Openbare Basisschool Kamperfoelie

Delta 37 -39 1273 LC Huizen

  • Wij streven naar een zichtbaar lerende houding. Hierbij werken wij met weektaken om het zelfstandig leren van de leerlingen te stimuleren.
  • De school is zowel binnen als buiten een rustige plek om te leren, spelen en ontwikkelen.
  • De Kamperfoelieschool heeft naast regulier onderwijs ook 2 taalklassen voor nieuwkomers. Deze leerlingen leren bij ons de Nederlandse taal!
  • Wij maken bewuste keuzes in het werken met digitale middelen en het werken op papier. Balans vinden wij belangrijk!
  • Zodra je onze  school binnenstapt merk je dat iedereen welkom is. Dit is terug te zien aan alle vlaggen in onze hal.

Het team

Toelichting van de school

De belangrijkste kenmerken van het lerarenteam op De Kamperfoelieschool zijn:

  • Bevlogen
  • Ervaren
  • Betrokken

Op de Kamperfoelieschool komt u teamleden tegen in de volgende functies:

  • De locatiedirecteur is verantwoordelijk voor de dagelijkse uitvoering van het personeels-, onderwijskundig-, en financieel beleid van de school. Daarnaast is zij het eerste aanspreekpunt en het gezicht van de school. 
  • De clusterdirecteur geeft bovenschools leiding aan de scholen van Talent Primair (TP) in de gemeente Huizen en coacht de locatiedirecteuren bij de uitvoering van het door TP vastgestelde beleid. Hij draagt zorg voor een optimale uitwisseling en samenhang tussen de scholen in het cluster. 
  • De Intern Begeleider (IB) coördineert de leerlingenzorg, zij ziet toe op het correct invoeren van het leerlingvolgsysteem en begeleidt de leerkrachten in het maken van analyses op leerling- en groepsniveau. Aan de hand van de analyses worden groepsplannen en/of individuele plannen gemaakt. De IB-er coacht de leerkrachten tijdens dit proces. De IB-er organiseert het zorgteamoverleg waarin leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte worden besproken. Bij dit overleg zijn soms ook de remedial teacher en de directeur aanwezig. 
  • De groepsleerkracht begeleidt de groep en verzorgt het onderwijsprogramma. 
  • De coördinator Informatie & Communicatie Technologie (ICT) neemt initiatieven tot nieuw beleid en stelt zich op de hoogte van het nieuwste aanbod van educatieve software. De coördinator bespreekt dit met het team en draagt zorg dat het beleid wordt uitgevoerd. 
  • De remedial teacher (RT) geeft individuele hulp aan leerlingen of aan kleine groepjes leerlingen. De intern begeleider beslist over plaatsing in de RT. De remedial teacher maakt de plannen voor de leerlingen die voor RT in aanmerking komen. In principe geldt de RT voor een periode van acht tot tien weken. 
  • De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten in de groep of buiten de groep.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte proberen wij de vervanging in eerste instantie te regelen met interne leerkrachten en voor de leerlingen vertrouwde gezichten. Als dit niet lukt, heeft onze stichting vier FTE bovenschools voor ziektevervanging aangesteld. Daarnaast is de stichting aangesloten bij Transvita; een organisatie die de vervanging van leerkrachten organiseert in geval de interne vervangingspool niet toereikend is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We streven er samen ernaar om leerlingen op te laten groeien tot kritische en sociaal vaardige burgers. Dit doen wij door in ons onderwijsprogramma te kiezen voor thema's die aansluiten bij het dagelijks leven, maar hierbij is ook de samenwerking met ouders onmisbaar. Op school laten leerlingen nadenken en praten over allerlei maatschappelijke onderwerpen. De Kamperfoelieschool is in haar opdracht geslaagd, wanneer kinderen met trots terugkijken op hun basisschooltijd, waarin zij geleerd hebben dat zij ertoe doen en in staat zijn om zich tot anderen te verhouden. Zelfbewustzijn en verbinding met de omgeving helpen hen om hun eigen, waardevolle plek te vinden in de samenleving van de 21e eeuw. In een logische opbouw van groep 1 tot en met 8 verzorgen wij vakken als (begrijpend) lezen, taal, woordenschat, rekenen en wiskunde, spelling, schrijven, Engels, wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs, verkeersonderwijs, ICT-vaardigheden en creatieve vakken zoals muziek en handvaardigheid. Onze school heeft een bijzonder taalprofiel dat aansluit op de veelzijdigheid van onze leerlingen. Zo wordt er vanaf groep één intensief gewerkt aan het woordenschatonderwijs aan de hand van de bewezen succesvolle methode LOGO 3000 en bieden we Engels aan vanaf groep 1. Op de Kamperfoelieschool wordt er per les gekeken of een leerling een verkorte instructie aan kan, een basisinstructie nodig heeft of in aanmerking komt voor een verlengde instructie. Dit houden leerkrachten bij in een blokplan. Bij de verwerking van de lesstof heeft de leerkracht de tijd om de leerlingen die dat nodig hebben verlengde instructie te geven dan wel te begeleiden bij een verdiepingsslag. Leerlingen hebben recht op een fijne omgeving waarin zij zich maximaal kunnen ontplooien. Onze leerkrachten maken zich daar elke dag hard voor, maar soms moet er iets meer gebeuren. De Kamperfoelieschool heeft een intern begeleider en een remedial teacher. Deze specialisten coördineren de extra zorg voor leerlingen en begeleiden de professionalisering van het team op het gebied van de leerlingenzorg. Zo krijgt passend onderwijs in de praktijk vorm. Chromebooks zijn van groep 3 tot en met 8 onderdeel van het onderwijsprogramma en in groep 1-2 gebruiken we Ipads. De Chromebooks worden in de beginjaren met name ingezet voor extra oefenstof. Vanaf groep 5 helpen chromebooks onze leerlingen om informatie te verwerken en zich nog beter voor te bereiden op (methodegebonden) toetsen. Natuurlijk leren wij de leerlingen ook om ‘mediawijs’ te zijn en bewust met de moderne media om te gaan. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op de Kamperfoelieschool geloven we dat kleuters zich ontwikkelen door te spelen, bewegen en te ervaren. We vinden het belangrijk dat kinderen de rust en de ruimte krijgen om zich op hun eigen manier en op hun eigen tempo te ontwikkelen. Onze taak als leerkracht is het ondersteunen en begeleiden van die ontwikkeling. Dit doen we door goed te observeren en ons onderwijs voortdurend aan te passen aan wat de kinderen nodig hebben. De principes van het spelend leren en de sensomotorische ontwikkeling vormen de basis voor ons onderwijs. 

Spelend leren

In de kleutergroepen werken we met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen ieder thema bieden we activiteiten aan op het gebied van taal, rekenen en motoriek. De activiteiten vinden plaats in de kring, maar juist ook in de verschillende hoeken en door middel van spel. Door betekenisvolle activiteiten aan te bieden en aan te sluiten bij de ontwikkeling van de kinderen, creëren we een veilige en rijke leeromgeving waarin kinderen kunnen groeien en hun eigen ‘ik’ kunnen ontwikkelen. 

Sensomotorische ontwikkeling

De sensomotorische ontwikkeling is de ontwikkeling van de zintuigen en de motoriek.  Door te bewegen en te spelen doen kinderen allerlei ervaringen op. Deze ervaringen zorgen ervoor dat de hersenen zich ontwikkelen en uitrijpen. Het ontwikkelen van de hersenen kun je vergelijken met het bouwen van een stad: eerst moeten de wegen worden aangelegd. De huizen, winkels en kantoren worden daarna gebouwd. Pas dan kunnen er mensen gaan wonen en gaat een stad ‘leven’. In de hersenen werkt het net zo: Eerst moeten de verschillende hersengebieden (taal, rekenen, geheugen, enz.) worden gebouwd en de verbindingen tussen deze gebieden moeten worden aangelegd. Pas dan kunnen de gebieden worden gevuld met kennis en vaardigheden. Het bouwen van de hersengebieden en het aanleggen van de verbindingen gebeurt door veel te zien, horen, ruiken, proeven, voelen en veel te bewegen. Dit is de basis van de sensomotorische ontwikkeling. Door ons onderwijs op deze manier in te richten en vorm te geven, leggen we een stevig fundament waarop in het vervolg van het onderwijs op de Kamperfoelieschool verder kan worden gebouwd. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Kamperfoelieschool werken we met gerenommeerde methodes die met zorg zijn uitgekozen. Het lesdoel staat tijdens de instructie centraal, de instructies worden gegeven middels een korte instructie, samen (in)oefenen, zelfstandig verwerken en waar nodig een verlengde instructie. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen na de instructie zoveel mogelijk tijd hebben om zelfstandig met het lesdoel te oefenen. Met een weektaak oefenen de leerlingen dagelijks met de aangeboden lesdoelen en werk op maat. Dit stimuleert het zelfstandig leren. Op onze school leren we niet alleen lezen, rekenen en schrijven, maar er is ook veel aandacht en lestijd voor creatieve vakken en bewegingsonderwijs. Wij hebben dagelijks een buurtsportcoach tijdens de pauze. Hij begeleidt dagelijks sport en spel op het schoolplein. Wij maken gebruik van een vakdocent voor gym, in het schooljaar 2023-2024 eens in de twee weken judo les. Wekelijks staat er muziek op het programma. De muziekles wordt gegeven door een muziekdocent van de Gooische Muziekschool. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Kamperfoelieschool heeft een taalprofiel. Wij verzorgen in de taalklas Nederlandse les voor anderstalige leerlingen. Engels wordt vanaf groep 1 tot en met groep 8 aangeboden aan alle leerlingen van onze school. Woordenschat is een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. Wij maken gebruik van LOGO 3000. In iedere groep worden woorden aangeboden, geoefend en geconsolideerd. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor het schooljaar 2023-2024 willen wij onze samenwerking met 'Stichting Jongen Helden' weer oppakken. Zij begeleiden kinderen met een vluchtelingverleden met een stukje traumaverwerking. Dit doen zij aan de hand van het programma 'Nieuwe Helden'.

Hierbij passend zal het team een training volgen voor traumasensitief lesgeven. Wanneer leerkrachten traumasensitief kunnen handelen dan is er meer kennis en begrip voor de verklaring waar bepaalde reacties of gedrag vandaan komen. Op deze manier kan er op een passende en adequate wijze gehandeld worden en voelen leerlingen zich sneller begrepen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven