Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1-2 wordt er lesgegeven volgens het principe beredeneerd aanbod. De kinderen worden gevolgd dmv het observatiesysteem KIJK!. Aan de hand van deze resultaten wordt het lesprogramma samengesteld. Zowel voor de hele groep en voor niveaugroepen of individuele kinderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de methode Kleuterplein.
In alle groepen is de onderwijstijd genoemd zoals in het rooster is vastgelegd. Uiteraard wordt dit aangepast aan de behoeften van de groep. We streven naar zoveel mogelijk onderwijs op maat.
In groep 3 wordt er gewerkt met Veilig Leren Lezen, dit is zowel op het gebied van lezen als taal
Bij lezen behoren de volgende onderdelen: technisch lezen, begrijpend lezen, studerend lezen (studievaardigheden).
Bij wereldoriëntatie behoren: verkeer, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek.
Bij kunstzinnige vorming en creatieve vorming rekenen we de expressieve vakken en muziek.
Tot levensbeschouwing behoort godsdienst en de sociaal emotionele ontwikkeling (Kwink)
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs.
Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.
Scholen hebben zorgplicht.
Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek.
Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school: www.bsmoerschans.nl
Wij bieden onderwijs aan:- Leerlingen van 2 ½ tot 13 jaar.
- Leerlingen die het reguliere basisaanbod volgen en dankzij de inzet, betrokkenheid en kwaliteiten van het team, kunnen wij op dit moment kinderen met de volgende aandachtspunten opvangen:
- Concentratieproblemen
- Leerproblemen
- Lees-en taalproblemen
- TOS
- Dyslexie
- Taalachterstand (VVE)
- Meer- en hoogbegaafdheid
- Kinderen met ADHD
- Kinderen met PDD-NOS (en belemmeringen in het autisme spectrum)
- Rekenachterstanden/Dyscalculie
- Kinderen met motorische problemen
- Leerlingen met verschillende culturen en achtergronden.
Basiskwaliteit
Het team stemt leerstof, onderwijstijd, instructie, verwerking en materialen af op de verschillen tussen leerlingen. Er wordt planmatig gewerkt d.m.v. een samenhangend leerlingvolgsysteem, het analyseren van de resultaten, individuele actieplannen en groepsplannen. Het team van het kindcentrum bespreekt gezamenlijk de mogelijkheden van het realiseren van passend onderwijs voor de leerling met specifieke onderwijsbehoeften en beschrijft deze onderwijsbehoeften in het leerlingvolgsysteem.
Organisatie van de ondersteuningsstructuur
Passend onderwijs is voor ons team geen individueel onderwijs, maar afstemming van het onderwijs binnen de groep. Binnen Passend Onderwijs hebben we de ambitie om samen met externe partners, deskundigen binnen Elevantio en het samenwerkingsverband te onderzoeken waar en hoe leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zich het beste verder kunnen ontwikkelen. Het team verwacht betrokkenheid en samenwerking van ouder(s)/verzorger(s), alsmede het openstaan en aannemen van adviezen die door de professionals gegeven worden.
Als leerlingen buiten dit basismodel vallen en/of ondersteuning krijgen vanuit het samenwerkingsverband, wordt er een OPP opgesteld. In het OPP staan de doelen voor deze specifieke leerling opgenomen. Tevens wordt er op papier gezet op welk niveau de leerling mogelijk gaat uitstromen. Ook de hulpvraag naar evt. externe partners wordt beschreven. De deskundigen bespreken dit met ouder(s)/verzorger(s). Tevens wordt gekeken of school nog steeds kan zorgdragen voor een voldoende doorgaande ontwikkeling voor deze specifieke leerling.
Bij tussentijdse instroom van een leerling met specifieke behoeftes wordt de informatie van de afkomstige school opgevraagd en meegenomen bij de plaatsing. Er wordt gekeken in hoeverre de specifieke ondersteuning haalbaar is binnen de mogelijkheden op onze school. Dit alles in goed overleg met de ouders en de externe begeleiding indien nodig/mogelijk. Ook hierbij gaan we zorgvuldig te werk in het afwegen van behoeftes met de mogelijkheden van de school.
Indien we binnen de school aan de specifieke hulpvraag van een leerling niet kunnen voldoen, gaan we in overleg met ouder(s)/verzorger(s) en evt externen om te zoeken naar een passende school.
Doublures en kleutergroepverlenging
Naast de algemene beschrijving is het zaak om te informeren over hoe de school omgaat met doublures, kleutergroepverlenging (in het bijzonder voor de ‘najaarskleuters’). Binnen onze scholen worden ouders nauw betrokken wanneer kinderen een OPP hebben. Dit verdient om expliciet beschreven te worden
DoublerenOp basisschool Moerschans kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op basisschool Moerschans blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep.
Basisschool Moerschans probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op basisschool Moerschans vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school hebben wij zeker de ambitie om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden en te laten ontwikkelen.
Wij maken verantwoorde keuzes om alle kinderen te begeleiden in sociale en cognitieve ontwikkeling:
* De NPO-gelden worden ingezet om ons onderwijs nog effectiever te maken door instructie aan kleine groepen kinderen mogelijk te maken (extra inzet personeel). Dit geeft ons ruimte om alle kinderen met extra ondersteuningsbehoeften extra te begeleiden.
* We hechten grote waarde aan sociale ontwikkeling en veiligheidsbeleving. Mede om deze reden wordt er groot belang gehecht aan culturele, creatieve en sportieve activiteiten. Kinderen krijgen de kans hun eigen talenten te ontwikkelen/ontdekken
*We hebben een inpandige TEC-klas (Taal Expertise Centrum) om kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond zo goed mogelijk te ondersteunen in het leren van de Nederlandse taal. Kinderen hebben de mogelijkheid om 3 dagen per week onderwijs te volgen op het TEC en 2 dagen op de thuisnabije school.
Onze ambitie is om zo alle kinderen gelijke kansen te bieden om op een positieve manier de toekomst tegemoet te gaan!
Voor de voor -en naschoolse kinderopvang werken we samen met twee verschillende partners die kinderopvang aanbieden op in de school en op een andere locatie. De keuze is hierbij aan de ouders.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind:
Kinderopvang, Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) /peuteropvang en Kindcentrum. We werken samen met twee verschillende kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Foxkidz en 'De kleine Deugniet". Het Kindcentrum heeft volop mogelijkheden voor uw peuter.
Vanaf 2 jaar en drie maanden kan uw peuter naar de peutergroep komen. Hier spelen en leren zij met andere peuters en kleuters. Vaak zal er met de basisschool worden samengewerkt aan diverse thema's en activiteiten.
Op het moment dat uw kind 4 jaar wordt zal er een warme overdracht plaatsvinden tussen de pedagogisch medewerker en de nieuwe leerkracht. Uiteraard zijn ook de ouder(s)/verzorger(s) aanwezig bij dit gesprek.