PCBS Van der Brugghenschool

Thorbeckestraat 2 1272 HC Huizen

  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengstgericht werken

Wij verzamelen informatie (toetsgegevens en observaties) en stellen op basis daarvan doelen vast voor de leerlingen en de groep. We stemmen daar vervolgens de planning (keuze van de leerstof en leeractiviteiten) en de organisatie (clustering van leerlingen in groepen) op af.

De tussenopbrengsten analyseren we twee keer per jaar met ons team in het zogeheten OGW-moment. Opbrengstgerichtheid wil zeggen: het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de hoogst mogelijke en realistische opbrengst. Voorheen maakten we gebruik van de opbrengsten van Cito LVS. Per schooljaar 2023-2024 worden de opbrengsten gemeten met IEP LVS. Uitgangspunt is dat we hiermee gerichter de ontwikkeling van de individuele leerling in kaart kunnen brengen. De resultaten uit IEP LVS worden tevens vergeleken met de resultaten uit de methodetoetsen. De effecten van eerder genomen interventies worden op deze wijze in kaart gebracht. 

De Van der Brugghenschool stelt per vakgebied een schoolnorm vast. Hierbij is de wegingsfactor uitgangspunt en wordt per vakgebied bepaald wat voor desbetreffend schooljaar realistische verwachtingen zijn ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

De tussenopbrengsten worden in de kwaliteitsdialoog verantwoord aan het bestuur van VPCBO Ichthus. Ook worden de resultaten besproken met de medezeggenschapsraad. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder jaar organiseren wij een voorlichtingsavond voor ouders van leerlingen uit groep 7 en 8. Er wordt verteld hoe het voorlopige en definitieve advies tot stand komt en hoe de aanmeldingsprocedure verloopt. Ouders krijgen een compleet overzicht van de VO-scholen in de omgeving, waarbij we verwijzen naar de Gooise Gids, een uitgave van de kring van scholen voor VO in ’t Gooi.www.gooisegids.nl

Schooladviesgesprekken
De leerlingen van groep 7 krijgen aan het eind van groep 7 het 'voorlopig' schooladvies. Dit wordt bij voorkeur gedaan in gesprek met ouders en leerling. In dit gesprek wordt uitgebreid toegelicht hoe het advies tot stand is gekomen en waarom de school het gegeven advies passend vindt voor de desbetreffende leerling. Vanaf dat moment kunnen ouders en leerlingen zich gerichter oriënteren op de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. In groep 8 vindt het 'definitieve' advies plaats. Op basis van dit advies wordt de schoolkeuze bepaald en kan de leerling worden ingeschreven.

Adviezen komen tot stand en worden besproken door de adviescommissie. Deze commissie bestaat uit leerkracht(en), intern begeleider en directie. Er wordt kritisch gekeken naar de ontwikkeling van de leerling op verschillende vakgebieden. Ook wordt in kaart gebracht 'hoe' de leerling leert en welke leerhouding zichtbaar is. Alle factoren vormen samen een beeld van wat de beste plek is op het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een PBS-school (Positive Behavior Support). PBS is een geïntegreerde, schoolbrede en preventieve aanpak, gericht op alle leerlingen. Doel van de methodiek is om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. Om dit te bereiken maakt PBS gebruik van een combinatie van ‘research based’ interventies en strategieën, gericht op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag.

De kern van de PBS aanpak

  1. PBS staat voor een schoolbrede aanpak. PBS is een methodiek met een overkoepelende functie.
  2. Preventie staat centraal. Algemeen bekende preventieprogramma’s en methoden met vergelijkbare uitgangspunten (zoals bijvoorbeeld Taakspel, Kanjertraining, de Vreedzame school en diverse anti-pestprogramma’s) passen naadloos in de aanpak. Scholen die aan de slag gaan met PBS voeren een preventief beleid binnen de school, gericht op het bevorderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen.
  3. PBS-scholen maken gedragsverwachtingen concreet, leren gewenst gedrag aan en bekrachtigen dit gedrag systematisch. In elke groep worden gedragslessen gegeven. De school heeft een beloningssysteem dat bestaat uit het verdienen van PBStars. Deze plastic sterren kunnen gespaard worden voor een groepsbeloning of individueel ingeruild worden voor een beloning. Beloningen kunnen zijn: 15 minuten een spelletje tot met de hele groep picknicken op het schoolplein.
  4. De PBS-school stuurt op data over het gedrag van de leerlingen. De school maakt actief gebruik van systematische gegevensverzameling. Om systematisch zicht en toezicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen en vroegtijdig te kunnen ingrijpen bij problemen, hanteert de school o.a. incidentenregistratie (SwisSuite).
  5. Er is sprake van partnerschap met ouders. Het samenwerken met de ouders is een belangrijk onderdeel van de methodiek. De school ontwikkelt manieren om een positieve band met de ouders op te bouwen en met hen samen te werken vanuit gezamenlijke waarden en verwachtingen.
  6. PBS wordt geborgd met een kwaliteitssysteem. Wanneer scholen werken met PBS, is er expliciete aandacht voor het borgen van de kwaliteit van de methodiek na implementatie. Hiertoe wordt een systeem voor certificering van scholen ontworpen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven