De Twine

Wilhelminastraat 3 8651 AC IJlst

  • Zo maar even een blik in groep 4. Nieuwsgierige blikken naar de fotograaf. Wat komt die hier nou doen?
  • Alle groepen verzorgen zo nu en dan een voorstelling voor elkaar. De middenruimte wordt dan een heus theater...
  • Je eigen huis schilderen bijvoorbeeld...
  • Biologie komt niet alleen uit het boek. Wij maken graag gebruik van excursies in de natuur zoals hier in het Rijsterbos.
  • IJlst, derde stad aan de Elfstedenroute...
Als het ijs sterk is, mag een schaatswedstrijd natuurlijk niet ontbreken.

Het team

Toelichting van de school

Personeelskenmerken zijn natuurlijk niet alleen in geslacht en leeftijd te vangen...

Op De Twine werken we met een enthousiast en professioneel team. We hebben een gemêleerd team met zowel mannen als vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën. Het team werkt vanuit het besef dat goede prestaties alleen worden gerealiseerd als de voorwaarden ook optimaal zijn en daar werken we voortdurend aan.
Op “De Twine” werken 13 leerkrachten vast op school (1 fulltime en 12 parttime) en werken we met drie onderwijsassistenten. Één onderwijsassistent is aanwezig voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte en is 20 uren werkzaam bij ons. Twee onderwijsassistenten zijn aanwezig voor groepsondersteuning.

De groepsverdeling is als volgt georganiseerd:

Onderbouw:
Groep 1 Tjitske Hylkema en Joan van der Zee
Groep 2 Jos Tiel-Groenestege en Joan van der Zee
Groep 3 Trienke van der Kloet en Ietsje Popma
Groep 4/5 Ilke van Wermeskerken

Bovenbouw:
Groep 5/6 Arjen Wiersma en Tea Walstra
Groep 7 Vacature
Groep 8 Nieske Hoekstra en Japke Postma

De interne begeleider coördineert de zorg en stuurt de processen aan voor kinderen met specifieke behoeften. De onderwijsassistenten worden door haar aangestuurd in de extra hulp voor kinderen.

Directeur Anke van der Kuur
Interne begeleider Dorien Matla
ICT-coordinator Arjen Wiersma

Onderwijsassistenten zijn Noesja Fichtner, Ilse Jorritsma en Jeanine Huizenga
Therapiehonden zijn Puk, Sem en Liv. Begeleiding met therapiehonden door Noesja Fichtner

Tenslotte mogen we hier best nog even opmerking dat het enthousiasme van ons team zich onder andere uit in alle muzikale, creatieve en sportieve activiteiten die we voor de kinderen ontplooien.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de juf of de meester ziek is komt er een invalkracht. Op onze school hebben we samen met de andere scholen van stichting ‘Palludara’ een lijst met invallers. Het is soms heel erg moeilijk een geschikte invaller te vinden. Mocht dit zich voordoen, dan wordt intern naar een oplossing gezocht. Het naar huis sturen van leerlingen willen we vermijden en gebeurt in geen geval zonder dat u hierover vooraf bericht hebt ontvangen.   We proberen op “De Twine” zoveel mogelijk met dezelfde (vaste) invalkrachten te werken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

  • Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
    Het huidige schoolsysteem dat de vaste koppeling van leerstof aan leeftijd als uitgangspunt neemt, heeft zijn beste tijd gehad. Het kent een aantal belangrijke nadelen, met name op pedagogisch vlak. De huidige stand van de techniek kan inmiddels andere organisatievormen ondersteunen. Dit biedt kansen voor kindgericht onderwijs waar pedagogische doelstellingen centraal staan. We laten de kinderen niet los, maar houden ze anders vast.
  • KIND ALS UITGANGSPUNT
    Je kunt ook de eigen ontwikkeling van het kind als uitgangspunt nemen van je organisatiemodel, in plaats van de niet-bestaande gemiddelde leerling. Daar zijn al verschillende varianten van in omloop. Er is dan bijvoorbeeld een stamgroep op basis van leeftijd en pedagogische overwegingen. En vervolgens zijn er groepsdoorbrekende subgroepen op basis van niveau, leersnelheid of ontwikkelingsbehoefte.
  • GROEPSDOORBREKEND ONDERWIJS
    Vanuit onze missie beschouwen we elk kind als een uniek individu. Dat betekent dat elke leerling eigen onderwijsbehoeftes, interesses en talenten heeft. Om hier in ons onderwijs zoveel mogelijk aan tegemoet te komen, werken we groepsdoorbrekend. Dit betekent dat leerlingen onderwijs op maat krijgen in een instructiegroep die aansluit bij hun eigen onderwijsbehoefte. Dat kan in de eigen groep zijn, maar ook in een andere groep of op één van onze leerpleinen. Op deze manier komen we in ons onderwijs tegemoet aan de individuele onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Zo leveren wij onderwijs op maat. 
  • NIET DE STOF, MAAR HET NIVEAU ALS LEIDRAAD Niet de stof moet leidend zijn, maar we moeten gaan kijken wat een kind nodig heeft. Hierin zullen we blijven differentiëren tijdens de instructie conform het IGDI model. Doordat we werken met Snappet kunnen we de kinderen adaptief onderwijs blijven bieden binnen de eigen niveaugroepen. We zullen met elkaar ambitieuze doelen moeten blijven stellen voor elk individuele leerling. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen in de onderbouw verschillen natuurlijk van de leerlingen in de bovenbouw. Het is een wijdverbreid misverstand dat aan kinderen alles zo vroeg mogelijk geleerd/ onderwezen moet worden. In een proces, dat ook over alle eeuwen hetzelfde is, ontwikkelen kinderen zich volgens een vast patroon: van kruipen naar lopen, van brabbelen tot spreken, van spelen tot leren en van voorgelezen worden tot leren lezen en schrijven. Deze processen doen kinderen in hun eigen tempo en zijn van buitenaf nauwelijks te beïnvloeden. Kneden of dwingen helpt niet. Ouders en leerkrachten kunnen niet meer doen dan, passend bij het temperament van het kind, de voorwaarden scheppen, waardoor het de gelegenheid krijgt zich te ontwikkelen. De voorwaarden liggen in het creëren van speelmogelijkheden en voorlezen. Ook deze kennis is al eeuwen onveranderd. (bron: https://didactiefonline.nl/blog/blonz/kleuters-zijn-geen-schoolkinderen).

Dit zorgt ervoor dat de wijze waarop wij werken zich gedurende de hele school verder ontwikkelt. De inrichting van de lokalen en de manier waarop gewerkt wordt is anders in de jongste groepen. Het werken in de kleutergroepen gebeurt vanuit de kring. In de kring begint de schooldag en hier keren de kinderen ook steeds weer terug. Daarnaast wordt gespeeld aan tafels, in de hoeken, de hal, in het speellokaal en op het plein. Er is aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen en daarmee krijgt spelen op school een niet vrijblijvende betekenis; kinderen leren keuzes te maken en op hun beurt te wachten; het gaat om samen spelen en samen leren. Van spelen leer je een heleboel!

De meeste vakken komen in samenhang aan de orde. We werken aan de hand van een bepaald thema. De doelen die we nastreven in de groepen 1 en 2 hebben we vastgelegd in zgn. leer- en ontwikkelingslijnen. Deze lijnen bieden ons houvast bij de invulling van de activiteiten rondom de thema’s die we de leerlingen aanbieden. Net als in de midden- en bovenbouw worden er leer- en vormingsgebieden onderscheiden zoals o.m.;

  • Godsdienstige vorming
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Muzikale vorming
  • Taalontwikkeling
  • Wiskundige oriëntatie
  • Motorische ontwikkeling.

Leren of spelen?

Leren en spelen liggen vaak dicht naast elkaar. Wat voor de buitenstaander een spelletje zou kunnen lijken, is in veel gevallen gebaseerd op de pedagogische en didactische doelen die in onze leer- en ontwikkelingslijnen zijn vastgelegd. We maken daarbij in de onderbouw gebruik van de methode “Digikeuzebord”; een leerstofaanbod specifiek voor de onderbouw van het basisonderwijs die gericht is op brede ontwikkeling van de kinderen. Er is dan ook sprake van expliciete en impliciete ontwikkeling; de leerkracht kan heel bewust met een groepje bezig zijn om de kleuren aan te leren, maar kleuren komen natuurlijk ook aan de orde in lotto- of memoriespelletjes waarmee de leerlingen individueel of in een groepje kunnen spelen.  

Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor veel zaken die geleerd moeten worden. De kleuters worden opgevangen in hun moedertaal; Nederlands of Fries. In de onderbouw besteden we in de groep één dag per week expliciet aandacht aan het Fries als voertaal.  

Het is belangrijk dat een kind zich in de kleuterperiode voorbereidt op het leren lezen en rekenen. Door middel van spelletjes, kringgesprekken, ontwikkelingsmateriaal en vele andere activiteiten proberen we de kinderen te laten voldoen aan de voorwaarden die in groep 3 worden gesteld. Sommige kinderen hebben wat meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Deze kinderen gunnen we dan ook extra tijd om zich op alle gebieden goed te kunnen ontplooien. Natuurlijk is belangstelling voor cijfers en letters belangrijk, maar even belangrijk vinden wij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een kind dat wat steviger in z’n schoenen staat, zal z’n hele schoolloopbaan gemakkelijker doorlopen, dan een kind dat op z’n tenen moet lopen. Extra tijd en extra aandacht zijn dan bepalende factoren. Daar houden wij rekening mee in de organisatie en inhoud van ons onderwijs. Op deze manier denken wij dat alle kinderen tot hun recht komen en hun eigen weg kunnen gaan. Het eventueel verlengen (of verkorten) van de periode in de kleutergroepen gebeurt altijd in overleg met de ouders. De criteria die gehanteerd worden, hebben we vastgelegd in het huishoudelijk schoolreglement. Hierbij spelen de uitkomsten van observaties en de uitkomsten van eventuele onderzoeken en/of testen een belangrijke rol. Uiteindelijk neemt het team de beslissing. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep drie zijn in het rooster de vakken die gegeven worden duidelijker te herkennen; taalontwikkeling wordt uitgesplitst in lezen, schrijven en Nederlandse taal. Echter, als de kinderen net hun eerste stappen in groep drie gezet hebben, proberen we hen zo nu en dan ook nog -zowel letterlijk als figuurlijk- ruimte te geven voor de meer speelse activiteiten waaraan ze tot voor kort gewend waren. Dat deze bezigheden prima in te bouwen zijn in onze lessen spreekt voor zich. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kenmerkend voor het onderwijs op De Twine zijn:   

  • Therapiehonden aanwezig
  • Aandacht voor zelfstandig werken en leren
  • Samenwerkend leren in groepsverband, maar ook tussen groot en klein
  • Structureel aanbod voor (hoog-)begaafde leerlingen
  • Geïntensiveerde ondersteuning voor leerlingen met een individueel hulpplan
  • Aandacht voor actualiteit, milieu en samenleving
  • Een breed georiënteerd team met ruime ervaring op gebied van gedrag, taal, rekenen, creativiteit, sport & motoriek, maar…

...Grenzen aan de zorg?
Uiteraard zijn er grenzen aan wat wij kunnen bieden. Deze grens wordt grotendeels bepaald door de verantwoordelijkheid die wij hebben voor alle aan ons toe vertrouwde kinderen. Deze grenzen zijn niet absoluut. Samen met de ouders en of verzorgers willen we in gesprek gaan om te bekijken of een kind dat speciale zorg behoeft bij ons op de juist plek zal zijn. Het is daarom van het grootste belang dat alle partijen open zijn naar elkaar. Mochten we tot de conclusie komen dat een leerling bij ons niet op de juiste plaats is, dan zullen we u te allen tijde adviseren en helpen om tot een juiste schoolkeuze te komen. Ons ‘motto’ is dan ook “Basis als het kan, speciaal als het moet”.

Therapiehond
Een therapiehond is een hond die getraind is (op o.a. mensgericht zijn, graag willen samenwerken en stabiel zijn) om kinderen en volwassen te ondersteunen en hulp te bieden waar nodig is. Dit kan zijn op sociaal/emotioneel en/of fysiek functioneren. Een therapiehond is (breed) inzetbaar bij kinderen met o.a ass, adhd, ptss, angsten, weerbaarheidstraining, ontwikkelingsuitdagingen en werkt individueel, met groepjes of een hele klas. Een therapiehond in een ruimte zorgt voor een open houding, kinderen voelen zich op hun gemak en er ontstaat een positieve sfeer. Een therapiehond zorgt voor interactie (aanraken, omgang, verzorgen) werkt stress verlagend geeft zelfinzicht. Op school werken de honden met kinderen die dat nodig hebben dat kan zijn van een verdrietige bui, ondersteuning hebben bij lezen/rekenen, het vergroten van weerbaarheid, overprikkeling, verlegen, ontwikkelingsuitdagingen, angsten (voor honden), zelfredzaamheid en veiligheid geven. Door het aanraken van een hond komt er endorfine en oxytocine vrij, dat geeft een fijn gevoel, werkt rustgevend hartslag-en bloeddrukverlagend(vermindering stress) en zorgt voor hechting. Een hond houd je in het hier en nu denkt niet in gisteren of morgen, oordeelt niet om wie je bent is altijd eerlijk en geeft onvoorwaardelijke liefde. De honden hebben de volgende specialiteiten: Puk: specialiteit; rots in de branding geeft zelfvertrouwen en is trouw Flow: specialiteit; high sensitive voelt gevoelens direct en neemt spanning bij je weg door dichtbij contact te zoeken  Sem: specialiteit; slim, kan goed samenwerken door spelletjes samen uit te voeren en spiegelt je gedrag.

Schoolondersteuningsprofiel:
Als u het gehele schoolondersteuningsprofiel in wilt kijken, kunt u dit vinden op de schoolsite www.cbsdetwine.nl. Hebt u vragen? U bent te allen tijde van harte welkom op school! 

Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.  In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We geven passend onderwijs vorm middels de 1-zorgroute. Dit is een werkwijze waarbij alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hun behoeften aansluit. Dit staat beschreven in groepsplannen. We wachten daarbij niet af, maar handelen proactief. Ouders nemen een belangrijke positie in binnen de 1-zorgroute. We ebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als samenwerkingspartners en zij worden dus betrokken bij het onderwijs aan hun kind.  We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel. Als er meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van intern begeleiders, ambulant begeleider, twee orthopedagogen/generalisten en ons bovenschools zorgteam (Intern Aanmeldingsteam Leerlingenzorg).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ieder kind is uniek en heeft eigen onderwijsbehoeftes. We sluiten zo goed mogelijk aan bij deze individuele onderwijsbehoeftes door inzet van Onderwijsassistenten en andere specialisten. Ons motto is zo thuis en nabij mogelijk onderwijs. Basis als het kan, speciaal als het moet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op De Twine werken we samen met peuterspeelzaal Lyts Yleke. Met enige regelmaat vindt er overleg plaats, zodat de manier van werken wederzijds afgestemd kan worden. Bij aanmelding leerlingen vindt er een intakegesprek plaats met de ouders. De informatie uit dit gesprek, eventueel aangevuld met informatie van de peuterspeelzaal,  helpt ons het onderwijs van meet af aan af te stemmen op de behoeften van het kind.

Voor- en vroegschoolseeducatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling

Terug naar boven