Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de kleutergroepen volgen de kinderen voornamelijk hun eigen ontwikkeling. De activiteiten die ze doen passen bij hun ontwikkeling van dat moment.
Vanaf groep 3 bepaalt de leeftijd en het niveau van een leerling de plaatsing in een groep. De kinderen krijgen dan binnen een bepaalde periode dezelfde basisstof aangeboden. Leerlingen, die de basisstof nog niet zo goed beheersen, krijgen extra instructie en herhaling om het leerdoel alsnog onder de knie te krijgen. De andere kinderen zijn op dergelijke momenten bezig met verdiepingsstof die ze extra uitdaging en verdieping biedt.
In groep 4 verwerken de kinderen de taaldoelen op een chromebook middels het programma Snappet en de rekendoelen middels Semsom.
Vanaf groep 5 verwerken de kinderen taal- en rekendoelen op een chromebook middels het programma Snappet. Met behulp van dit programma kan ieder kind, voor ieder afzonderlijk leerdoel, op zijn of haar eigen niveau werken. Tevens biedt het programma voor de leerkracht de mogelijkheid om direct te zien hoe een leerling de opgaven maakt. Hierdoor kan de leerkracht direct hulp bieden en bijsturen indien nodig.Hb- onderwijs
Onze school heeft een voltijd hb voor kinderen uit de groepen 6, 7 en 8. Deze klas vormt samen met de hb klassen (groepen 3 t/m 8) op basisschool De Steiger in Terneuzen de Leonardo afdeling binnen onderwijsgroep Elevantio.Hb onderwijs is een fulltime onderwijsconcept. Het biedt uitdagend onderwijs voor leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel. De leerlingen in onze hb-klas hebben door een andere manier van denken, voelen en leren een aangepast onderwijsprogramma. Zowel de leerkrachtbegeleiding als het onderwijsprogramma zijn afgestemd op de leer- en onderwijsbehoeften van deze leerlingen.
De leerkrachten zijn geschoold om deze specifieke groep leerlingen goed te kunnen begeleiden. Een kind wordt toegelaten tot de hb-klas als:
- Er is een onderzoeksverslag met intelligentietest. Bijvoorkeur afgenomen door een psycholoog of orthopedagoog met ervaring op het gebied van hoofdbegaafdheis.
- De huidige school kan onvoldoende tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van het kind.
- Er is vastgesteld dat het kind niet meer op zijn plek zit op het reguliere onderwijs en de verwachting is dat het HB-onderwijs meerwaarde biedt voor de ontwikkeling van het kind.
- Aantoonbaar of een hoog vermoeden van: een hoge creativiteit, hoge taakgerichtheid, hoge gevoeligheid (zijnskenmerken hoogbegaafdheid)
- Indien er sprake is van leer- en/of gedragsproblematiek, kan worden afgesproken dat het kind een observatieplek krijgt in het HB-onderwijs, het kind blijft dan ingeschreven op de eigen school.
Indien niet aan alle toelatingscriteria kan worden voldaan, maar hoogbegaafdheid wel is vastgesteld door een geregistreerde en diagnostisch geschoolde orthopedagoog/psycholoog met specialisatie hoogbegaafdheid, dan is aanmelding wel mogelijk. Er zal dan een afweging tot plaatsing gemaakt worden op basis van alle beschikbare informatie.
Vanwege de aard en intensiteit van het onderwijs bestaat een klas uit maximaal 20 leerlingen. Het onderwijs inhoudelijke omvat naast de reguliere vakken zoals rekenen, spelling en wereldoriëntatie ook vakken als filosofie, leren-leren, omgaan met hoogbegaafdheid, science, vakoverschrijdende projecten, ICT, Spaans en schaken. Deze vakken worden door de leerkracht of een gastdocent gegeven.
Aan alle kerndoelen wordt voldaan en de reguliere toetsen worden afgenomen.Onze hb-klas staat niet los van de andere groepen op De Wereldboom. De kinderen spelen tijdens de pauzes samen en nemen deel aan de verschillende gezamenlijke activiteiten. Voor deze kinderen gelden dezelfde normen, waarden en afspraken als voor de andere kinderen van de school. Het leerstofaanbod is talig, snel, flexibel en wordt Top Down aangeboden. Vanuit resultaat denken en begrijpen wordt het onderliggende proces verkend en verhelderd.
Wij streven ernaar om d.m.v. aangepaste leerstof, instructie en begeleiding de leerlingen zowel op leergebied alsmede op het gebied van persoonlijkheidsgroei en sociaal emotionele vorming een zo groot mogelijke evenwichtige basis te geven.
De kinderen uit leerjaar 1 en 2 krijgen 25 uur onderwijs per week
De kinderen uit de groepen 3 t/m 8 krijgen 25 uur onderwijs per week.
Ongeveer vijftig procent van deze tijd wordt besteed aan taal en rekenen, de andere vijftig procent aan de andere vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, handvaardigheid en gymnastiek.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools- beleidskader voor leerlingbegeleiding.
De ondersteuning die wij kunnen bieden is onder te verdelen in vier niveaus.
- Niveau 1: Handelingsgericht werken in de groep
- Niveau 2: Intern handelen op schoolniveau
- Niveau 3: Extern handelen door middel van boven schoolse ondersteuning
- Niveau 4: Externe ondersteuning door middel van verwijzing.
Voor het complete SOP kunt u het document op de website van onze school bekijken: https://www.basisschooldewereldboom.nl
Doublures en kleuterverlenging:
Op de Wereldboom kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op de Wereldboom blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders worden betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Het uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op de Wereldboom vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen het onderwijs voeren we steeds vernieuwingen door. Zo ook in ons toekomstig aanbod. Zo is er een aanbod voor de plusgroep 1/2, 4/5 en 6/7/8. Ook is er een aanbod First Lego League.
In juli 2010 is de wet ‘Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie’ (Wet OKE) aangenomen. De Wet OKE geeft gemeenten de wettelijke verantwoordelijkheid om een dekkend en hoogwaardig aanbod van voorschoolse educatie in peutergroepen en kinderdagverblijven te organiseren met een doorlopende leerlijn naar de vroegschoolse educatie in het basisonderwijs.
De manier waarop we dat doen is vastgelegd in het clusterplan VVE en het borgingsdocument VVE Cluster Den Dullaert.
Op onze school werken we intensief samen met de collega's van de kinderopvang aan de doorgaande lijn van de peuter- naar de kleutergroepen. Een aantal keer per week bezoeken groepjes peuters de kleuterklas om daar, samen met de kinderen uit groep 1, activiteiten te doen die zijn afgestemd op hun ontwikkelingsbehoefte en belevingswereld.
Op deze manier borgen we niet alleen de doorgaande lijn in het aanbod aan onze kinderen, maar organiseren we ook een natuurlijke overdracht van de peuter- naar de kleutergroepen. Dit komt de ontwikkeling van de kinderen ten goede.