Basisschool De Wereldboom

Sportlaan 18 4561 KZ Hulst

Schoolfoto van Basisschool De Wereldboom

In het kort

Toelichting van de school

De basisschool vormt een belangrijke periode in een kinderleven. Voor een periode van acht jaar vertrouwt u uw kind dagelijks toe aan onze zorg. Een periode die mede de basis legt voor de verdere ontwikkeling van uw zoon of dochter. Een school kiezen valt dan ook niet mee, want scholen verschillen in werkwijze, in aanpak en in sfeer. Op deze site krijgt u een beeld van de organisatie en kwaliteit van onze school. Ook kunt u onze school vergelijken met andere scholen in de buurt. Om een volledig beeld te krijgen, nodigen wij u graag uit om een kijkje bij ons te komen nemen. U bent van harte welkom.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Ontwikkelkansen
  • Respect
  • Passie
  • Veiligheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De kinderen die De Wereldboom bezoeken komen voor het grootste deel uit de wijk zelf, maar ook uit de omliggende wijken en dorpen. De Wereldboom heeft namelijk ook een streekfunctie vanwege onze expertise op het gebied van hoogbegaafdheid en ons fulltime onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. De Wereldboom wordt bezocht door zo’n 175 kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. We zien de laatste jaren een stabiel leerlingenaantal. De kinderen die op 4-jarige leeftijd starten op onze basisschool hebben over het algemeen al tijd doorgebracht op een peutergroep of een kinderdagverblijf. Beiden zijn inpandig aanwezig. Door de intensieve samenwerking met de kinderopvang, met wie we een gezamenlijk peuter-kleuteratelier organiseren, is de doorgaande lijn van opvang naar onderwijs gewaarborgd en wordt een goede basis gelegd voor o.a. de taalontwikkeling.

De schoolweging kan helpen om goed zicht te krijgen op de leerlingenpopulatie van De Wereldboom. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent deze schoolweging voor elke schoolvestiging en onderwijslocatie in Nederland. Dat doet ze aan de hand van vijf factoren: het opleidingsniveau van zowel de moeder als de vader, de herkomst van ouders, of ouders in de schuldsanering zitten, de verblijfsduur van de moeder in Nederland en het gemiddelde opleidingsniveau van alle moeders van onze leerlingen op school. Onze schoolweging (bepaald door het CBS) is 31,12. Dit is een gemiddelde schoolweging vergeleken met andere scholen. 

Het percentage leerlingen dat te maken heeft met het risico op onderwijsachterstanden schatten we op 3% op basis van de resultaten van de afgelopen drie jaar. Dit ligt lager dan het landelijke gemiddelde en ruim onder de signaleringswaarde (15%). Deze waarde, bepaald door het CBS, geeft aan hoeveel procent van de kinderen 1F moet hebben behaald aan het einde van de basisschool (85%). 1F is het minimumniveau op het gebied van taal en rekenen bij het verlaten van de basisschool. De kerngetallen laten zien dat de leerlingen op onze school over de afgelopen drie schooljaren zowel op referentieniveau 1F als op referentieniveau 1S/2F boven het landelijk gemiddelde scoren. 1S/2F is een hoger niveau dan 1F (streefniveau). 

De nieuwe instroom in de wijk verschilt niet van de huidige bewoners; dat is te zien aan het stabiele leerlingaantal van de school. Een groot deel van onze kinderen komt uit een gezin met een stabiele thuissituatie. Zoals op iedere school hebben ook wij leerlingen met extra onderwijsbehoeften zoals extra instructie en intensievere begeleiding om zich de basisvaardigheden eigen te maken. Ook hebben wij leerlingen die meer uitdaging, versnelling of verdieping nodig hebben. Het percentage leerlingen waarvoor ondersteuning nodig is vanuit het samenwerkingsverband schatten we op zo’n 5%. Het betreft hier leerlingen met een eigen ontwikkelingsplan, een eigen leerlijn, ondersteuning op sociaal en emotioneel gebied, e.d. De Wereldboom heeft een gemiddeld uitstroomniveau naar het voortgezet onderwijs t.o.v. het landelijk gemiddelde. Ons algemeen aanbod wordt dan ook afgestemd op deze groep leerlingen.


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
175
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

3.2.1 Privacy

Op school behandelen we de privacy van onze leerlingen zorgvuldig. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te begeleiden en de administratie bij te houden, bewaren we gegevens over onze leerlingen. We bewaren alleen gegevens die nodig zijn voor het onderwijs. Deze gegevens worden veilig opgeslagen en alleen bevoegde personen hebben toegang tot ze.Voor het gebruik van foto's en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de schoolwebsite, sociale media, infobrief (via Parro), vragen we bij inschrijving uw toestemming. Ouders kunnen altijd besluiten om geen toestemming te geven of eerder gegeven toestemming in te trekken. Als u vragen heeft over het gebruik van foto's en video's, kunt u terecht bij de groepsleerkracht of directeur.Bij het verwerken van persoonsgegevens houden we ons aan de relevante wetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie over onze aanpak en uw rechten, kunt u terecht op de website van Elevantio: Privacyverklaring - Elevantio. Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze Functionaris voor Gegevensbescherming via [email protected]

3.2.2 Agressie, geweld en seksuele intimidatie

Wij vinden het belangrijk om een veilige school te creëren waar zowel kinderen als leraren zich thuis en op hun gemak voelen. Een school waar ouders hun kinderen met vertrouwen naartoe laten gaan. Een school waar iedereen weet en voelt dat het veilig is en waar iedereen met respect behandeld wordt, ongeacht hun rol binnen de school.We hebben een schoolveiligheidsbeleid. Hierin zijn onder andere de wettelijke richtlijnen, informatie over alle functionarissen binnen de school met betrekking tot sociale veiligheid, het klachtenreglement, de meldcode en meldplicht, het ARBO-beleid (fysieke veiligheid en controle van speeltoestellen), sociale media, preventief beleid, veiligheidsmonitoring en protocollen met betrekking tot dit onderwerp opgenomen.

3.2.3 Gedragscode

Het kan voorkomen dat onderwijspersoneel geconfronteerd wordt met intimiderend gedrag van ouders. Het is belangrijk dat scholen duidelijk maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt. Daarom is er de overheidscampagne ‘Veilige Publieke Taak’, die aandacht vraagt voor respectvol gedrag jegens personeel in openbare functies, waaronder het onderwijs. In het kader van respectvol gedrag is er een gedragscode ontwikkeld voor ouders met kinderen op scholen van onze onderwijsgroep, of ouders die overwegen hun kind(eren) aan te melden. De gedragsnormen zijn als volgt:- Agressie en geweld, zowel fysiek als verbaal, tegen medewerkers, directie, stagiaires, leerlingen of bestuursleden van de school worden nooit getolereerd.- Medewerkers in de school moeten de ruimte krijgen om hun werk goed te doen.- Hun aanwijzingen moeten worden opgevolgd.- De orde mag op geen enkele wijze worden verstoord.- Houd u aan de schoolregels die ook voor de kinderen gelden.- Benader uw kind, andere kinderen, de leerkracht en andere ouders positief.- Breng uw kind op tijd naar de klas.- Bewaar de rust in het schoolgebouw.- Maak een afspraak met de leerkracht als u iets wilt bespreken.- Uit eventuele ontevredenheid naar de leerkracht of de directie zonder te schelden, dreigen of schreeuwen. Daarnaast geldt de regeling voor time-out, schorsing en verwijdering (zie de klachtenprocedure) en wordt gehandeld volgens het veiligheidsplan van de school.

3.2.4 Informatieverstrekking ouders

Als school hebben we ook de wettelijke verplichting om ouders (ouders, voogden of verzorgers: artikel 1 Wet op het primair onderwijs) te informeren over de vorderingen van hun kinderen. Deze informatie omvat alle relevante zaken met betrekking tot de leerling, zoals rapporten, nieuwsbrieven, voortgangsrapportages, de schoolgids en ouderavonden. Als het gezin uit beide ouders bestaat (huwelijk of geregistreerd partnerschap), zal de communicatie tussen school en ouders uniform zijn. Dit kan anders zijn in het geval van gescheiden ouders. Binnen het schoolbestuur zijn afspraken gemaakt over de informatievoorziening aan ouders, die te vinden zijn in het protocol op de website van de school.

3.2.5 Handle with care

Onze school neemt deel aan het project ‘Handle with Care’, waarin we samenwerken met de politie. Het doel van dit project is om een leerling die mogelijk te maken heeft gehad met huiselijk geweld en/of kindermishandeling, en waarbij de politie is ingeschakeld, de volgende dag op school een veilige omgeving te bieden. Uit onderzoek blijkt dat dit een groot verschil kan maken. De leerkracht kan de leerling dan steunen en rekening houden met wat hij of zij nodig heeft. Het is belangrijk dat een leerling zich gehoord, gezien en begrepen voelt. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen, sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt en mogelijk letsel voorkomen. Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, informeert de politie onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’. Bijzonderheden en details over de thuissituatie worden niet aan ons doorgegeven door de politie. Als de directeur of intern begeleider het signaal ontvangt, zal hij of zij zo snel mogelijk contact opnemen met de groepsleerkracht van de betreffende leerling om de leerling de nodige ondersteuning te bieden. Vervolgens zal de groepsleerkracht of intern begeleider contact opnemen met de ouders om hen te informeren over de stappen die op school zijn genomen. Als school behandelen we het signaal van de politie zeer zorgvuldig. We delen het alleen met collega's die hiervan op de hoogte moeten zijn. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van 'Handle with Care' is puur om de leerling de volgende dag na huiselijk geweld de benodigde ondersteuning te bieden. Daarom is het signaal nergens terug te vinden. Bij elk incident probeert Veilig Thuis eerst contact op te nemen met de ouders om hen vooraf te informeren over het 'Handle with Care'-signaal dat naar school wordt gestuurd. Als dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld als ouders niet bereikbaar zijn), gebeurt dit zo snel mogelijk achteraf. Als u meer wilt weten over dit project, neem dan gerust contact met ons op.

Terug naar boven