De Flevoschool

Bovenlangewijnseweg 4 1272 BX Huizen

  • Schoolfoto van De Flevoschool
  • Schoolfoto van De Flevoschool
  • Schoolfoto van De Flevoschool
  • Schoolfoto van De Flevoschool
  • Schoolfoto van De Flevoschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De groeps- en vakleerkracht kan om verschillende redenen afwezig zijn:

Ziekte van een leerkracht:
In geval van ziekte proberen wij vervanging uit onze eigen pool te regelen. In elke klas is een klassenmap aanwezig, waarin relevante gegevens van de leerlingen, evenals de planning van de leerstof, zodat zoveel mogelijk het normale programma gevolgd kan worden. In noodgevallen verdelen wij de kinderen over de andere groepen. Hiervoor is ook een schema aanwezig in de groep en heeft de leerkracht standaard een pakket klaarliggen waarmee de kinderen dan aan de slag kunnen. Wij sturen, in principe, geen kinderen naar huis.

Studieverlof c.q. scholing:
Bij de start van ieder schooljaar is bekend welke leerkracht op welk moment afwezig is vanwege nascholing. Voor deze dagen zal de leerkracht worden vervangen door een andere leerkracht uit het team of door iemand vanuit onze vervangingspool.

Zwangerschaps-, bevallings, en ouderschapsverlof:
Bij afwezigheid door bovenstaand verlof zullen wij proberen dit verlof zoveel als mogelijk is te laten invullen door een vast persoon zodat de rust en een goede organisatie in de groep is gegarandeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Flevoschool werkt met groepen waarbij de kinderen van eenzelfde leeftijd meestal bij elkaar zitten. In de groepen 1 en 2, de kleutergroepen, wordt wel in heterogene groepen gewerkt, waarbij de kinderen elkaar duidelijk in sociaal, emotioneel en intellectueel opzicht positief beïnvloeden.

Wij gaan uit van het BHV model d.w.z.:
- Wij gaan uit van het aanbieden van de basisstof aan alle leerlingen.
- Er vindt differentiatie plaats voor de leerlingen die herhaling of verdieping nodig hebben.

Indien de leerkracht, internbegeleider en directie het noodzakelijk vinden, worden er individuele leerprogramma’s samengesteld, waarbij de remedial teacher een van de uitvoerenden kan zijn. Onderwijs op maat staat bij ons bovenaan de agenda.

Door de inzet van vakleerkrachten op het gebied van bewegingsonderwijs (met onder andere gym voor groep 1-2), Engels, muziek, drama, wetenschap en techniek, programmeren en remedial teaching hebben wij de mogelijkheid om meer te bieden dan het reguliere aanbod.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Naast de “reguliere leerling” biedt De Flevoschool extra ondersteuning aan leerlingen waar onze school (vaak in samenwerking met externe begeleiding) ervaring mee heeft opgedaan:

- Leerlingen met (ernstige) taal-spraakproblemen. Deze leerlingen hebben soms een aanvullend arrangement van REC 2.                                                                                                  - Leerlingen met een auditieve beperking (slechthorend of doof). Het betreft leerlingen die, ondanks hun beperking, met de geboden ondersteuning het onderwijs op onze school goed kunnen volgen.
- Leerlingen met een visuele beperking (slechtziend). Het betreft leerlingen die, ondanks hun beperking, met de geboden ondersteuning het onderwijs op onze school goed kunnen volgen (vaak met aanvullend arrangement)
- Leerlingen met bovenmatige behoefte aan structuur en eenduidigheid, zowel in de omgang met anderen als in de aanpak van hun werk.
- Leerlingen met medische of fysieke problemen: leerlingen die te kampen hebben met een langdurige ziekte en desondanks het onderwijs in aangepaste vorm kunnen volgen (bv Jeugdreuma). Ook is er ervaring opgedaan met de inzet van de KlasseContact (via beeld op afstand de lessen te volgen)                                       

Daarnaast is onze zorgstructuur toereikend voor leerlingen met:

- (Ernstige) dyslexie
- Dyscalculie
- Meer- en hoogbegaafdheid
- ADD/ADHD
- Autistisch spectrum
- Beperkte leerproblemen

Mocht een leerling van onze school andere specifieke onderwijsbehoeften blijken te hebben dan zullen wij zorgvuldig bekijken of we deze ondersteuning kunnen bieden. Onze insteek daarbij is de ambitie de leerling de beoogde ondersteuning te bieden. Wel zullen we de grenzen aan onze mogelijkheden hierbij bewaken.

Om alle leerlingen goed te kunnen begeleiden heeft de school de beschikking over een remedial teacher (drie dagen per week beschikbaar) en een onderwijsassistent (vijf dagen per week aanwezig). De zorg voor de leerlingen wordt besproken in het zorgteam. Deze bestaat uit de remedial teacher, de intern begeleider en de directeur. Naast deze medewerkers in vaste dienst wordt er geregeld samengewerkt met externen die mede de begeleiding van deze leerlingen vorm geven. U kunt daarbij denken aan kindercoaches, orthopedagogen, ergotherapeuten enzovoorts.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als doelgroep worden reguliere en meer hoogbegaafde leerlingen gezien maar ook leerlingen met lichte gedragsproblemen (niet externaliserend), leerlingen die eenvorm van autisme, dyslexie of dyscalculie hebben.

Ook staan wij open voor enkel geïndiceerde leerlingen en leerlingen die slechtziend, slechthorend, een spierziekte of spraak/taal stoornis hebben.

Om dit te realiseren worden de leerkrachten regelmatig geschoold op specifieke didactische, pedagogische vaardigheden en effectieve leertijd om nog betere resultaten te boeken.

Volgend uit de verschillende analyses die wij de afgelopen jaren hebben gemaakt, zullen we in de komende periode extra aandacht besteden aan onderstaande punten:
- Geven van effectieve (verlengde) instructie;
- Effectief modellen;
- Controle van begrip;
- Analyseren van toetsgegevens op groeps- en individueel niveau;
- Hoge verwachtingen hebben van leerlingen;
- Versterken executieve functie en leergedrag.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons pand is een peuterspeelzaal gevestigd, namelijk 't Morsje. De kinderen die hier starten en doorstromen naar onze school zijn daardoor al gewend aan de omgeving. Daarnaast worden er ook gezamenlijke activiteiten gedaan waardoor de overgang naar De Flevoschool heel soepel verloopt.

De peuterspeelzaal valt onder het beheer van de Stichting Kinderopvang Huizen.

Terug naar boven