Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Flevoschool werkt met groepen waarbij de kinderen van eenzelfde leeftijd meestal bij elkaar zitten. In de groepen 1 en 2, de kleutergroepen, wordt wel in heterogene groepen gewerkt, waarbij de kinderen elkaar duidelijk in sociaal, emotioneel en intellectueel opzicht positief beïnvloeden.
Wij gaan uit van het BHV model d.w.z.:
- Wij gaan uit van het aanbieden van de basisstof aan alle leerlingen.
- Er vindt differentiatie plaats voor de leerlingen die herhaling of verdieping nodig hebben.Indien de leerkracht, internbegeleider en directie het noodzakelijk vinden, worden er individuele leerprogramma’s samengesteld, waarbij de remedial teacher een van de uitvoerenden kan zijn. Onderwijs op maat staat bij ons bovenaan de agenda.
Door de inzet van vakleerkrachten op het gebied van bewegingsonderwijs (met onder andere gym voor groep 1-2), Engels, muziek, drama, wetenschap en techniek, programmeren en remedial teaching hebben wij de mogelijkheid om meer te bieden dan het reguliere aanbod.
Naast de “reguliere leerling” biedt De Flevoschool extra ondersteuning aan leerlingen waar onze school (vaak in samenwerking met externe begeleiding) ervaring mee heeft opgedaan:
- Leerlingen met (ernstige) taal-spraakproblemen. Deze leerlingen hebben soms een aanvullend arrangement van REC 2. - Leerlingen met een auditieve beperking (slechthorend of doof). Het betreft leerlingen die, ondanks hun beperking, met de geboden ondersteuning het onderwijs op onze school goed kunnen volgen.
- Leerlingen met een visuele beperking (slechtziend). Het betreft leerlingen die, ondanks hun beperking, met de geboden ondersteuning het onderwijs op onze school goed kunnen volgen (vaak met aanvullend arrangement)
- Leerlingen met bovenmatige behoefte aan structuur en eenduidigheid, zowel in de omgang met anderen als in de aanpak van hun werk.
- Leerlingen met medische of fysieke problemen: leerlingen die te kampen hebben met een langdurige ziekte en desondanks het onderwijs in aangepaste vorm kunnen volgen (bv Jeugdreuma). Ook is er ervaring opgedaan met de inzet van de KlasseContact (via beeld op afstand de lessen te volgen)Daarnaast is onze zorgstructuur toereikend voor leerlingen met:
- (Ernstige) dyslexie
- Dyscalculie
- Meer- en hoogbegaafdheid
- ADD/ADHD
- Autistisch spectrum
- Beperkte leerproblemenMocht een leerling van onze school andere specifieke onderwijsbehoeften blijken te hebben dan zullen wij zorgvuldig bekijken of we deze ondersteuning kunnen bieden. Onze insteek daarbij is de ambitie de leerling de beoogde ondersteuning te bieden. Wel zullen we de grenzen aan onze mogelijkheden hierbij bewaken.
Om alle leerlingen goed te kunnen begeleiden heeft de school de beschikking over een remedial teacher (drie dagen per week beschikbaar) en een onderwijsassistent (vijf dagen per week aanwezig). De zorg voor de leerlingen wordt besproken in het zorgteam. Deze bestaat uit de remedial teacher, de intern begeleider en de directeur. Naast deze medewerkers in vaste dienst wordt er geregeld samengewerkt met externen die mede de begeleiding van deze leerlingen vorm geven. U kunt daarbij denken aan kindercoaches, orthopedagogen, ergotherapeuten enzovoorts.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als doelgroep worden reguliere en meer hoogbegaafde leerlingen gezien maar ook leerlingen met lichte gedragsproblemen (niet externaliserend), leerlingen die eenvorm van autisme, dyslexie of dyscalculie hebben.
Ook staan wij open voor enkel geïndiceerde leerlingen en leerlingen die slechtziend, slechthorend, een spierziekte of spraak/taal stoornis hebben.
Om dit te realiseren worden de leerkrachten regelmatig geschoold op specifieke didactische, pedagogische vaardigheden en effectieve leertijd om nog betere resultaten te boeken.
Volgend uit de verschillende analyses die wij de afgelopen jaren hebben gemaakt, zullen we in de komende periode extra aandacht besteden aan onderstaande punten:
- Geven van effectieve (verlengde) instructie;
- Effectief modellen;
- Controle van begrip;
- Analyseren van toetsgegevens op groeps- en individueel niveau;
- Hoge verwachtingen hebben van leerlingen;
- Versterken executieve functie en leergedrag.
In ons pand is een peuterspeelzaal gevestigd, namelijk 't Morsje. De kinderen die hier starten en doorstromen naar onze school zijn daardoor al gewend aan de omgeving. Daarnaast worden er ook gezamenlijke activiteiten gedaan waardoor de overgang naar De Flevoschool heel soepel verloopt.
De peuterspeelzaal valt onder het beheer van de Stichting Kinderopvang Huizen.