgers. „Burgerschap” is daar het nieuwe sleutelwoord voor. Wij hebben hiertoe een beleidsdocument opgesteld. Hierin staat onze visie alsmede een inventarisatie van de activiteiten t.a.v. burgerschapsvorming. Burgerschapsvorming op school omvat de volgende activiteiten:
- het leren van sociale gedragscodes door op een respectvolle manier samen te leven in de school;
- leren om mee te doen in de school: mee te praten en mee te beslissen;
- kennis opdoen van principes van onze democratie en daar meningen over vormen;
- een eigen levensovertuiging leren vormen om vanuit de eigen identiteit te kunnen deelnemen aan de samenleving;
- kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen;
- bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving en daar zorg voor ontwikkelen;
- leren wat het betekent om Europees en wereldburger te zijn.
De KBS Sint Radboud wil dat actief burgerschap en sociale integratie een onlosmakelijk onderdeel vormt van de ontwikkeling van het kind. Het is daartoe belangrijk dat het kind actief participeert in de klas, school en de maatschappij. Dit geven wij vorm in een veelheid van jaarlijkse activiteiten, ondersteund door ouders en diverse instellingen.
Rapporten
Het rapport krijgen de kinderen in februari en in de laatste maand van het schooljaar mee. Naast de verslagen en rapporten zijn er spreekuurmiddagen en -avonden om te praten over onderwerpen, zoals de sociale en emotionele ontwikkeling, de resultaten van het CITO leerlingvolgsysteem en de zaken die u als ouder met ons wilt bespreken. We plannen deze spreekuurmiddagen een aantal keer per jaar, zie onze jaarplanner.
Huiswerk binnen onze school
Al in een vroeg stadium hebben leerlingen te maken met huiswerk. In de lagere groepen in mindere mate, maar in de hoogste groepen komt huiswerk met enige regelmaat voor. Huiswerk wordt om verschillende redenen meegegeven: herhalen van de stof, inoefenen van de stof, leren plannen, samenvoegen en gebruiken van verschillende vaardigheden (werkstuk, spreekbeurt, boekverslag), als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Het soort huiswerk is per groep verschillend.
Extra hulp aan kinderen
Hoe eerder we zicht op de situatie hebben, hoe sneller we eventuele problemen kunnen aanpakken. In dat geval bespreekt de leerkracht de leerling met onze coördinator passend onderwijs. Samen stellen zij – in overleg met de ouders - een plan van aanpak of een handelingsplan op, aan de hand waarvan gedurende een bepaalde periode doelgericht gewerkt wordt. In principe vindt deze extra hulp plaats in de eigen groep, door de eigen leerkracht. Als de extra hulp niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, kan worden besloten om de leerstof van dat leerjaar over een langere periode uit te smeren. Het kind krijgt dan - weer in overleg met de ouders - een eigen programma; een individuele leerlijn. Bij grotere problemen kan een kind, na toestemming van de ouders door een externe deskundige worden onderzocht. Met de uitslag van zo’n onderzoek kan het kind hopelijk beter geholpen worden. Mocht het op onze school niet mogelijk zijn om een kind goed te begeleiden, dan kan er een andere basisschool gezocht worden, die die kwaliteit wel heeft. Dit in het kader van passend onderwijs. Als een kind nog meer ondersteuning nodig heeft, kan bekeken worden of het kind op zijn plek is op de basisschool of beter kan worden doorverwezen naar een school voor speciaal basisonderwijs of een regionaal expertisecentrum (een school voor speciaal onderwijs aan leerlingen met een visuele, lichamelijke en/of geestelijke handicap, gehoor-. spraak- en/of taalproblemen of gedragsproblemen).
Interne begeleiding/ Coördinator passend onderwijs
Niet elk kind leert op dezelfde manier en in hetzelfde tempo. Aan de leerkrachten de taak om zo goed mogelijk bij deze verschillen aan te sluiten. Daarom wordt er op school gewerkt met groepsplannen. De CPO (coördinator passend onderwijs) is degene met de kennis en expertise, die de leerkrachten hierbij begeleidt. De ontwikkeling van ieder kind wordt in kaart gebracht door middel van de beoordeling van het dagelijks werk, de methodetoetsen en observaties van de leerkracht. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem en het volgsysteem van de Kanjertraining. Op vastgestelde momenten in het jaar worden in groep 1 t/m 8 Cito-toetsen afgenomen. De resultaten van de leerlingen op deze toetsen worden opgeslagen in het Cito-leerlingvolgsysteem. Cito-toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen, waarmee we nagaan of de leerstof van het betreffende leerjaar wordt beheerst. De scores worden vergeleken met het landelijk gemiddelde. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen maken we gebruik van het Kanjerleerlingvolgsysteem. Aan de hand hiervan wordt duidelijk hoe het is gesteld met de werkhouding, motivatie, concentratie, zelfvertrouwen, assertiviteit, regelgedrag, samenwerken e.d. van de leerling. Verder volgen we iedere leerling in het kader van het dyslexieprotocol. Indien nodig nemen we voor het verkrijgen van een totaalbeeld aanvullende toetsen af of vullen observatielijsten in, bijvoorbeeld ten aanzien van de spraak- en taalontwikkeling of motorische ontwikkeling.
Samenwerkingsverband primair onderwijs Friesland
Passend Onderwijs is bedoeld om te zorgen dat er geen leerlingen tussen wal en schip vallen. De school waar het kind is aangemeld is verantwoordelijk voor de noodzakelijke ondersteuning aan het kind. Alle scholen in het samenwerkingsverband bieden minimaal de basisondersteuning. De meeste leerlingen hebben hier voor een succesvolle schoolloopbaan voldoende aan. Sommige leerlingen hebben meer hulp nodig. We spreken dan van extra ondersteuning. Als de school die extra ondersteuning niet zelf kan bieden, wordt samen met de ouders gezocht naar een oplossing. Dat kan op diverse manieren, met de voorkeur voor een oplossing binnen de school met hulp van buiten. Om voor alle leerlingen een passende plek te realiseren, werken de schoolbesturen in de provincie Friesland met elkaar samen in een samenwerkingsverband. De afspraken die ze met elkaar maken beschrijven ze in het ondersteuningsplan. Uitgangspunt daarbij is 'centraal waar het moet, decentraal waar het kan'. Het bieden van (goed) onderwijs en ondersteuning aan leerlingen ligt zoveel mogelijk bij de school en het schoolbestuur zelf. Via het samenwerkingsverband vindt afstemming plaats met de gemeenten in de regio en wordt de verbinding gelegd tussen zorg (jeugdplan van de gemeente) en onderwijs (ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband). Ook stemt het samenwerkingsverband af met voorschoolse voorzieningen en de samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs om te zorgen voor een goede doorgaande lijn.
Zorg voor meer begaafde kinderen
Leerlingen die verder in hun ontwikkeling zijn dan hun groepsgenootjes en daardoor meer uitdaging nodig hebben, kunnen een extra programma krijgen, de levelmap. In de groepen 7 en 8 kan een extra taal worden aangeboden (Frans, Duits of Spaans). Aan de hand van het SIDI 3 protocol vragenlijst wordt bepaald of het kind inderdaad aan de kenmerken van een meer begaafde leerling voldoet en of de voorwaarden aanwezig zijn om het een extra programma aan te bieden.
In groep 1-2 krijgen de kinderen naast het bestaande programma moeilijkere opdrachten.
In groep 3 tot en met 8 wordt bekeken of een deel van het reguliere programma kan komen te vervallen, waardoor ruimte ontstaat voor verrijkende opdrachten, en op welk gebied extra of aangepaste oefenstof kan worden aangeboden. Wanneer de deskundigheid en mogelijkheden van de school onvoldoende blijken te zijn om tegemoet te komen aan de specifieke didactische en pedagogische behoeften van deze leerlingen, wordt – in overleg met de ouders - de expertise van externe instanties ingeschakeld.
Juf Sietske is er als coördinator passend onderwijs (CPO) voor de coördinatie van extra hulp aan leerlingen met leer-problemen en meerbegaafde leerlingen. Behalve ondersteuning van leerkrachten en leerlingen, coördineert zij onder meer de toetsing en registratie in het leerlingvolgsysteem, voert zij pedagogisch-didactisch onderzoek uit, onderhoudt zij contacten met o.a. intern begeleiders van andere scholen, samenwerkingsverbanden, speciaal onderwijs, maatschappelijk werk, ouders en externen voor wat betreft de leerlingenzorg. Elk jaar vindt er per klas in oktober een groepssignalering plaats. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar een hoge CITO-score, maar we proberen ook inzicht te krijgen in de persoonlijkheidskenmerken. Gekeken wordt naar bijvoorbeeld: kan een kind doorzetten? is een kind taakgericht? kan hij/zij samenwerken? hoe is het werktempo? hoe staat het met de parate kennis? heeft het kind een ongewoon grote woordenschat? heeft het kind een grote interesse? is het kind snel van begrip? Op basis van deze gegevens komen er enkele kinderen naar voren die echt opvallend aan de meeste van bovenstaande kenmerken voldoen. Voor deze kinderen is er de zogenaamde plusklas. Er wordt dan contact met de ouders opgenomen. Onze school werkt daarbij samen met de Leeuwarder BMS scholen. De plusklas wordt dan voor alle BMS scholen van Leeuwarden op een van de scholen georganiseerd.
Lichamelijk gehandicapte leerlingen
Kinderen met een lichamelijke handicap kunnen ook een plaats krijgen in onze groepen. Het gebouw is voor kinderen en/of ouders met een rolstoel toegankelijk (lift aanwezig). Eén van onze toiletten is ingericht als invalidentoilet. Voor het begeleiden van kinderen met een lichamelijke handicap vragen we hulp aan van buiten de school.
Onze band met het voortgezet onderwijs en de schoolkeuze
Ouders krijgen van de leerkracht van groep 8 informatie en een advies over welk type onderwijs straks het meest geschikt is voor hun kind. De basisschool geeft aan het voortgezet onderwijs een onderwijskundig rapport over het kind en informatie over de laatste drie jaren van het LVS, het leerlingvolgsysteem. Elk jaar komen docenten van het voortgezet onderwijs naar onze school om leerlingen te bespreken. We krijgen drie jaar lang rapportcijfers te zien. Zo kunnen we bijhouden hoe het gaat met onze oud-leerlingen. Er bestaat een duidelijk en goed contact met het voortgezet onderwijs. De eindtoets, die de kinderen in groep 8 maken, geeft ook informatie over de prestaties van het kind, maar is nu minder bepalend voor de schoolkeuze en wordt ook later in het jaar afgenomen.
Naar een andere school
Als een leerling om één of andere reden vertrekt naar een andere basisschool, krijgen de ouders een uitschrijvingsbewijs van de directeur. Dat bewijs is nodig voor de inschrijving op een andere basisschool. De ouders krijgen ook een onderwijskundig rapport ten behoeve van de nieuwe school.
Schorsing en verwijdering
Schorsing van een leerling is aan de orde wanneer het schoolbestuur of de directie bij ernstig wangedrag van een leerling onmiddellijk moet optreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Ernstig wangedrag van een leerling kan bijvoorbeeld zijn mishandeling, diefstal of het herhaald negeren van een schoolregel. Het bestuur heeft deze mogelijkheid door middel van een directiestatuut de bestuurlijke bevoegdheid aan de directeur over te dragen.
Omgangsprotocol
“Mijn kind wordt gepest op school”. En wat doen we daar dan samen aan? Het is belangrijk dat we daarvoor met elkaar spelregels afspreken, zodat er geen misverstand ontstaat hoe en wie gaat handelen. Stap 1: als een ouder of leerkracht pestgedrag waarneemt, wordt onderzocht of er werkelijk sprake is van pesten. Is dat het geval, dan wordt er met de pester en het gepeste kind gesproken en wordt de gebeurtenis vastgelegd en doorgegeven aan de directeur. Stap 2: bij herhaling wordt er contact opgenomen met de ouders van de pester en het gepeste kind. Er volgt dan een gesprek met de leerkracht samen met de directeur. Eerst de partijen gescheiden en als de situatie er om vraagt volgt er ook een gesprek tussen de ouders van de pester en het gepeste kind op school. Het doel is het pesten te stoppen, niet te accepteren en de kinderen te laten ervaren dat ouders en leerkrachten / schoolleiding daar hetzelfde over denken. Kinderen op onze basisschool hebben recht op een prettige en veilige leeromgeving. Zie het omgangsprotocol op onze website.
Hoofdluis
Na iedere vakantie wordt er een luizencontrole uitgevoerd door de ouders van de luizenwerkgroep. Wanneer er hoofdluis wordt geconstateerd, worden ouders hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld. Zie voor meer informatie onze website.
Ontruiming
Twee keer per jaar oefenen we met de leerlingen de ontruiming van het schoolgebouw. Als er echt wat zou gebeuren verzamelen leerkrachten en leerlingen zich in het gebouw van de Twee Gemeenten. Daar kunnen ouders kinderen dan na afmelding bij de leerkracht ophalen.
Gebruik mobiele telefoon en andere apparatuur
Het gebruik van de mobiele telefoon en eigen geluidsapparatuur is niet toegestaan onder schooltijd. Kinderen die een mobieltje meenemen leveren dit bij aanvang van de lessen in bij de groepsleerkracht en nemen deze bij het uitgaan van de school weer mee. Dus onder schooltijd en tijdens pauzes staan mobieltjes niet aan, worden niet gebruikt. Moet er dringend naar huis worden gebeld, dan gaat dat in overleg met de groepsleerkracht en gebruikmakend van de school telefoon.
De kindertelefoon 0800-0432
Iedereen tussen de 8 en 18 jaar kan 365 dagen per jaar bellen en in vertrouwen praten over een probleem. Het bellen is gratis.
Schoolmaatschappelijk werk (SMW)
De basisscholen hebben in overleg met de gemeente in het lokaal onderwijsjeugdbeleid financiële middelen beschikbaar gekregen om schoolmaatschappelijk werk te bekostigen. Dit wordt uitgevoerd door de Stichting Maatschappelijk Werk Fryslân. Ouders en leerkrachten kunnen bij problemen een beroep doen op het Schoolmaatschappelijk werk. Dit is een kortdurende vorm van hulpverlening aan kinderen, hun ouders, verzorgers en leerkrachten. De hulp kan variëren van een adviesgesprek tot een aantal gesprekken over een langere periode. De schoolmaatschappelijk werker zal naar het verhaal van betrokkenen luisteren en helpen inzicht in de problemen van het kind en/of het gezin te krijgen en met u overleggen welke hulp het beste geboden kan worden en wat u zelf kunt doen. Meestal zijn een aantal gesprekken met de schoolmaatschappelijk werker voldoende. Indien er meer gesprekken of een andere vorm van hulp nodig is, wordt er samen bekeken, wat de mogelijkheden zijn en kan de schoolmaatschappelijk werker u helpen, bij een verwijzing naar een andere instantie. Schoolmaatschappelijk werk is een dienst van de Stichting Maatschappelijk Werk Fryslân en wordt voor onze school uitgevoerd door mevrouw Altine Evers (zie contacten achterin de schoolgids).
Raad van Kinderen
Vier keer per jaar vergadert de Raad van Kinderen met onze directeur. Tijdens deze vergaderingen kunnen schoolzaken worden besproken. De doelen van deze raad:
- De betrokkenheid met school van leerlingen bevorderen en daardoor ook de betrokkenheid van de ouders.
- De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat ze weten dat ze meetellen.
- Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen.
- Verantwoordelijkheid voor schoolse zaken bevorderen.
- De leerlingen een beter inzicht in de organisatie van de school bijbrengen.
- Kwaliteit van de schoolorganisatie bevorderen.
- De leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is.
- Bevorderen van actief burgerschap.
De raad heeft een eigen voorzitter en secretaris. De groepen 5 t/m 8 zijn in de raad vertegenwoordigd. Iedere groep kiest ieder jaar twee klassenvertegenwoordigers. De leerlingen hebben 1 jaar zitting in de kinderraad.
Toezicht op de kinderen
Tijdens de ochtendpauze van 10.15-10.30 uur en de middagpauze van 11:45-12:15 uur wordt er op het plein toezicht gehouden door alle leerkrachten. Om veiligheidsredenen mag er niet op het plein worden gefietst.
Klachtenregeling / schoolcontactpersoon / vertrouwenspersoon
Bij klachten (of een dringende vraag of verzoek) begeleidt de SCP (schoolcontactpersoon, Anna Silvius) de vrager / klager qua procedure. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de SCP inhoudelijk een standpunt inneemt of deelgenoot wordt van standpunten. Als er sprake is van een klacht of kritiek van ouders, dan willen we dat graag horen. We vinden het wenselijk dat we elkaar kunnen en durven aanspreken. Uiteraard op een respectvolle manier. Het algemene uitgangspunt daarbij is dat de klacht of kritiek altijd eerst besproken wordt met degene die het betreft, tenzij de aard van de klacht zich daartegen verzet.
Als BMS hebben we voor onze 33 scholen een informele en een formele klachtroute. Het is de bedoeling om klachten zoveel mogelijk via de informele klachtroute (op schoolniveau) op te lossen. Pas als dat niet lukt, of als de aard van de klacht zich verzet tegen behandeling via de informele klachtroute, dient de formele klachtroute te worden gebruikt. De klachtenroute van de BMS kunt u vinden op onze website.
Calamiteiten
Bij calamiteiten rondom het schoolgebouw en omgeving kunnen ouders in eerste instantie contact opnemen met de directeur. Is zij niet bereikbaar, dan is de voorzitter van de School Advies Commissie (SAC) aanspreekpunt. Bij overige calamiteiten, op het gebied van emotionele kwesties, is de directeur het eerste aanspreekpunt. Is zij niet bereikbaar, dan kunt u contact zoeken met een leerkracht of met Anna Silvius, zij is school contact persoon.
Schooladviescommissie
De schooladviescommisie (SAC) bestaat uit 4 ouders, die voor een periode van 4 jaar zitting hebben. De SAC is actief betrokken bij het scheppen van omstandigheden, die voor het goed functioneren van de school en het daarbij behorende onderwijs nodig zijn. De SAC adviseert en ondersteunt de directeur. De voorzitter is mevrouw Rommy de Wit, telefoon 0566-601451.
Medezeggenschapsraad
Onze MR bestaat uit 2 ouders en 2 teamleden. Belangrijke besluiten van de directie behoeven instemming of advies. De vergaderingen zijn openbaar en de data staan in de jaarkalender. De voorzitter is Robert Jan de Wit. Hij is bereikbaar via de mail: [email protected]
Schoolregels
Op school maken we schoolregels om dingen duidelijk te maken aan elkaar. Het doel van deze afspraken is om de omgang met elkaar binnen school goed te laten verlopen. Wij gebruiken 3 basisregels:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
- We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen.
- De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet!
Van de leerkrachten mag u verwachten dat zij didactisch verantwoord handelen en zorgen voor een veilig en structurerend pedagogisch klimaat door:
- zorgvuldig te zijn in het eigen taalgebruik
- respect tussen kinderen te bevorderen en een prettige sfeer te creëren
- het zelfvertrouwen van kinderen te ondersteunen door het geven van positieve feedback
- het uitspreken van positieve verwachtingen
- beschikbaar te zijn bij problemen
- pestgedrag bespreekbaar te maken en pesten zo veel mogelijk tegen te gaan
- op school- en klassenniveau besproken gedragsregels te hanteren
- rekening te houden met verschillen tussen leerlingen en hun lessen hierop aan te passen
- hun lessen efficiënt en doelmatig te organiseren
- te zorgen voor duidelijkheid en structuur in hun instructie en verwerking
- in ieder geval 15 minuten voor de aanvangstijden op school aanwezig te zijn.
Ziekte van leerkrachten
Als een leerkracht ziek is, proberen we dit intern op te lossen. Daarnaast kunnen we een beroep doen op een invaller van ons BMS supportteam via Slim personeelsbemiddeling. Lukt dit niet dan verdelen we de groep over de andere groepen. Uw kind gaat in principe niet naar huis, maar er kan een situatie van overmacht ontstaan, dat we moeten besluiten een groep naar huis te sturen. Dit gaat dan altijd in goed overleg en goede communicatie.
Dit doet de GGD op school
Samen met het basisonderwijs richt GGD Fryslân zich op de ontwikkeling en gezondheid van alle kinderen vanaf de geboorte tot de leeftijd van 18 jaar. Een groot deel van dat contact speelt zich af op school, en is misschien niet altijd zichtbaar. De GGD wilt u graag laten weten wat zij zoal voor u en uw zoon of dochter kunnen betekenen! Alle vijfjarige kinderen en hun ouder(s) krijgen van een uitnodiging voor een gezondheidsonderzoek op school. Dit is een onderzoek naar de lichamelijke gezondheid en de ontwikkeling van het kind. Ook alle kinderen uit groep 7 en hun ouder(s) krijgen een uitnodiging voor een onderzoek. De ouders vullen voor beide onderzoeken een vragenlijst in, die met de arts/verpleegkundige wordt besproken. De GGD denkt ook graag mee over gezondheid op school. Hierbij kunt u denken aan onderwerpen als traktatie- en voedingsbeleid, (digitaal) pesten en sport en bewegen. Daarnaast biedt de GGD de school handvatten en materiaal voor het programma Gezonde School. Ook geven we scholen advies over infectieziekten.
Opvoeding
Ouders van basisschoolleerlingen en leerkrachten kunnen bij de pedagoog van de GGD terecht voor steun bij de opvoeding en het opgroeien. Er is een telefonisch spreekuur voor vragen over opvoeding en gedrag. De GGD pedagogen zijn dagelijks bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 13.00-15.00 en op vrijdag van 9.00-11.00 op 088 22 99 444.
Mediawijsheid
Hoe laat je kinderen op een goede manier omgaan met nieuwe media? Veel ouders vragen zich dat af. De mediacoaches van de GGD ondersteunen de school daarin met lesmateriaal, ouderbijeenkomsten en trainingen over mediawijsheid. Komende jaren krijgt dit onderwerp een vaste plek is ons onderwijsaanbod.
Veiligheid & schoolverzuim
Om er voor te zorgen dat de school een veilige omgeving is voor zowel leerlingen en leerkrachten, moet er een prettige sfeer hangen. Om dit te realiseren ondersteunt en adviseert de GGD scholen bijvoorbeeld met een anti-pestprogramma. Daarnaast is er een vertrouwenspersoon van GGD Fryslân actief, deze kan de melder ondersteunen, de school adviseren, voor bemiddeling zorgen en zo nodig doorverwijzen naar hulpverlening. De GGD werkt ook samen met de school en de leerplichtambtenaar om verzuim zo veel mogelijk tegen te gaan. GGD signaleert vroegtijdig mogelijke gezondheids-problemen en biedt begeleiding. Vragen? De GGD werkt nauw samen met de school, en dat doen wij graag. Hebt u vragen? De GGD staat voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden. Want gezonde kinderen die beter in hun vel zitten, presteren beter en gaan graag naar school!
Meedraaien in een groep
De mogelijkheid bestaat om een ochtend of een middag mee te draaien in een groep. Graag van te voren even contact opnemen met de desbetreffende leerkracht.
Feesten op school
De gezinsvieringen, de kinderkerstviering, musical avond, Sint Maarten en de Bonte Avond worden met ouders en leerlingen samen gevierd. Op school wordt Pasen, Sinterklaas, Kerst en Carnaval met de kinderen gevierd.
Verjaardagen
Als een leerling jarig is, is het de gewoonte om te trakteren. Wij verzoeken u niet te veel en liefst gezond te trakteren. De leerkrachten vieren hun verjaardag gezamenlijk tijdens de Meesters- en Juffenverjaardag. Uit de ouderbijdrage wordt namens alle kinderen door de leerlingen van groep 8 een klein cadeautje gekocht voor iedere meester of juf. Zijn er ouders of grootouders jarig, dan kan er voor hen iets gekleurd of geplakt worden op school. Dit verzoek graag tijdig indienen bij de leerkracht.
Ophalen kinderen
In verband met de verkeersveiligheid is het wenselijk dat de ouders, die hun kinderen van school halen op het schoolplein wachten (dus niet op straat). De kinderen die nog niet zijn opgehaald wachten bij hun leerkracht.
Oud papier
De gemeente is gestopt met de inzameling van oud papier en heeft de basisscholen van Jirnsum via een inzamelvergunning in de gelegenheid gesteld iedere 4 weken alle oud papier op te halen met twee inzamelauto’s. De hulp van ouders is hierbij onmisbaar. Voor 1 januari ontvangt u het ophaalschema, waarop u een keer bent ingepland. De opbrengst van het oud papier wordt gebruikt voor het bekostigen van extraatjes voor de leerlingen.
Privacy
Op KBS Sint Radboud gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in het privacyreglement. De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. In het privacyreglement kunt u precies lezen wat voor onze school de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders (zoals bij de inschrijving op onze school). Daarnaast registreren leraren en ondersteunend personeel van onze school gegevens over onze leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen.
Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD). In verband met de identiteit van onze school, willen wij graag de geloofsovertuiging registreren zodat wij daar – zo mogelijk – tijdens het onderwijs rekening mee kunnen houden, maar het geven van deze informatie aan de school is niet verplicht. De leerling gegevens worden opgeslagen in ons digitale administratie- en leerlingvolgsysteem ESIS. Dit programma is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school.
Omdat KBS Sint Radboud onderdeel uitmaakt van de Bisschop Möller Stichting (BMS), worden daar ook (een beperkt aantal) persoonsgegevens mee gedeeld in het kader van de gemeenschappelijke administratie. Er worden geen automatische besluitvorming gebruikt m.b.t. besluiten over zaken die gevolgen kunnen hebben voor personen.
Tijdens de lessen maken wij gebruik van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te kunnen identificeren als die inlogt. Wij hebben met deze leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerling gegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven, zodat misbruik van die informatie door de leverancier wordt voorkomen. Welke gegevens er worden gedeeld is opgenomen in een dataregister, welke is op te vragen bij de directeur.
De BMS ([email protected]) heeft voor al haar scholen een gezamenlijk privacyreglement. Hierin staat beschreven hoe de school en de stichting omgaan met leerling gegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Dit reglement is met instemming van de GMR vastgesteld. Om toezicht te houden op de naleving van de privacy is er voor de gehele BMS een functionaris gegevensbescherming ([email protected]) aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Tevens kunt u terecht bij de www.autoriteitpersoonsgegevens.nl. Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten, kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind, of met de schooldirecteur.
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij altijd vooraf (meestal voor de duur van inschrijving) uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, blijven wij natuurlijk zorgvuldig met de foto’s omgaan en wegen wij per keer af of het verstandig is een foto te plaatsen. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de leraar/lerares van uw kind, of bij de schooldirecteur.
Schoolfotograaf
Elk jaar komt de schoolfotograaf langs om een foto te maken van ieder kind afzonderlijk en van broertjes en zusjes samen. Ook wordt een groepsfoto gemaakt.
Sport en spel
Elk jaar organiseren we samen met de collega school een sportmorgen voor de groepen 5 t/m 8. Dit jaar organiseren we de Koningspelen ook met de collega school.
Schoolreisjes
Groep 1, 2 gaat naar een kinderboerderij/speeltuin. Groep 3, 4, 5, 6 heeft een eendaags reisje naar een dierentuin/pretpark. Groep 7 en 8 gaat drie dagen naar een kampeerboerderij op één van de eilanden of aan vaste wal.
Theaterbezoek / Excursies
Elk jaar brengen we met de leerlingen van onze school een bezoek aan muziek-, dans- of theatervoorstellingen of we vragen een gezelschap om op school te komen spelen. Het programma wordt zo gekozen dat het goed aansluit bij de belevingswereld van de betreffende groep. Ter ondersteuning van het onderwijs worden regelmatig excursies georganiseerd (bijvoorbeeld naar een museum of natuurpad). Ouders verzorgen het vervoer. U wordt hiervan tijdig op de hoogte gesteld.
Cultuuronderwijs
Aan onze school is een cultuurcoach van Kunstkade verbonden. Kunstkade verzorgt een cultureel programma voor de basisscholen in Leeuwarden. Jaarlijks krijgt iedere school een gevarieerd aanbod van culturele instellingen en professionele aanbieders. Het doel is dat kinderen in hun basisschoolloopbaan kennismaken met alle instellingen in hun eigen omgeving en ervaringen opdoen in alle kunstdisciplines. Dit uitgebreide programma, het Kunstmenu, is terug te vinden op de website www.schoolkade.nl De cultuurcoach draagt samen met de leerkrachten de verantwoordelijkheid voor het cultuuronderwijs van onze school. Een belangrijk deel hiervan wordt ingevuld door het Kunstmenu. Daarnaast coacht de cultuurcoach leerkrachten en team, werkt met de kinderen in de klas en heeft een adviserende rol bij het vormen van beleid. De cultuurcoach kan ook de weg wijzen naar cursussen en activiteiten buitenschools, via de website www.kunstkade.nl
Jeugdcultuurfonds
Het is belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van de mogelijkheden van het Jeugdcultuurfonds. Bijgaand informatie voor op de website, in de nieuwsbrief e.d. Wil uw kind dansen, muziek maken, fotograferen of toneel spelen? Of nog iets anders? Als dit financieel niet kan is er het Jeugdcultuurfonds! Het Jeugdcultuurfonds werkt nauw samen met scholen, Kunstkade en haar cultuurcoaches om zoveel mogelijk kinderen uit de doelgroep te bereiken. Het fonds is bestemd voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar.
Een aanvraag doen is gemakkelijk: geen ingewikkelde papieren of eisen. Vraag de leerkracht, de cultuurcoach of kijk op: www.jeugdcultuurfonds.nl of [email protected] www.kindpakket.nl Vergoedingen voor sport, muziekles, schoolreisje of verjaardag . Het kan voorkomen dat je als ouder(s) te weinig geld hebt om je kind (of kinderen) mee te laten doen aan bijvoorbeeld schoolreisje, sport, muziekles of om een verjaardag te vieren.
Zo kan in Nederland 1 op de 8 kinderen door financiële beperkingen niet meedoen aan deze, voor het kind, belangrijke activiteiten. Het is dan ook niet iets om je voor te schamen. Het kan komen omdat je geen of te weinig werk hebt, door een uitkering, dat je bent gescheiden, ziek bent of gewoon pech hebt gehad! Maar wat de reden ook is, elk kind kan meedoen! Dus heb je als ouder(s) een laag inkomen of uitkering? Of zijn er hoge lasten waardoor er netto weinig overblijft? Ga dan naar www.kindpakket.nl . Daar staan alle vergoedingen op een rij en kun je heel gemakkelijk een vergoeding aanvragen. Zo kan jouw kind toch meedoen!
Overige adressen
BMS bestuur
Het bestuur van de Bisschop Möller Stichting bestuurt en beheert 32 basisscholen in Friesland. Er is een College van Bestuur, de heer Philip Messak. Bestuur en de stafmedewerkers zijn te bereiken op: Archipelweg 135, 8921 VX Leeuwarden Tel: 058 - 870 00 78 www.bms-onderwijs.nl
Stichting Kinderopvang Friesland
Telefoonnummer 06-23126097 www.kinderopvangfriesland.nl
Schoolmaatschappelijk werk
Altine Evers 0513-623421 of 0646072179 [email protected]
GGD Fryslân Jeugdgezondheidszorg
Het GGD team bij u op school:
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland
Fonteinland 11 8913 CZ Leeuwarden T 058 294 89 37
Jeugdgezondheidszorg
Contactpersonen Klachtenregeling Landelijke Klachtencommissie Primair Onderwijs Postbus 907, 2270 AX Voorburg
Schoolcontactpersoon
Anna Silvius
Vertrouwenspersonen
- De bedrijfsmaatschappelijk werker en vertrouwenspersoon van de Bisschop Möller Stichting is de heer Peter de Jong, te bereiken via 06-10766798 of via de mail: [email protected] (voor ouders en kinderen).
- Mevrouw Margriet Oosterhof vertrouwenspersoon (voor de medewerkers) 06-18586003 of [email protected] GIMD werkend in balans. Postbus 632, 8440 AP Heerenveen 0888008500 www.gimd.nl
- Inspectie / vertrouwensinspectie [email protected] of www.onderwijsinspectie.nl
Vragen over onderwijs: 0800-8051 (gratis) Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: Meldpunt vertrouwensinspecteurs (0900-1113111 – lokaal tarief).
Stichting Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Postbus 82324 2508 EN Den Haag 070-38616997 [email protected]
Regiecentrum Bescherming en Veiligheid / Veilig Thuis (voorheen Bureau Jeugdzorg) Het regiecentrum Bescherming en Veiligheid biedt jeugdigen en volwassenen de noodzakelijke bescherming wanneer zij ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd of wanneer veiligheid niet vanzelfsprekend is. Postbus 312, 8901 BC Leeuwarden 0800-2000 www.regiecentrum.nl