Openbare Basisschool H M van Randwijk

Gruttostraat 3 1452 XH Ilpendam

Schoolfoto van Openbare Basisschool H M van Randwijk

Het team

Toelichting van de school

Ons team een Lerende organisatie

Het team van de H.M. van Randwijkschool kenmerkt zich door een lerende en onderzoekende houding. Het team werkt handelingsgericht aan onderwijsverbeteringen. Hierbij baseren wij ons op wetenschappelijke bewijsvoering om ons te blijven ontwikkelen. Binnen het team zijn veel expertises aanwezig. Deze experts hebben zich voor hun gebied verenigd in Professionele Leergemeenschappen (PLG).

Het komende schooljaar hebben we de volgende PLG's: hoogbegaafdheid, digitale geletterdheid, taal/lezen en rekenen. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging tijdens verlof of ziekte putten wij uit de invalpool van ons schoolbestuur OPSPOOR. Op dit moment zijn er enorme personeelstekorten in het onderwijs en lukt het ons niet altijd via deze pool vervanging te regelen. Ouders worden altijd geïnformeerd over de wijze waarop de vervanging geregeld wordt, mocht het vervangen van een groep niet lukken stellen we ouders op tijd op de hoogte. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen en leerkrachten

Onze leerlingen krijgen les in het leerstofjaarklassensysteem. Er wordt in de groepen gedifferentieerd op niveau. Wij verzorgen gepersonaliseerd onderwijs, zodat iedere leerling voldoende uitdaging en begeleiding krijgt om zich te blijven ontwikkelen. Hierbij maken wij gebruik van de expertise van alle teamleden. Er wordt groepsdoorbrekend gewerkt, waardoor het kan voorkomen dat een leerling instructie krijgt van een andere leerkracht dan de eigen leerkracht.

Ons leerlingaantal zal naar verwachting in de komende jaren verder groeien. Dit zorgt ervoor dat wij met onze partnerschool en de buitenschoolse opvang in overleg zijn over het gebruik van de ruimte. In de toekomst zal er meer ruimte gecreëerd moeten worden om alle leerlingen naar behoren te huisvesten. In het jaar 2022 heeft de gemeente Waterland een budget vastgesteld t.b.v. uitbreiding van de onderwijsruimte van de Van Randwijkschool. In samenwerking met de verschillende partners hebben team en directie meegedacht met de voorstellen van de architect. In de zomer 2023 zal gestart worden met het aanbrengen van een gedeeltelijke verdiepingsvloer in de centrale speelzaal. Hierop zal een Leerplein gevestigd gaan worden waar onderwijs en opvang gebruik van gaan maken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen 1 en 2 wordt  geleerd aan de hand van een thema. Deze thema’s worden gekozen vanuit de belevingswereld van het kind en in coöperatieve werkvormen geven de kinderen aan;wat weet ik al, wat wil ik leren over dit onderwerp. De activiteiten die de leerkracht binnen het thema aanbied komen tot stand vanuit de leerdoelen. Een thema vindt in een zo realistisch mogelijke omgeving plaats. Thematisch werken overstijgt meerdere vakgebieden. Voor elk vakgebied worden activiteiten die bij het thema passen uitgewerkt.

Ook in de speelhoeken komt het thema terug. De kinderen kunnen tijdens de speel-/werktijd zelfstandig voor de activiteiten kiezen. De opdrachten kunnen ook een verplicht karakter hebben. De activiteiten hebben vaak op een indirecte manier iets te maken met een thema. Ook wordt er geknutseld en getekend. Dit kan vrij gebeuren, maar ook begeleid met een opdracht eraan gebonden. Door tijdens de speel-/werktijd verschillende activiteiten aan te bieden, trainen de kinderen allerlei vaardigheden. Zoals bijvoorbeeld de sociale omgang met elkaar, de taalontwikkeling en het ruimtelijk inzicht. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtend werken de leerlingen aan de leerdoelen van de basisvakken taal, rekenen, lezen en spelling. Er worden instructielessen gegeven en er wordt zelfstandig gewerkt aan de leerdoelen. Dit gebeurt in coöperatieve werkvormen of individueel.

In de middag zijn de leerlingen bezig met onderzoekend leren. Er wordt thematisch gewerkt. Uitgangspunt daarbij is de eigen belevingswereld, de ervaring en de waarnemingen die bij voorkeur niet uitsluitend kijken betekenen. Wat weet ik al over dit thema, wat wil ik leren en wat heb ik geleerd. De leerlingen onderzoeken stap voor stap de wereld om zich heen en kunnen relaties leggen met ruimte en tijd, met menselijk gedrag, met de natuur enz. De resultaten van hun onderzoek worden d.m.v. verschillende expressievormen gepresenteerd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het volgen van ontwikkeling

In de klas volgen de leerkrachten de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, bespreken ze de resultaten met de intern begeleider en rapporteren ze de vorderingen. De vorderingen worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem waardoor we beschikken over nauwkeurige, geobjectiveerde overzichten van de ontwikkeling van ieder kind. Aan de hand van landelijke cijfers kunnen we bepalen of de prestaties van uw kind voldoende in lijn liggen met die van Nederlandse leeftijdsgenoten. Vervolgens bieden we leerstof aan die aansluit bij de mogelijkheid van het kind. In de kleutergroepen werken we met het  KIJK, een observatie- en registratie-instrument gericht op het volgen van de ontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2.

Zicht op de ontwikkeling van de leerlingen

Op de H.M. van Randwijkschool volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen en bieden wij waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning. Het observeren en begrijpen van de ontwikkeling van een kind is van groot belang voor de medewerkers en de ouders. Het is belangrijk om te begrijpen waar een kind staat in zijn of haar ontwikkeling zodat we de juiste ondersteuning kunnen bieden en het kind verder kunnen helpen groeien. Dit schooljaar '23/'24 zullen wij als team extra aandacht besteden aan de reflectie van de korte en de lange cyclus binnen het dagelijkse onderwijs.

Speciale begeleiding

Soms is de probleemstelling ingewikkeld en hebben we hulp van buitenaf nodig. We kunnen dan een beroep doen op schoolmaatschappelijk werk, op de schoolarts, op schoolpsychologen, op ambulante begeleiders van scholen voor speciaal basisonderwijs, enz. Voor het inschakelen van deze extra hulp vragen we uw toestemming. De aanvraag voor een ondersteuning loopt via het Samenwerkingsverband Waterland. Het ondersteuningsarrangement geeft het antwoord op de vraag wat de leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Wanneer de ondersteuningsbehoefte van de leerling buiten de mogelijkheden van de school valt, zal plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden. Dit gaat altijd in overleg met de ouders. 

Meer dan gemiddeld begaafde leerlingen

Leerlingen die zich sneller en makkelijker ontwikkelen hebben vaak extra uitdaging nodig om te blijven leren leren. Niet alleen hebben ze behoefte aan meer en moeilijker opdrachten, ook hanteren ze andere denkstrategieën dan de meeste leerlingen. In de klas krijgen deze kinderen compacte lesstof waarmee ze in grotere stappen door het leeraanbod gaan. Soms slaan ze een klas over ('versnellen') of maken ze opdrachten in de klas die eigenlijk thuishoren in een hoger leerjaar. Soms kan het zijn dat deze leerlingen speciale begeleiding nodig hebben in de Bovenschoolse Plusklas Vostok. Een onafhankelijke commissie bepaalt of de door school aangemelde leerling wordt toegelaten.

Hoogbegaafdheid

Van (hoog)begaafdheid kun je spreken wanneer een kind bij voortduring prestaties levert die ver boven het gemiddelde liggen van wat zijn leeftijdgenoten kunnen. Dit kan om prestaties op allerlei gebieden gaan. Te denken valt aan hoge prestaties op het gebied van intelligentie, sport, kunst, ballet, muziek en sociale vaardigheden (zie model Gagné). Intellectuele (hoog)begaafdheid is te meten met een IQ-test. Een IQ tussen de 90 – 109 is gemiddeld. Tussen de 110 – 119 gaat het om hoog gemiddelde intelligentie. Een IQ tussen de 120 – 129 duidt aan dat het kind over een hoge intelligentie beschikt. Vanaf een IQ van 130 spreekt men van zeer hoge intelligentie. Van een extreem/ uitzonderlijk hoge intelligentie is sprake bij een IQ van 140 of hoger. (Bron: normaalverdeling en standaardscores van Pearson (uitgever van de WISC V)Ontwikkelingsvoorsprong.

Bij jonge kinderen spreekt men over een ontwikkelingsvoorsprong. Op jonge leeftijd is het nog niet duidelijk of de voorsprong in de ontwikkeling tijdelijk is of van blijvende aard. Dat komt omdat de ontwikkeling van het jonge kind sprongsgewijs verloopt. Een ontwikkelingsvoorsprong signaleer je door goed te observeren (Entreeformulier, kwaliteitskaart 2*) en het bieden van een rijke leeromgeving (zie Kijkwijzer Rijke leeromgeving Jonge Kind Laika). Hoe groter en meer divers de voorsprong is, hoe groter de kans dat het kind later inderdaad (hoog)begaafd blijkt te zijn. In de ontwikkeling van het kind met een ontwikkelingsvoorsprong kun je al vroeg kenmerken onderscheiden van leer- en persoonlijkheidseigenschappen die we later in toenemende mate herkennen als eigen aan (hoog)begaafde leerlingen. Een ontwikkelingsvoorsprong kan zich bijvoorbeeld op het gebied van spraak-taalontwikkeling, rekenwiskunde, motorische ontwikkeling en sociaal functioneren manifesteren. Hoe groter de voorsprong, hoe meer dat op zal vallen. Niet alle kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong blijken later (hoog)begaafd te zijn en niet elke (hoog)begaafde had als klein kind een ontwikkelingsvoorsprong.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Naast de intern begeleider en de diverse specialisten werken wij als van de H.M. van Randwijkschool ook met externe specialisten. Zij ondersteunen en begeleiden dan de leerkrachten en de leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De zorg voor het jonge kind

De kinderen komen over het algemeen van het kinderdagverblijf de Tinteltuin. Met toestemming van de ouders wordt er een dossier overgedragen en vindt er een warme overdracht plaats. De ontwikkeling van het kind wordt besproken en eventuele gesignaleerde leer-en  ontwikkelingsproblemen worden overgedragen. Daarnaast vragen wij de ouders het formulier “Dit ben ik”  in te vullen. Door de ontwikkeling van kleuters vanuit het perspectief van ouders en leerkracht goed in beeld te brengen, kan onderwijs en begeleiding goed afgestemd worden op de ontwikkelingsbehoeften van het individuele kind.

In de eerste schoolweken observeert de groepsleerkracht extra op:

  • de sociale vaardigheden, zoals het leggen van contacten met andere kinderen en de leerkracht 
  • het omgaan met de activiteiten
  • zelfstandigheid
  • emotioneel welbevinden, bijvoorbeeld afscheid nemen en verkennen van de nieuwe ruimte
  • de ontwikkeling binnen het spel 
  • de taalontwikkeling

Na zes weken volgt er een eerste gesprek met de ouders/verzorgers. Tijdens dit gesprek worden de observaties van de groepsleerkracht, maar ook de ervaring van de ouders besproken. Bij een normale ontwikkeling worden de gesprekken vervolgd door de reguliere besprekingen, anders zal er extra observatie bij de genoemde aspecten plaatsvinden en worden er vervolgafspraken gemaakt.

Terug naar boven