Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Meer informatie over de verplichte onderwijstijd is te vinden op:
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
Meer informatie over de gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten is te vinden op:
https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html
BS Hulsberg werkt met Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS). Dit programma is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Daarbij zijn de volgende basiselementen van toepassing:
Leerlingen weten welk gedrag van hen wordt verwacht
Vanuit onze kernwaarden Vertrouwen-Verantwoordelijkheid-Verbinding en Betrokkenheid hebben wij uniforme gedragsverwachtingen opgesteld. Deze hangen zichtbaar op in de school
Gedrag wordt aangeleerd
De gedragsverwachtingen worden aangeleerd door de lessen in goed gedrag. Deze lessen worden in de hele school gegeven in de Gouden en Zilveren weken.
Gewenst gedrag wordt bekrachtigd
De focus ligt op het benoemen van positief gedrag. Positief gedrag wordt beloond met een toppie (beloningsmuntje). De groep spaart met deze toppies voor een gezamenlijke groepsbeloning.
Bij ongewenst gedrag volgt een duidelijke consequentie
Het protocol ongewenst gedrag geeft ons inzicht in ons handelen bij ongewenst gedrag. Medewerkers hebben een uniforme benadering.
School en ouders werken intensief samen
De eerste oudergesprekken van het schooljaar gaan vooral over de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Wij informeren ouders en luisteren naar de informatie van ouders. Wanneer kinderen extra begeleiding nodig hebben, is luisteren naar elkaar en samenwerken voorwaardelijk.
Beslissingen worden gmaakt op basis van geregistreerde gegevens
Medewerkers registreren gedragsincidenten. Deze informatie helpt de school om gerichte beslissingen te nemen en waar nodig over te gaan tot actie op het niveau van de leerling, een groep of de hele school.
Hoe monitoren wij de sociaal emotionele ontwikkeling
Naast de monitoring via Vensters, volgen wij de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met behulp van Leerling in Beeld "Sociaal emotioneel functioneren". Dit helpt ons om een goed en betrouwbaar beeld te krijgen van het sociaal-emotioneel functioneren van iedere leerling en van de sfeer in de groep. Eventuele problemen signaleren wij hiermee zo vroeg mogelijk waardoor wij tijdig acties kunnen ondernemen.
In oktober/november vullen de leraren van groep 3 t/m 8 de leerkrachtvragenlijst in. Vanaf groep 5 vullen alle leerlingen de leerlingvragenlijst in. De informatie uit deze monitoring wordt o.a. gebruikt bij de oudergesprekken in november. Daarnaast worden deze informatie gebruikt bij eventuele leerlinggesprekken.
Er zijn wettelijke bepalingen betreffende de sociale veiligheid van leerlingen op scholen. Onderdeel hiervan is de jaarlijkse monitoring van de veiligheidsbeleving van leerlingen. Als de monitoring op tekorten wijst, dient de school maatregelen voor verbetering te nemen. Deze worden opgenomen in het schooljaarplan.
Social media
Kinderen maken tegenwoordig steeds meer gebruik van social media. Het kritisch omgaan met social media is onderdeel van ons onderwijs maar wij kunnen dit niet alleen. Van ouders verwachten wij een controlerende rol in het gebruik van social media (whatsapp, Facebook etc.) van hun kind. Op school is een internetprotocol ontwikkeld waar alle leerlingen zich aan moeten houden. Dit wordt bij aanvang van het schooljaar met de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 besproken. Mocht een leerling zich hier niet aan houden, dan heeft dit consequenties.
Fysieke veiligheid
Ons schoolgebouw voldoet aan de huisvestignseisen volgens de Arbo-wet en het landelijk bouwbesluit van het Ministerie van VROM. In deze Arbo-wet zijn onder andere eisen gericht op een verantwoorde inrichting van het gebouw, omgang met gevaarlijke stoffen, brandveiligheid en algemene veiligheid opgenomen. Op onze school hebben juffrouw Thea en juffrouw Moni de rol van veiligheidscoördinator en preventiemedewerker. Zij worden hierbij ondersteund door een proevntiemedewerker op bestuursniveau. Onze speeltoestellen voldoen aan de wettelijke regeling 'Besluit veiligheid van attractie- en speeltoestellen'.
Op grond van de Arbo-wet
- Voeren wij verzuimbeleid, inclusief verzuimbegeleiding;
- Stellen we voldoende bedrijfshulpverleners aan;
- Zijn we in het bezit van een goedgekeurde risico-inventarisatie en evaluatie;
- Leven we de brandveiligheidsvoorschriften na;
- Melden we ongevallen met ernstig letsel direct aan de arbeidsinspectie
Diverse leerkrachten zijn BHV-geschoold. In het veiligheidsprotocol staat vastgelegd welke acties de BHV-ers ondernemen wanneer er een calamiteit is. Eén of twee keer per jaar organiseren wij een ontruimingsoefening om de acties in praktijk te testen. Specifieke aandacht willen wij besteden aan onze procedures bij het afgaan van het luchtalarm. Wij sluiten ramen en deuren, zetten de ventilatie uit en zetten de radio aan. Ouders blijven wij informeren via de digitale weg: Parro, website, e-mail. Tijdens calamiteiten houden wij de deuren gesloten. De grootste gevaren zijn namelijk niet altijd zichtbaar. Wij rekenen hierbij op de medewerking van ouders.
Meer informatie over de sociale veiligheid op school is te vinden op: https://www.innovo.nl/sociale-veiligheid-op-school.html