Moerschans

Liniestraat 100 4561 ZX Hulst

Schoolfoto van Moerschans

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Fase 1.Waarnemen/signaleren ·      

Stap 1. Verzamelen van leerlingengegevens in een groepsoverzicht. Kinderen worden op basis van toets-resultaten op het eerste zicht ingedeeld in groepen.         

Stap 2. Signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Mocht een kind speciale behoefte hebben kan de leerkracht het kind verplaatsen naar een andere groep binnen het groepsplan.        

Fase 2. Begrijpen/analyseren        

Stap 3. Benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Fase 3. Plannen         

Stap 4.Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften.        

Stap 5. Opstellen van het groepsplan. 

Fase 4.Realiseren.       

Stap 6. Uitvoeren van het groepsplan.  

Bij de kernvakken wordt er na 2 blokken c.q. 2 maanden gekeken naar de resultaten en behoeften. Indien nodig wordt het groepsplan aangepast c.q. doorgezet.   Leerlingen die geen of nauwelijks vooruitgang boeken, dienen te worden ingebracht bij een leerlingbespreking. Dit wordt middels een formulier gedaan.

Tijdens de leerlingbespreking wordt besproken welke stappen er gezet worden voor de leerling en leerkracht. Naar aanleiding van de besluiten tijdens de leerlingenbespreking zal de leerkracht in samenspraak met de intern begeleider een actie- of handelingsplan opzetten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

    Procedure uitstroom voortgezet onderwijs.                                                                                      

Meestal stromen kinderen na 8 jaar onderwijs uit naar het voortgezet onderwijs.
Voorop stellen we dat kansrijk adviseren altijd het uitgangspunt is voor alle kinderen. We geven de kinderen de ruimte hun leergroei voort te zetten.  
Met ingang van het schooljaar 2023-2024 gaat de eindtoets doorstroomtoets heten.

Hierdoor wordt beter duidelijk dat een kind zich blijft ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8.  

Wij maken op KC Moerschans in de procedure het onderscheid in :  

* Pré-advies

* Voorlopig advies

* Definitief advies  

Pré-advies:

Na een 8-tal weken onderwijs in groep 8 heeft de leerkracht met de ouders en het kind een gesprek om van gedachten te wisselen over het uitstroomniveau het zgn. pré-advies. Dit gebeurt op basis van kindkenmerken; het leerlingvolgsysteem van Dia cijfer en Dia tekst en de resultaten van de methode gebonden toetsen van de gehele schoolloopbaan van de kinderen. De kindkenmerken waarop het advies mede wordt gebaseerd zijn werkhouding, concentratie, interesse, probleemoplossend vermogen, zelfstandigheid, huiswerkattitude en taakaanpak.

Voorlopig advies:

Kinderen en hun ouders ontvangen tussen 10 en 31 januari een voorlopig advies. Dit advies wordt bepaald in samenspraak met de directeur, IB-er en de groepsleerkracht. Dit gebeurt wederom op basis van kindkenmerken; het leerlingvolgsysteem van Dia cijfer en Dia tekst en de resultaten van de methode gebonden toetsen van de gehele schoolloopbaan van de kinderen. De kindkenmerken waarop het advies mede wordt gebaseerd: werkhouding, concentratie, interesse, probleemoplossend vermogen, zelfstandigheid, huiswerkattitude en taakaanpak. Voor een ieder is het duidelijk dat dit een voorlopig advies betreft en dat er zeker nog verdere ontwikkeling mogelijk is.
De kinderen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. De keuze van de te maken doorstroomtoets maakt de school tussen 1 oktober en 15 november.    

Definitief advies:  

Op uiterlijk 15 maart ontvangen we als school de uitslag van de doorstroomtoets. De uitslag wordt schriftelijk met de ouders gedeeld. Na het ontvangen van de uitslag van de doorstroomtoets ontvangen de ouders met de kinderen het definitief schooladvies van de school. Dit dient gegeven te worden voor 24 maart. De adviezen worden weer besproken met directeur, IB-er en de groepsleerkracht. Hebben de kinderen een hoger toets advies dan het voorlopig advies van de school dan geeft de school een hoger definitief advies. Als het niet in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen en dus het voorlopig advies definitief te maken. Ouders hebben in de week van 25 maart- 31 maart de gelegenheid om hun kind aan te melden op een school voor voortgezet onderwijs. Het definitief advies wordt uitgewisseld met ROD en gedeeld met de vervolgschool. Uiterlijk 15 mei ontvangen ouders een bericht van plaatsing op de vervolgschool. De basisschool zorgt voor een onderwijskundig rapport van ieder kind dat is ingevuld door de groepsleerkracht. De warme overdracht van de kinderen daarvan ligt het initiatief bij de vervolgschool. Zij nodigen de leerkracht van groep 8 uit voor verdere informatie.                                    

Vrijwel al onze leerlingen gaan naar het Reynaertcollege voor hun vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen hebben een veilige en gestructureerde omgeving nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Een sterke sociale verbondenheid op school- en groepsniveau en wederzijds respect voor overeenkomsten en verschillen draagt hier aan bij. Duidelijke regels en afspraken en aandacht voor de sfeer in de groep zijn hierbij van belang, evenals het organiseren van groepsoverstijgende projecten.  Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie en een stimulerende rol. Dit vraagt van hen een positieve en open houding.

Wij geven extra aandacht aan:

- vormen van een positief klasklimaat

- samenwerken


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • zelfstandigheid
  • sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022 2023 heeft de onderwijsinspectie een thema-onderzoek uitgevoerd bij ons op school op het Thema Basisondersteuning. 

De inspecteur gaf ons het volgende terug: 

“Er wordt vol vertrouwen, met veel bevlogenheid, enthousiasme en in alle openheid gewerkt bij basisschool Moerschans”.  

De inspectie is gecharmeerd van de

* wijze waarop wij de kinderen ondersteuning bieden, uitzonderlijke brede basisondersteuning die wij bieden, 

* manier hoe wij inspelen op de behoefte van de kinderen door ons te verdiepen, te scholen, te specialiseren

* de manier waarop wij een veilige haven bieden voor de leerlingen waarin welbevinden een grote rol speelt

* manier waarop wij kinderen belangrijk laten zijn door naar hun mening te luisteren

* duidelijke visie die de school heeft waar we als school naar toe willen

Terug naar boven