Moerschans

Liniestraat 100 4561 ZX Hulst

Schoolfoto van Moerschans

In het kort

Toelichting van de school

Beste bezoeker,

Bedankt voor uw interesse in het schoolvenster van Kindcentrum Moerschans in Hulst. Wij willen u graag via deze informatie een kijkje nemen in onze mooie school. Een goede communicatie tussen ouder(s)/verzorger(s) en school is belangrijk. De basisschooltijd vormt tenslotte een belangrijk onderdeel van een mensenleven. Zowel voor de kinderen als voor u. 

Deze schoolgids is bedoeld voor de ouder(s)/verzorger(s) en andere betrokkenen bij ons kindcentrum. In deze gids vindt u praktische zaken zoals de schooltijden, vakanties, schoolregels en opvang. Er wordt beschreven hoe wij het onderwijs organiseren en welke keuzes we daarin gemaakt hebben. U vindt terug wat wij belangrijk vinden en waarin wij ons onderscheiden van andere basisscholen. We geven aan vanuit welke missie en visie ons kindcentrum werkt en wat u van ons mag verwachten.

In de schoolgids leest u ook relevante informatie over de betrokkenheid van ouder(s)/verzorger(s) bij de school en de andere manieren waarop wij u informeren.

Wij hopen dat u op deze site de informatie vindt die u zoekt. Indien u vragen heeft kunt u altijd contact met ons opnemen (0114-370083 of www.bsmoerschans.nl). Wij gaan graag met u in gesprek.  

Dit schoolvenster biedt u inzicht in de resultaten van de Moerschans. De gegevens zijn afkomstig van DUO, de Inspectie en de school. Wij zijn altijd beried u verdere toelichting te geven.  

Deze schoolgids is vastgesteld met instemming van de oudergeleding van de medezeggenschapsraad (MR).

Vriendelijke groet,

Team Moerschans

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Veiligheid
  • Zelfstandigheid
  • Sociale ontwikkeling
  • Plezier
  • Samen

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

 



Onze leerlingen



Onze school wordt momenteel bezocht door 91 leerlingen. We hebben 5 groepen; een groep 1/2, 3/4, 5/6, 7/8 en een Taal Expertise Centrum (TEC-klas). In laatstgenoemde klas bieden we nieuwkomers een fijne leerplek waar zij worden ondergedompeld in een taalbad. Bij voldoende beheersing van de Nederlandse taal keren deze kinderen terug naar hun meest thuisnabije school. 



De kinderen in onze school krijgen les in niveaugroepen. Er wordt gewerkt op leerpleinen waar eigenaarschap en zelfstandigheid bevorderd worden. Doordat we werken met kleine groepen "ziet" de leerkracht de kinderen goed. De leerkrachten geven tijdens de instructie onderwijs op maat. 



 



Onderwijs op maat



Als we de populatie in beeld brengen, constateren we dat zo'n 20 % van de leerlingen extra instructie nodig heeft en intensiever moet oefenen om zich de basisvaardigheden eigen te maken. Leerlingen met belemmeringen/onderwijsbehoeften, zoals dyslexie, adhd, TOS,  enz. krijgen extra aanbod op onze school binnen de reguliere groep van de groepsleerkracht en door extra inzet van personeel. Wij realiseren hiermee een brede basisondersteuning. Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften krijgen in de reguliere groep een verkorte instructie en tevens verbreding/verdieping aangeboden buiten de groep.Het percentage leerlingen waarvoor ondersteuning nodig is vanuit het samenwerkingsverband schatten we op 2 %. (ondersteuning op gedrag). 



Voor meerdere kinderen (ong 15%)  binnen onze school stellen wij een OPP op zodat wij de ontwikkeling van deze risicoleerlingen nauwgezet kunnen volgen en hierop ons aanbod kunnen afstemmen. 



 



Onderwijsbehoeften



Wij hebben graag duidelijk in beeld waar we op in kunnen zetten om de leerlingen te laten groeien. Daarom beschrijven we per leerling de belemmerende en stimulerende factoren. Op basis daarvan bepalen we de onderwijsbehoeften van de groep en van de individuele leerling.



 



Uitstroom naar voortgezet onderwijs



24% van onze leerlingen stroomt door naar de vmbo basisberoepsgerichte leerweg. Dit aantal is hoger dan de landelijk doorstroom.



25% van onze leerlingen stroomt door naar de vmbo kaderberoepsgerichte leerweg. Dit percentage is even hoog als de landelijke doorstroom



51% van onze leerlingen stroomt door naar de gemengde/theoretische leerweg. Dit percentage is ongeveer even hoog als de landelijke instroom.



 



Aandachtspunten



In algemene zin hebben wij –op grond van de kenmerken van de leerlingen- de volgende aandachtspunten: extra aandacht voor taalonderwijs, talentontwikkeling, sociale vaardigheden, burgerschap en inclusiever onderwijs. 



 



Aantal leerlingen 



Aantal leerlingen bij start schooljaar 2020 2021 : 80



Aantal leerlingen bij start schooljaar 2021 2022: 79



Aantal leerlingen bij start schooljaar 2022 2023: 92



Aantal leerlingen bij start schooljaar 2023 2024: 86



Aantal leerlingen bij start schooljaar 2024 2025: 91



 



 



 



 


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
89
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

 Privacy



Op school behandelen we de privacy van onze leerlingen zorgvuldig. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te begeleiden en de administratie bij te houden, bewaren we gegevens over onze leerlingen. We bewaren alleen gegevens die nodig zijn voor het onderwijs. Deze gegevens worden veilig opgeslagen en alleen bevoegde personen hebben toegang tot ze.



Voor het gebruik van foto's en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de schoolwebsite, sociale media, infobrief (via Parro), vragen we bij inschrijving uw toestemming. Ouders kunnen altijd besluiten om geen toestemming te geven of eerder gegeven toestemming in te trekken. Als u vragen heeft over het gebruik van foto's en video's, kunt u terecht bij de groepsleerkracht of directeur.



Bij het verwerken van persoonsgegevens houden we ons aan de relevante wetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie over onze aanpak en uw rechten, kunt u terecht op de website van Elevantio: Privacyverklaring - Elevantio. Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze Functionaris voor Gegevensbescherming via [email protected]



 



Agressie, geweld en seksuele intimidatie



Wij vinden het belangrijk om een veilige school te creëren waar zowel kinderen als leraren zich thuis en op hun gemak voelen. Een school waar ouders hun kinderen met vertrouwen naartoe laten gaan. Een school waar iedereen weet en voelt dat het veilig is en waar iedereen met respect behandeld wordt, ongeacht hun rol binnen de school.



We hebben een schoolveiligheidsbeleid. Hierin zijn onder andere de wettelijke richtlijnen, informatie over alle functionarissen binnen de school met betrekking tot sociale veiligheid, het klachtenreglement, de meldcode en meldplicht, het ARBO-beleid (fysieke veiligheid en controle van speeltoestellen), sociale media, preventief beleid, veiligheidsmonitoring en protocollen met betrekking tot dit onderwerp opgenomen.



 



Gedragscode



Het kan voorkomen dat onderwijspersoneel geconfronteerd wordt met intimiderend gedrag van ouders. Het is belangrijk dat scholen duidelijk maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt. Daarom is er de overheidscampagne ‘Veilige Publieke Taak’, die aandacht vraagt voor respectvol gedrag jegens personeel in openbare functies, waaronder het onderwijs. In het kader van respectvol gedrag is er een gedragscode ontwikkeld voor ouders met kinderen op scholen van onze onderwijsgroep, of ouders die overwegen hun kind(eren) aan te melden. De gedragsnormen zijn als volgt:



- Agressie en geweld, zowel fysiek als verbaal, tegen medewerkers, directie, stagiaires, leerlingen of bestuursleden van de school worden nooit getolereerd.



- Medewerkers in de school moeten de ruimte krijgen om hun werk goed te doen.



- Hun aanwijzingen moeten worden opgevolgd.



- De orde mag op geen enkele wijze worden verstoord.



- Houd u aan de schoolregels die ook voor de kinderen gelden.



- Benader uw kind, andere kinderen, de leerkracht en andere ouders positief.



- Breng uw kind op tijd naar de klas.



- Bewaar de rust in het schoolgebouw.



- Maak een afspraak met de leerkracht als u iets wilt bespreken.



- Uit eventuele ontevredenheid naar de leerkracht of de directie zonder te schelden, dreigen of schreeuwen.



Daarnaast geldt de regeling voor time-out, schorsing en verwijdering (zie de klachtenprocedure) en wordt gehandeld volgens het veiligheidsplan van de school.



 



Informatieverstrekking ouders



Als school hebben we ook de wettelijke verplichting om ouders (ouders, voogden of verzorgers: artikel 1 Wet op het primair onderwijs) te informeren over de vorderingen van hun kinderen. Deze informatie omvat alle relevante zaken met betrekking tot de leerling, zoals rapporten, nieuwsbrieven, voortgangsrapportages, de schoolgids en ouderavonden. Als het gezin uit beide ouders bestaat (huwelijk of geregistreerd partnerschap), zal de communicatie tussen school en ouders uniform zijn. Dit kan anders zijn in het geval van gescheiden ouders. Binnen het schoolbestuur zijn afspraken gemaakt over de informatievoorziening aan ouders, die te vinden zijn in het protocol op de website van de school.



 



Handle with care



Onze school neemt deel aan het project ‘Handle with Care’, waarin we samenwerken met de politie. Het doel van dit project is om een leerling die mogelijk te maken heeft gehad met huiselijk geweld en/of kindermishandeling, en waarbij de politie is ingeschakeld, de volgende dag op school een veilige omgeving te bieden.



Uit onderzoek blijkt dat dit een groot verschil kan maken. De leerkracht kan de leerling dan steunen en rekening houden met wat hij of zij nodig heeft. Het is belangrijk dat een leerling zich gehoord, gezien en begrepen voelt. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen, sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt en mogelijk letsel voorkomen.



Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, informeert de politie onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’. Bijzonderheden en details over de thuissituatie worden niet aan ons doorgegeven door de politie. Als de directeur of intern begeleider het signaal ontvangt, zal hij of zij zo snel mogelijk contact opnemen met de groepsleerkracht van de betreffende leerling om de leerling de nodige ondersteuning te bieden. Vervolgens zal de groepsleerkracht of intern begeleider contact opnemen met de ouders om hen te informeren over de stappen die op school zijn genomen.



Als school behandelen we het signaal van de politie zeer zorgvuldig. We delen het alleen met collega's die hiervan op de hoogte moeten zijn. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van 'Handle with Care' is puur om de leerling de volgende dag na huiselijk geweld de benodigde ondersteuning te bieden. Daarom is het signaal nergens terug te vinden. Bij elk incident probeert Veilig Thuis eerst contact op te nemen met de ouders om hen vooraf te informeren over het 'Handle with Care'-signaal dat naar school wordt gestuurd. Als dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld als ouders niet bereikbaar zijn), gebeurt dit zo snel mogelijk achteraf. Als u meer wilt weten over dit project, neem dan gerust contact met ons op.


Terug naar boven