Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het lesgeven is de belangrijkste taak van de leerkracht. We maken verschil tussen pedagogisch handelen (hoe we met kinderen omgaan) en en didactisch handelen (hoe we lesgeven) maar beide zijn eigenlijk altijd met elkaar verbonden. Wij vinden het belangrijk om oog te hebben voor elk kind, een open houding te hebben, respect te tonen en een goede relatie op te bouwen, zodat het kind zich begrepen voelt. Nagenoeg alle kinderen doen mee aan de klassikale uitleg en inoefening. Hierna gaan de meeste kinderen de leerstof zelfstandig verwerken en aan de leerlingen die dit nodig hebben, wordt nogmaals verlengde instructie gegeven.
Ons team is positief ingesteld. Wij staan voor hetgeen wij zeggen en doen wat wij zeggen. Wij werken vanuit de gedeelde visie om onze kinderen op te leiden tot kritisch denkende (wereld)burgers, die met een open houding, stevig staan, creatief en wendbaar zijn en met vertrouwen hun plek kunnen bepalen in een veranderende omgeving. Iedere dag opnieuw streven wij dit na, iedere dag opnieuw leren en ontwikkelen wij.
Een aantal van onze leerkrachten heeft zich gespecialiseerd. Zo kennen wij de volgende specialisten:
Specialist gedrag: juffrouw Anniek
Specialist jonge kind: juffrouw Nicole, juffrouw Amber
Specialist coaching en begeleiding: juffrouw Rilana, juffrouw Xanne
Specialist rekenen: juffrouw Judith
Specialist hoogbegaafdheid: meester Rik, juffrouw Ceciel
De informatie over de onderwijstijd is een richtlijn. De werkelijke leertijd wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de groep/ leerling. We baseren ons op analysegegevens en informatie verkregen uit ervaring en observatie. Zo kan b.v. een groep met zwakke rekenresultaten extra leertijd rekenen krijgen. Wij zijn van mening dat een richtlijn fijn is, maar wanneer deze niet passend is, wijken wij ervan af.
De leraren zorgen voor een goede balans tussen de verschillende soorten lessen, zoals rekenen, taal, sociale vaardigheden en beweging.
Onze school is een Katholieke basisschool. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in ons onderwijs, daarom hebben we levensbeschouwing niet expliciet op ons rooster staan. We zien een sterke relatie tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal- emotionele ontwikkeling (omgaan met de ander en de omgeving), ontwikkeling van sociale vaardigheden, actief burgerschap en sociale cohesie. We vinden het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. Daarnaast vieren we de feesten die aansluiten bij de katholieke grondslag.
Zie onze website voor het actuele schoolondersteuningsprofiel (SOP). Mocht de gevraagde ondersteuning op BS Hulsberg ontoereikend of niet aanwezig zijn, gaan we op zoek bij andere basisscholen binnen het cluster Beekdaelen of via de CPO-er (Clusterondersteuner Passend Onderwijs) van INNOVO die aan de school gekoppeld is. We kunnen zodoende voldoende passende ondersteuning inzetten.
Wij vinden een goed pedagogisch klimaat erg belangrijk. De basis hiervoor wordt gelegd door een optimale samenwerking met ouders, bestuur en natuurlijk de kinderen. De leerlingen komen graag naar school, ze voelen zich prettig en veilig. Dit is een belangrijke basis om het leren te bevorderen. Goed met elkaar omgaan, tolerantie, betrokken zijn bij de ander en respect voor elkaar hebben staat hoog in ons vaandel. Samenwerken is en blijft een belangrijk speerpunt binnen onze school.
Passend onderwijs: profiel hoogbegaafdheid en lezen/dyslexie
Onze leerkrachten zijn geschoold om gericht met meer/hoogbegaafde leerlingen te werken. Inmiddels beschikken wij over twee leerkrachten/specialisten met een masteropleiding hoogbegaafdheid. Hierdoor is onze school in staat de meer- en hoogbegaafde leerlingen een geschikte leeromgeving te bieden, Na de signalering van deze leerlingen, wordt de instructie, verwerking en verrijking/verbreding van de leerstof aangepast en vindt afstemming op sociaal-emotioneel vlak plaats.Naast de leerkrachten/specialisten hoogbegaafdheid beschikt de school bovendien over veel expertise op het gebied van taal en lezen. Wij kunnen leerlingen met onderwijsvragen op het gebied van lezen en dyslexie door een goede signalering, gerichte aanpak en ondersteuning, optimaal begeleiden.
In de komende planperiode hebben we de volgende ambities voor onze schoolontwikkeling waarmee we ons aanbod en ondersteuning kunnen uitbreiden en verbeteren:
-> Formatief handelen met hoge verwachtingen (uitdaging)-> Lerend lezen, lezend leren
- De doelen die we beogen zijn leidend voor het vormgeven van ons onderwijs.
- We komen tot beslissingen over leerlingen op basis van meerdere en rijke informatiebronnen.
- We gaan voor succeservaringen voor alle leerlingen.
- We investeren voortdurend in activerende didactiek om het formatief handelen te versterken.
-> De school als oefenplaats, in samenspel met de omgeving
- Wij vergroten onze kennis en vaardigheden om kinderen doelgericht te leren schrijven (kerndoel 4) en kinderen te leren schrijven om te leren (kerndoel 6). Maar ook om kinderen te leren taal op een creatieve manier te gebruiken (kerndoel 5). Hier hoort nadrukkelijk het ontwikkelen van schrijfdurf bij. Tenslotte leren we kinderen reflecteren op hun talige activiteiten (kerndoel 9).
- We richten thematisch werken op de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Bij de invulling van de thema's binnen Burgerschap richt de leerkracht op kennis, vaardigheden en houding.
- We sturen op de vier sociale taken (burgerschapsdomeinen die kinderen als burger in onze samenleving moeten invullen: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, omgaan met conflicten en omgaan met verschillen.
- Hiervoor hebben we in de komende schooljaren steeds één hoofdthema centraal staan. Aan bod komen: Kennis en omgang met de wereldgodsdiensten en andere culturen, respectvolle gespreksvoering en debatteren, diversiteit ( en veiligheid), vanzelfsprekendheid democratie en armoede/ sociale ongelijkheid.
Er kunnen zich situaties voordoen, waarin de grenzen van de zorg voor de kinderen worden bereikt:
Wij vinden dat kinderen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
- Verstoring van rust en veiligheid. Indien sprake is van een onderwijsbehoefte waarbij zich ernstige gedragsproblemen voordoen die leiden tot ernstige verstoringen van de rust en de veiligheid in de groep. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de hele groep en aan het betreffende kind te bieden en/ of als de veiligheid van het betreffende kind, de groep of de leerkracht niet meer te garanderen is.
- Onbalans tussen verzorging/ behandeling - onderwijs. Indien een kind een handicap heeft, die een zodanige verzorging/ behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en behandeling voor het betreffende kind, als het onderwijs aan het betreffende kind onvoldoende tot zijn recht kan komen. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind met een handicap te bieden.
- Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen. Indien het onderwijs aan het kind met een specifieke onderwijsbehoefte een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht van de overige kinderen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kan worden geboden. De grenst is bereikt wanneer het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de kinderen in de groep.
- Gebrek aan zorgcapaciteit. In het verlengde van de ordeverstoring van het leerproces voor de andere kinderen beschreven situatie is de school niet in staat een kind met een specifieke onderwijsbehoefte op te nemen vanwege de zwaarte en het aantal zorgleerlingen dat al in een bepaalde groep voorkomt. Per aanmelding zal de afweging moeten plaatsvinden of er voldoende zorgruimte aanwezig is.
- Verstoring van het leerproces. Kinderen die door ziekte teveel verzuimen.
- Grenzen aan leerbaarheid van kinderen.
- Gebouw: Het gebouw is op zich wel geschikt voor kinderen met een lichamelijke handicap. Er zijn MIVA faciliteiten.
- Wanneer kinderen gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de kinderen in gevaar komt (groep, leerkracht etc.).
- Noodzakelijk medisch handelen dat niet op of door school verzorgd kan worden.
- Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is.
- Kinderen waarbij er sprake is van complexe co-morbiditeit.
Binnen Bredeschool Hulster is peuterspeelzaal ’t Peuterke onze partner. Wij hebben afspraken gemaakt over de programmatische samenwerking, organisatorische samenwerking en de 'warme overdracht'. Deze zijn vastgelegd in een samenwerkingsprotocol.
Wij werken waar mogelijk tegelijkertijd aan dezelfde projecten en hanteren gemeenschappelijke regels t.a.v. het pedagogisch beleid. Denk hierbij aan bijv. toiletbezoek, speelpleinregels e.d.
Oefenmomenten
Voorafgaand aan het startmoment op de basisschool, komen de peuters gedurende een uurtje een aantal keren ‘oefenen’ in groep 1-2.
Het warme overdrachtsgesprek
Er vindt altijd een overdrachtsgesprek plaats tussen de leidsters van de PSZ en de leerkracht van de groepen 1-2. In het gesprek wordt de ontwikkeling van het kind besproken.
- Wat is kenmerkend voor het kind.
- Waar heeft het kind evt. nog ondersteuning bij nodig (doelen).
- Waar liggen de onderwijsbehoeften van het kind.
Op deze manier kan de leerkracht zich voorbereiden op de komst van uw kind.