Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Op 'De Schuttershoek' zijn de uren als volgt verdeeld:
Groepen 1 t/m 4: 23 uur en 30 minuten per week.
Groepen 5 t/m 8: 25 uur en 45 minuten per week.
Als team van OBS de Schuttershoek hebben wij het traject 'Pedagogisch Tact'gevolgd bij het NIVOZ.Het gaat bij 'Pedagogisch Tact' om het ontwikkelen van een kwaliteit van verbondenheid van leraar en leerling. De kwaliteit van de relatie tussen deze twee is één van de belangrijkste dragers van het klimaat in de klas en op school en tegelijkertijd ook van het succes van de onderwijsinspanning van leerkrachten.Als een leerkracht tactvol reageert naar een leerling is het een win-win situatie voor beiden. De tactvolle leerkracht verplaatst zijn of haar aandacht direct van het (lastige, storende of ongewenste) gedrag van de leerling naar de betekenis die er achter schuilgaat. Door de juiste aandacht te schenken aan het betreffende kind, wordt door die aandacht duidelijk dat de leerling het niet alleen hoeft te doen. Als team focussen we in de betreffende situaties op het volgende:
- Accepteren en niet oordelen. Elke kind en situatie is uniek. Iedere situatie heeft een eigen (vaak verborgen) betekenis.
- Beseffen dat kinderen zich moeten kunnen ontwikkelen in een waardenvaste context. De leerkracht weet dat hij een eigen, onderscheidende rol en verantwoordelijkheid heeft.
- Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaarden om tot leren te komen.
- Relatie, competentie en autonomie zijn basisbehoeften die ten grondslag liggen aan welbevinden en betrokkenheid. Dit is leidend in het handelen van de leerkracht.
- Autonomie geven betekent niet dat je de leerlingen maar hun gang laat gaan en ze laat doen wat ze willen. De beste leraar ondersteunt autonomie, biedt structuur en legt uit waarom iets moet gebeuren. Dat betekent in de praktijk dat de leerling soms zelf bepaalt of hij wel of geen instructie volgt; dat de leerling zijn verwerkingsvorm kan kiezen; dat hij kiest om wel of niet samen te werken en dat de leerling ook weet welke doelen hij zou moeten halen en wat hij daarvoor nodig heeft. Wij praten daarom ook zoveel mogelijk met het kind in plaats van over het kind.
- Kinderen leren als de lessen zo ontworpen zijn dat de leerlingen vooral succes ervaren (competentie).
Pedagogisch Tact kan daarom het best omschreven worden als "Op het juiste moment het goede doen, óók in de ogen van de leerling."