De Ark

Aalbersestraat 2 3404 JS IJsselstein

  • Schoolfoto van De Ark
  • buitenspelen op het Lange Land
  • Schoolfoto van De Ark
  • Schoolfoto van De Ark

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Ark verzamelen we vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig. De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling. Hierbij gelden voor taal en rekenen in ieder geval de referentieniveaus taal en rekenen als uitgangspunt. Dit maakt het mogelijk om ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Op deze manier zijn wij in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van onze leerlingen. Op De Ark hebben we hoge, positieve verwachtingen van onze leerlingen. Wij waarborgen daarmee de ononderbroken ontwikkeling en voortgang met als uitgangspunt het bevorderen van gelijke kansen.

We werken bij de vakken rekenen, spelling en lezen volgens het ambitie gericht werken waarbij het uitgangspunt het 4D-model is: 

  • Data: De school verzamelt systematisch gegevens over de leeropbrengsten van de leerlingen en stelt vast  wat de school wil bereiken. Dit noemen we de schoolambitie. 
  • Duiden: De opgehaalde data worden vergeleken met de schoolstandaarden. Bereikt de school wat ze voor ogen heeft, dan stellen we deze kwaliteit als standaard. Bereikt de school niet het gewenste resultaat, dan analyseren we de data om nieuwe doelen te stellen. De school analyseert eerst op successen. Wat houden we vast? Daarna op verbeterpunten. 
  • Doelen: Vanuit de data-analyse worden nieuwe doelen opgesteld. Doelen zijn gericht op het  onderwijsleerproces. Hierin bevinden zich factoren waar een leerkracht invloed op kan uitoefenen,  namelijk: leertijd, didactisch en pedagogisch handelen en klassenmanagement. Leerlingen worden  vervolgens toegewezen aan een van de arrangementen talentarrangement, basisarrangement of  intensief arrangement. Dit hoort in het 4D-model bij duiden en nieuwe doelen opstellen. De doelen  worden geformuleerd in een groepsplan voor een bepaalde periode.  
  • Doen: Uitvoeren van de expliciet beschreven verbeterdoelen binnen het onderwijsleerproces in de verschillende arrangementen (leertijd, leerstofdoelen, klassenmanagement, didactisch- en pedagogisch handelen). 
  • Differentiatie: In onze aanpak differentiëren we convergent: Je houdt het niveau zoveel mogelijk hetzelfde en je doet meer inspanningen voor kinderen om ze mee te krijgen. Dit gebeurt buiten de basisles (arrangementtijd). Gevorderde leerlingen werken niet door maar krijgen verdiepings- en/of verrijkingsstof.

Hoe bereiken we deze doelen? 

Door observaties en het afnemen van methodegebonden toetsen worden de leerlingresultaten gemonitord. Leerkrachten houden op deze manier goed zicht op de doelen die de kinderen reeds behaald hebben en welke nog aangeboden moeten worden of extra aandacht verdienen. Twee keer per jaar nemen we de Cito-toetsen af en vullen we Kijk! in, zodat we een goed beeld krijgen van de vorderingen van de leerlingen. Op grond hiervan stellen we nieuwe plannen op en voeren deze uit om de kinderen zo veel mogelijk op maat te kunnen begeleiden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het is de bedoeling om de leerlingen van groep 8 een schooladvies mee te geven dat bij hen past. Om een zo goed mogelijk advies te kunnen geven betrekken we meerdere personen bij het opstellen van het schooladvies en nemen harde en zachte data mee in ons eindoordeel. We kijken dan naar toets resultaten, maar ook naar werkhouding, motivatie en mate van concentratie en doorzettingsvermogen.

We zien dat na 3 jaar voortgezet onderwijs het overgrote deel van onze oud-leerlingen nog een opleiding volgt die gelijk is aan het gegeven schooladvies. Na de eindtoets maken leerlingen echter een ontwikkeling door die bepalend kan zijn voor hun succes. Hierdoor is het niet vreemd dat er afwijkingen zijn, waarbij leerlingen een opleiding volgen die onder of boven het gegeven schooladvies ligt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kanjerlessen gaan uit van de positieve eigenheid van het kind, dat het verlangen heeft om goed te doen. Er wordt in de lessen gebruik gemaakt van vier kleuren petten. De witte pet is de pet van het vertrouwen en jezelf zijn. In combinatie met de zwarte pet vertoon je gedrag dat te vertrouwen is, je bent duidelijk, een doorzetter en je beschikt over leiderschap. De rode pet in combinatie met de witte pet staat voor humor. Heb je de wit/rode pet op dan ben je te vertrouwen, je bent vrolijk en hebt humor (die voor iedereen leuk is) en gaat van het positieve uit. Wordt er vanuit de wit/gele pet gehandeld, dan ben je te vertrouwen, vriendelijk, bescheiden en behulpzaam. De kleuren petten die je laat zien, is afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt. Je bent dus geen wit/zwarte pet, maar je gedraagt je op dat moment als wit/zwarte pet.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • we vertrouwen elkaar
  • we helpen elkaar
  • niemand speelt de baas

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We hebben ons in schooljaar 2011-2012 met het hele team geschoold in de aanpak van de Kanjertraining. Met als resultaat een certificering: De Ark is een Kanjerschool!

Terug naar boven