Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Nagenoeg alle kinderen doen mee aan de klassikale instructie en inoefening. Hierna gaan de meeste kinderen de leerstof zelfstandig verwerken. De leerkracht geeft een kleine groep verlengde instructie en aan de leerlingen die dit nodig hebben, wordt nogmaals verlengde instructie gegeven.
Ons team is positief ingesteld. Wij staan voor hetgeen wij zeggen en doen wat wij zeggen. Wij werken vanuit de gedeelde visie om onze kinderen op te leiden tot bewuste, positieve, kritische, daadkrachtige en zelfverzekerde (wereld)burgers. Iedere dag opnieuw streven wij dit na, iedere dag opnieuw leren en ontwikkelen wij.
Een aantal van onze leerkrachten heeft zich gespecialiseerd. Zo kennen wij de volgende specialisten:
Specialist gedrag: juffrouw Anniek
Specialist taal/lezen: juffrouw Lind, juffrouw Kelly
Specialist jonge kind: juffrouw Nicole, juffrouw Amber
Specialist coaching en begeleiding: juffrouw Maud, juffrouw Xanne
Specialist rekenen: juffrouw Judith
Specialist hoogbegaafdheid: juffrouw Thea, meester Rik, juffrouw Ceciel
De informatie over de onderwijstijd is een richtlijn. De werkelijke leertijd wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de groep / leerling. We baseren ons op analysegegevens en informatie verkregen uit ervaring en observatie. Zo kan een groep met zwakke rekenresultaten extra leertijd rekenen krijgen. Wij zijn van mening dat een richtlijn fijn is, maar wanneer deze niet passend is, wijken wij ervan af.
Passend onderwijs: profiel hoogbegaafdheid en lezen/dyslexie
Onze leerkrachten zijn geschoold om gericht met meer/hoogbegaafde leerlingen te werken. Inmiddels beschikken wij over drie leerkrachten/specialisten met een masteropleiding hoogbegaafdheid. Hierdoor is onze school in staat de meer- en hoogbegaafde leerlingen een geschikte leeromgeving te bieden, zowel wat betreft de signalering van deze leerlingen en de instructie en verwerking van de aangepaste leerstof als op afstemming op sociaal-emotioneel vlak.
Naast de leerkrachten/specialisten hoogbegaafdheid beschikt de school bovendien over veel expertise op het gebied van leesproblemem. Wij hebben twee leerkrachten met een masteropleiding lezen/dyslexie. Wij kunnen hiermee leerlingen met onderwijsvragen op het gebied van lezen en dyslexie door een goede signalering, gerichte aanpak en ondersteuning, optimaal begeleiden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Bs Hulsberg werkt nauw samen met BS Stefanus. Mocht de gevraagde ondersteuning op Bs Hulsberg ontoereikend of niet aanwezig zijn, gaan we op zoek bij andere basisscholen binnen het cluster Beekdaelen of via de CPO-er (Clusterondersteuner Passend Onderwijs) van Innovo die aan de school gekoppeld is. We kunnen zodoende voldoende passende ondersteuning inzetten.
Binnen Bredeschool Hulster is peuterspeelzaal ’t Peuterke onze partner. Wij hebben afspraken gemaakt over de programmatische samenwerking, organisatorische samenwerking en de warme overdracht. Deze zijn vastgelegd in een samenwerkingsprotocol.
Wij werken waar mogelijk tegelijkertijd aan dezelfde projecten en hanteren gemeenschappelijke regels t.a.v. het pedagogisch beleid. Denk hierbij aan bijv. toiletbezoek, speelpleinregels e.d.
Oefenmomenten
Voorafgaand aan het startmoment op de basisschool, komen de peuters gedurende een uurtje een aantal keren ‘oefenen’ in groep 1-2.
Het warme overdrachtsgesprek
Er vindt altijd een overdrachtsgesprek plaats tussen de leidsters van de PSZ en de leerkracht van de groepen 1-2. In het gesprek wordt de ontwikkeling van het kind besproken.
- Wat is kenmerkend voor het kind.
- Waar heeft het kind evt. nog ondersteuning bij nodig (doelen).
- Waar liggen de onderwijsbehoeften van het kind.
Op deze manier kan de leerkracht zich voorbereiden op de komst van uw kind.