Christelijke Basisschool De Winde

Van Weerden Poelmanstr 2 B 9254 CS Hurdegaryp

  • Drie Talig Onderwijs is een ambitie!
Trije Talich Ûnderwiis
Three Langual Education
  • Letterlijk bewegen met dans, muziek en onze vakleerkracht bewegingsonderwijs. En uiteraard houden we onszelf scherp in nieuwe ontwikkelingen
  • Samen naar de Dorpstuin
  • Opening Kinderboekenweek met beide scholen. "Gi-ga-groen!"
  • Samen spelen, samen leren. Schoolbreed zetten we coöperatieve werkvormen in met als doel het samenwerken 'gewoon' te maken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De score voor de afgenomen DIA eindtoets ligt in 2022 op 366,1 (landelijk gemiddelde score is 361). 74% van de leerlingen behaalt een 1S/2F niveau, waar minimaal 52,1% dit volgens de normen van de onderwijsinspectie zou moeten behalen. Gemiddeld over de laatste 3 jaren behaalt 70% van de leerlingen op de Winde de streefscore, tegenover 62,8% landelijk gemiddeld binnen onze schoolgroep. 

De score voor de afgenomen DIA eindtoets ligt in 2022 op 366,1 (land. gem. 361)

De score voor de afgenomen DIA eindtoets ligt in 2021 op 361,5 (land. gem. 360)

In 2020 heeft het Ministerie van Onderwijs besloten geen eindtoets af te laten nemen op de basisscholen. 

De score voor de afgenomen DIA eindtoets ligt in 2019 op 369,3 (land. gem. 360)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Een schooljaar kent meerdere toets momenten. Dit betreft toetsen van CITO maar ook Methode onafhankelijke toetsen; dit zijn de thema- en bloktoetsen van de diverse vakgebieden.

De tussentijdse resultaten worden op deze manier gemeten en geanalyseerd door de leerkracht eventueel in samenwerking met de Intern Begeleiders. De resultaten vinden ouders / verzorgers en leerlingen bijvoorbeeld terug op het rapport.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Waar kijken wij naar bij het opstellen van het schooladvies? 

Het schooladvies voor uw kind is gebaseerd op 'harde' (cijfermatige) en 'zachte' (persoonlijke) gegevens:

  • De toetsresultaten in groep 6, 7 en 8 
  • De sociaal emotionele ontwikkeling
  • Werkhouding, motivatie en gedrag

Eind groep 7 wordt een voorlopig schooladvies gegeven. Begin groep 8 worden de volgsysteemtoetsen (de niet-methodetoetsen) afgenomen. Er wordt gekeken of deze in lijn zijn met het voorlopige schooladvies en met de verwachting van leerling en ouders. Indien nodig worden er medio groep 8 nogmaals de volgsysteemtoetsen afgenomen. In januari/februari groep 8 volgen dan de definitieve schooladviezen. 

Vanaf 2024 maken alle kinderen van groep 8 de Doorstroomtoets i.p.v. de Eindtoets. Op De Winde maken de kinderen de Doorstroomtoets van DIA. Als de uitslag van deze toets hoger is dan het gegeven schooladvies, dan wordt het schooladvies heroverwogen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op het (jonge) kind.

Het jonge kind mag in een veilige speel-leeromgeving zijn wie hij is. In deze omgeving moet ruimte zijn voor exploreren en experimenteren met materialen. Door te handelen met materialen en de interactie met anderen, zal het kind zich ontwikkelen. Door middel van het werken met thema’s en hoeken kan het jonge kind zijn wereld vertalen d.m.v. rollenspel. Het aanbod moet daarbij betekenisvol zijn. Ook moet het jonge kind voldoende kunnen bewegen bij het spel. Door aandacht te hebben voor de “zone van de naaste ontwikkeling” zal het kind telkens een stapje maken in zijn ontwikkeling. Goed onderwijs aan jonge kinderen heeft een rijke speel-leeromgeving, routines en aandacht voor de vele ontwikkelingsgebieden.

Ieder kind leert anders. Recht doen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen heeft bij ons grote prioriteit. ‘Er uit halen wat erin zit!’ Meerkunners de ruimte geven en uitdagende lesstof aanbieden. Maar ook hulp en begeleiding bieden aan kinderen die moeite hebben met de lesstof. Daarnaast willen we graag de talenten van de kinderen benutten! We bieden talentontwikkeling een aantal keren per jaar aan. Zo kunnen kinderen groeien! Op alle gebieden!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Rijk & Betekenisvol aanbod
  • Meegeven van Normen & Waarden
  • Zelfkennis en Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Donderdag 13 juni 2019 is de Onderwijs inspectrice drs H.S. Deelstra van Frysk bij ons geweest. Ze heeft een aantal lessen bijgewoond en gekeken naar ons beleid. Het was een positief bezoek! We zijn tevreden en kunnen hier ons voordeel mee doen.

Inspectierapport,

Inspecteur dr. Knuver en dr. Timminga bezochten op 29 januari 2013 onze school. Tijdens het afsluitende gesprek gaven de beide inspecteurs aan zich welkom gevoeld te hebben op De Winde. Ze gaven ook aan dat de totale beoordeling van De Winde er goed uitziet: op alle indicatoren hebben we een dikke voldoende gescoord. Op twee indicatoren heeft De Winde zelfs een 'goed' behaald:

  • Indicator 5.2. 'De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer'.
  • Indicator 9.4. 'De school werkt planmatig aan de verbeteractiviteiten'.

De laatste indicator heeft o.a. te maken met de aansturing door de directie: zie de kwaliteit van het schoolplan, schooljaarplan, mangagement-rapportages en de systematiek van de teamvergaderingen.

Het gesprek met het team hebben de inspecteurs als open en betrokken ervaren. De inspecteurs lieten o.a. kwalificaties vallen als:

  • een gemêleeerd team met gelukkig veel mannen
  • goede sfeer
  • veel structuur in school

Ook complimenteerden zij ons met de gedegenheid van de leerlingenzorg.

De inspecteurs ervoeren dat er in grote mate overeenstemming was tussen de lespraktijksituatie die zij meemaakten, de informatie die tot hen kwam tijdens het overleg met het team, het overleg met de IB-ers en tijdens het gesprek met de directeur. Zowel qua zorgstructuur, aansturing en kwaliteitsbewaking alsook qua onderwijsconcept zijn we op de goede weg!

Door op het rapport te klikken komt u op de website van de inspectie. U vindt het laatste rapport onder het kopje 'Overige rapporten'.

Terug naar boven