Openbare Basisschool de Schuttershoek

Schuttersstraat 27 4515 EA IJzendijke

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schuttershoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schuttershoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schuttershoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schuttershoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schuttershoek

In het kort

Toelichting van de school

Beste belangstellende,

Wat fijn dat u een kijkje komt nemen in het schoolvenster van OBS De Schuttershoek. Op OBS De Schuttershoek staat het kind centraal. Er wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven waarbij we altijd kijken naar de mogelijkheden van ieder kind. Wij vinden het belangrijk dat er op school gewerkt kan worden in een rustige, ontspannen sfeer waarin een ieder zich prettig en veilig voelt. We willen u van harte uitnodigen om eens te komen kijken op onze school om zo te kunnen zien waar we trots op zijn. Voor meer informatie verwijzen we u naar onze website www.obsdeschuttershoek.nl

Indien er vragen zijn dan horen wij dat graag!

Met vriendelijke groet,

Wim Dieleman (teamleider), OBS De Schuttershoek

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Grote betrokkenheid
  • Goed pedagogisch klimaat
  • Afgestemd op leerlingbehoeften
  • Executieve functies
  • Plezier en enthousiasme

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Kleinschaligheid biedt extra mogelijkheden om kinderen onderwijs op maat te bieden. Van jong naar oud werken de leerlingen samen en zorgen ze voor elkaar. Hierdoor ontstaat een warm en veilig (leer)klimaat, waarin ieder kind zich thuis voelt. Het leerlingaantal in onderstaande tabel is gebaseerd op het vorige schooljaar. Inmiddels hebben wij een groeiend aantal leerlingen in leerjaar 1 en 2.  

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
51
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Op 'De Schuttershoek' zijn de uren als volgt verdeeld:

Groepen 1 t/m 4: 23 uur en 30 minuten per week.

Groepen 5 t/m 8: 25 uur en 45 minuten per week. 

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Als team van OBS de Schuttershoek hebben wij het traject 'Pedagogisch Tact'gevolgd bij het NIVOZ.Het gaat bij 'Pedagogisch Tact' om het ontwikkelen van een kwaliteit van verbondenheid van leraar en leerling. De kwaliteit van de relatie tussen deze twee is één van de belangrijkste dragers van het klimaat in de klas en op school en tegelijkertijd ook van het succes van de onderwijsinspanning van leerkrachten.Als een leerkracht tactvol reageert naar een leerling is het een win-win situatie voor beiden. De tactvolle leerkracht verplaatst zijn of haar aandacht direct van het (lastige, storende of ongewenste) gedrag van de leerling naar de betekenis die er achter schuilgaat. Door de juiste aandacht te schenken aan het betreffende kind, wordt door die aandacht duidelijk dat de leerling het niet alleen hoeft te doen. Als team focussen we in de betreffende situaties op het volgende:

- Accepteren en niet oordelen. Elke kind en situatie is uniek. Iedere situatie heeft een eigen (vaak verborgen) betekenis.

- Beseffen dat kinderen zich moeten kunnen ontwikkelen in een waardenvaste context. De leerkracht weet dat hij een eigen, onderscheidende rol en verantwoordelijkheid heeft.

- Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaarden om tot leren te komen.

- Relatie, competentie en autonomie zijn basisbehoeften die ten grondslag liggen aan welbevinden en betrokkenheid. Dit is leidend in het handelen van de leerkracht.

- Autonomie geven betekent niet dat je de leerlingen maar hun gang laat gaan en ze laat doen wat ze willen. De beste leraar ondersteunt autonomie, biedt structuur en legt uit waarom iets moet gebeuren. Dat betekent in de praktijk dat de leerling soms zelf bepaalt of hij wel of geen instructie volgt; dat de leerling zijn verwerkingsvorm kan kiezen; dat hij kiest om wel of niet samen te werken en dat de leerling ook weet welke doelen hij zou moeten halen en wat hij daarvoor nodig heeft. Wij praten daarom ook zoveel mogelijk met het kind in plaats van over het kind.

- Kinderen leren als de lessen zo ontworpen zijn dat de leerlingen vooral succes ervaren (competentie). 

Pedagogisch Tact kan daarom het best omschreven worden als "Op het juiste moment het goede doen, óók in de ogen van de leerling."

Terug naar boven