De Vliegende Hollander

Casembrootstraat 58 1972 CC IJmuiden

  • Schoolfoto van De Vliegende Hollander
  • Schoolfoto van De Vliegende Hollander
  • Schoolfoto van De Vliegende Hollander
  • Schoolfoto van De Vliegende Hollander
  • Schoolfoto van De Vliegende Hollander

Het team

Toelichting van de school

Alle groepen hebben bevoegde vaste leerkrachten!

Wij hebben een tevreden team dat betrokken is en graag samenwerkt aan de ontwikkeling van de school en het onderwijs.

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht wordt de duo leerkracht of een andere parttime werkende leerkracht of taakleerkracht gevraagd om de afwezige leerkracht te vervangen. Als dit niet lukt dan worden de kinderen óf met passend werk (het noodpakket) verdeeld over de andere klassen of opgevangen in gemeenschappelijke ruimtes. De school doet er alles aan om te voorkomen dat kinderen naar huis worden gestuurd. Helaas kunnen wij dit door het lerarentekort niet meer garanderen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er worden op school diverse sportactiviteiten georganiseerd.

Bewegingsonderwijs wordt door een vakleerkracht aan de groepen 3 t/m 8 2x per week gegeven.

Kunstenaar in de klas: elke groep krijgt verschillende creatieve lessen gedurende het schooljaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren op De Vliegende Hollander spelenderwijs en in een leerrijke omgeving. Een spelende kleuter doet samen met andere kinderen ervaring en kennis op van de wereld, waardoor het zich cognitief en sociaal emotioneel optimaal kan ontwikkelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd wordt zo optimaal mogelijk benut. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond. Binnen dit samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van Passend Onderwijs op de verschillende scholen. Deze afspraken zijn vastgelegd en terug te vinden in het ondersteuningsplan van de school en in de notitie basisondersteuning van het SWV PO IJmond.

De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en educatieve partner. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt gekeken naar de mogelijkheden van het kind en naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur. Het schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks aangepast op 1 november.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Komend jaar zullen wij ons rekenonderwijs verder verdiepen en verstevigen in ons curriculum.

Daarnaast hebben we de ambitie dat er met alle kinderen van de groepen 1-2 t/m 8, 2x per jaar kindgesprekken worden gevoerd door de gedragsspecialist. Op die manier kunnen we nog beter afstemmen op de sociale en emotionele behoeften van de individuele kinderen.

Ook wordt v.a. groep 6 de monitor WMK afgenomen. Hierbij wordt het welbevinden in de groep en de tevredenheid van de kinderen over de leerkracht in kaart gebracht.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven