Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In ons gebouw fungeert het gymlokaal als ons speellokaal. Groep 1/2 kan hier dagelijks gebruik van maken.
Het is bij groep 1/2 lastiger om de verdeling van de vakken aan te geven, omdat alles verband heeft met elkaar. Zonder taal geen rekenen, zonder rekenen geen wereldoriëntatie. Daarbij gaat de ontwikkeling van de kleuter grilliger dan die van het oudere kind, dus daar wordt de onderwijstijd ook op ingesteld.
Onder Taal vallen veel verschillende onderdelen, zoals:
- begrijpend en studerend lezen
- spelling
- grammatica
- werkwoordspelling
Wanneer een groep op een bepaald vakgebied meer tijd of uitleg nodig heeft, roosteren we daarvoor meer tijd in. Dat betekent dat we minder tijd aan een ander vak besteden, totdat het niveau van de groep weer is zoals verwacht. De reden dat we hier heel bewust voor kiezen is dat het goed is om zo snel mogelijk ruimte te maken voor het wegwerken van eventuele achterstanden.
Op It Tredde Sté is elke leerling welkom. Bij inschrijving kijken we meteen of de leer- en ondersteuningsbehoefte van een kind door de school geboden kan worden. Wanneer blijkt dat we deze zorg als school niet kunnen bieden, gaan we samen op zoek naar de juiste plek.
Tijdens de schoolloopbaan van een leerling kan het zijn dat de expertise van het team toch niet toereikend is. We kunnen de leerling dan niet de ondersteuning bieden die het nodig heeft. We schakelen in dat geval de hulp in van een expert van Proloog, een onderwijsadviseur. Elke school heeft zijn eigen onderwijsadviseur toegewezen gekregen. Vaak geeft deze onderwijsadviseur een aantal adviezen en/of raadt een aantal interventies aan, waardoor de leerling en de leerkracht weer verder kunnen. Indien de expertise van onze onderwijsadviseur niet toereikend is, wordt er binnen het netwerk van onderwijsadviseurs gekeken wie wel beschikt over de benodigde specifieke expertise. Als blijkt dat we toch als school de leerling niet kunnen bieden wat nodig is, wordt er door school en ouders samen gekeken naar wat dan wel de juiste plek is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen onze school geven we duurzaam, inclusief onderwijs, voor ons betekent dat dat we onderwijs zo aanbieden dat het voor alle kinderen te volgen is. Hierbij werken we proactief, omdat voorkomen altijd beter is dan genezen. Waarbij we goed willen kijken wat we aan zorg in de school aan kunnen (eventueel met hulp van externen) en waar de grenzen van onze zorg liggen. Dat betekent ook dat we extra gelden niet zomaar ergens voor inzetten, maar dat deze gelden duurzaam hun plek in het onderwijs vinden. Soms kiezen we daarbij voor extra handen in de groep en soms kijken we ook naar welke materialen aangeschaft moeten worden om nog beter onderwijs te kunnen geven.
Door doelgericht te werken, komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen en ligt de nadruk minder op het groeien tijdens een schooljaar, maar is de aandacht gericht op de totale groei. Waarbij er preventief gewerkt wordt, in plaats van het achteraf repareren van eventuele achterstanden. Kinderen die meer tijd nodig hebben om zich de basis eigen te maken, krijgen deze tijd, zonder dat daar automatisch een doublure bij hoort. We laten steeds meer het traditionele programma los en richten ons op wat de leerlingen van ons nodig hebben, vanuit het fundament van rust, ruimte en regelmaat.
In ons dorp is een aantal gastouders die peuters opvangen en is er een speelleergroep voor peuters, georganiseerd vanuit Kids First. De voorschoolse en naschoolse opvang wordt door Stichting Kinderopvang Friesland georganiseerd. We willen graag meer samenwerking, zodat de doorgaande lijn een zichtbare kan zijn. In het kader van deze wens vinden we het ook belangrijk om meer samen te werken met onze buurschool RKBS Sint Radboud.