Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De scholen van Ichthus werken samen met de buurtsportcoach. Deze verzorgt sport- en spelactiviteiten op het schoolplein of organiseert clinics in samenwerking met verschillende sportverenigingen in Huizen.
In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming, regelmaat, structuur en groepsklimaat. Leren gebeurt vooral door spelen. In groep 2 en 3 gaat dit leerproces gewoon door. Hier wordt de rol van de leerkracht meer sturend. Letters en cijfers, lezen en taal krijgen steeds meer aandacht.
In de groepen wordt veelal spelend geleerd met betekenisvolle thema’s, zoals: de herfst, de post, kleur en vorm, het voorjaar enz. Materialen voor deze thema's komen uit de methodes de Kleuteruniversiteit, Rekenplein en Met Sprongen Vooruit.
Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met de methode Veilig leren lezen. De lesstof wordt op meerdere niveaus aangeboden. Ook het aanbod van rekenen met de Wereld in getallen verschilt in aanbod op niveau.
Genoemde tijden zijn richtlijnen, maar kunnen in werkelijkheid afwijken.
Vanaf groep 3 komt de leerstof meer en meer per vakgebied aan de orde. De methodes die wij gebruiken vormen het uitgangspunt. Veel aandacht is er voor lezen, rekenen, taal en schrijven.
In groep 3 en 4 krijgen de kinderen 1 uur per twee weken zwemles. Ze worden met de bus gehaald en gebracht. Dit wordt geregeld vanuit de gemeente Huizen. Daarnaast hebben ze nog een gymles in de week. Als er geen zwemles is, dan is deze gymles langer.
Vanaf groep 5 gymmen de leerlingen anderhalf uur per week in de gymzaal. Deze gymlessen worden gegeven door de vakdocent.
De ondersteuningsstructuur van de school is erop gericht minimaal basisondersteuning te kunnen bieden. De intern begeleider coördineert de ondersteuning van signaleren tot organiseren. Daarbij worden binnen de school op planmatige wijze onderwijsbehoeften van kinderen gesignaleerd en besproken, resultaten geanalyseerd en interventies afgestemd en draagt de school zorg voor het in- en uitstroombeleid op basis van regionale afspraken.
Leerkrachten voeren ouder- en kindgesprekken om onderwijsbehoeften, op zowel sociaal-emotioneel gebied als op het gebied van extra ondersteuning en/of uitdaging, in kaart te brengen.
Groepsplannen vormen het uitgangspunt van handelen en leerkrachten weten wat ze moeten doen, wanneer situaties om vroegtijdig handelen vragen. Leerkrachten plannen en stemmen hun instructie en lesstof af op de leerdoelen en het beheersingsniveau. Er wordt intensief samengewerkt met collega’s, ouders en partners.
De school neemt preventieve maatregelen om te voorkomen dat intensieve ondersteuning noodzakelijk wordt en biedt een veilige en gestructureerde leeromgeving. Leerkrachten kunnen aansluiten op de belevingswereld van kinderen, zijn gericht op het overbrengen van vaardigheden en kennis, kunnen omgaan met verschillen en zijn in staat om een overzichtelijke, ordelijke, taakgerichte sfeer in de groep te creëren. Wanneer nodig wordt taakspel ingezet om die taakgerichte sfeer te bevorderen. De zeven gewoonten dienen als kader.
Diverse materialen en methoden bieden mogelijkheden om instructie op maat te geven. Wanneer nodig is het mogelijk om na onderzoek, overleg en afstemming, een individuele leerroute te volgen. De school werkt met een protocol preventie pesten, dyslexie, dyscalculie en medische handelingen, mediawijsheid en omgaan met agressie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om op termijn contact aan te gaan met een gedragsspecialist die op school kinderen kan begeleiden bij gedragsproblematiek.
Peuters van 2 tot 4 jaar kunnen op de peuterspeelzaal spelen en ontwikkelen met leeftijdgenootjes. De ontwikkeling van de kinderen wordt vastgelegd in een kindvolg-systeem, wat een leidraad is voor een goede overdracht naar de basisschool.
De openingstijden zijn maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 13.00 uur. Aanmelden kan via: www.kinderopvanghuizen.nl