Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de groepen 1-2 maken wij gebruik van het DigiKeuzebord. Met dit kind-volgsysteem kunnen wij aan vier ontwikkelingsgebieden werken: taal, rekenen, motoriek, spel en sociaal-emotioneel. Wij koppelen hiermee lessen aan ontwikkelingsdoelen en leerlijnen. Kinderen van groep 1 en 2 kiezen met het DigiKeuzebord activiteiten en leerkrachten volgen hun ontwikkeling op de specifieke doelen.
In groep 3 t/m 8 wordt op basis van de tussenresultaten van CITO Leerling in Beeld, de methodegebondentoetsen, de observaties van leerkrachten en gesprekken met leerlingen besloten voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht nodig heeft. Dit wordt verwerkt in een analyse, waarbij de leerkracht volgt welke doelen behaald zijn en zodoende weet wanneer de groep of een specifieke leerling bepaalde leerstof, leertijd en instructie nodig heeft.
De toetsresultaten en observaties worden tijdens een groepsbespreking met de intern begeleider besproken. Daar waar nodig volgt een interventie voor een groepje leerlingen of een individuele leerling.
Op BS Hulsberg hebben wij de procedure voor het schooladvies beschreven in een protocol.
Het schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs is niet alleen een zaak van de leerkracht van groep 8 maar van alle betrokkenen op school. Met name de laatste drie schooljaren zijn hierbij van belang. De procedure wordt bij aanvang van het schooljaar aan de leerlingen en ouders van groep 8 uitgereikt. Daarnaast is de procedure rondom ons schooladvies te vinden op onze website: www.bs-hulsberg.nl
Er zijn afspraken gemaakt tussen PO en VO m.b.t. kansrijk adviseren, kansrijk plaatsen en kansrijk begeleiden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen als school structureel werken aan sociale competenties van kinderen (naast "leren leren" ook "leren leven".....)
Sociale competenties vormen het vermogen om adequaat te handelen in sociale situaties. Dit handelen kan gericht zijn op jezelf (bijvoorbeeld een taak afmaken) en de ander (bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen). Daarnaast wordt burgerschap genoemd. Als school willen we leerlingen laten kennismaken met hun toekomstige rol als burger, door hen te leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde normen en waarden. Een voorbeeld hiervan is dat er gedurende de hele schooldag aandacht is voor het tegengaan van scheldpartijen en pesterijen, maar daarnaast is het heel effectief om binnen aparte lessen leerlingen te leren waarom uitschelden of pesten niet getolereerd worden. Hierdoor ontstaat op school een eenduidige aanpak en ervaren kinderen dat je sociaal gedrag positief en opbouwend kunt benaderen.
Op 23 november 2020 hebben hebben de directie en interne begeleider een online gesprek gevoerd met de Inspecteur van het Onderwijs in het kader van een themaonderzoek 'kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie'.
We hebben over drie belangrijke thema's van onze schoolontwikkeling gesproken:
- Begrijpend lezen 'Door lezen de wereld ontmoeten'
- Onderzoekend leren
- Onderwijs anders organiseren
Na het gesprek was zijn conclusie als volgt:
BS Hulsberg heeft gekozen voor ontwikkelgebieden die goed passen bij haar leerlingenpopulatie. De keuze voor juist deze ontwikkelgebieden en de daarbij behorende doelen zijn goed onderbouwd. De school weet duidelijk waar ze naartoe wil en de leerlingen behalen goede resultaten.
De inspecteur heeft ons daarnaast het advies gegeven om in onze kwaliteitscyclus ook te beschrijven welke instrumenten we inzetten om effectief en gericht de doelen te bereiken.
De inspecteur was positief over het onderwijs op BS Hulsberg. Hij sprak zijn vertrouwen uit over de ontwikkeling van de school.