Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een TOM-school. TOM staat voor Teamonderwijs op Maat en is een onderwijsconcept waarin een leerkrachtgestuurd circuitmodel gehanteerd wordt. In groep 1/2 wordt de basis gelegd. De werkwijze van de kleuters wordt doorgevoerd naar de hogere groepen. Door het inzetten van 'de kleine kring/groep', krijgen kinderen instructie op hun eigen niveau. In de groepen 3 t/m 8 werken de leerlingen 's ochtends in circuitvorm. De ochtend wordt o.a. verdeeld in drie of vier (TOM)blokken van een half uur. Ieder blok kiezen de leerlingen een nieuwe lesactiviteit. Elke dag worden er drie instructie-momenten op niveau gegeven van hetzelfde vak. Op deze wijze krijgen de leerlingen alle lesinstructies op maat aangeboden.
Binnen het circuitmodel worden ook kookateliers, technieklessen en lessen uit het kunstkabinet gegeven. Behalve de lessen uit het kunstkabinet worden deze ateliers voornamelijk door ouders verzorgd.
In de groepen 1/2 wordt geleerd in rijke thema's. Deze thema's worden zo ingericht dat de leerlingen 'Spelend leren' en gemotiveerd zijn om mee te denken en te bouwen aan de thema's.
De ontwikkeldoelen in de thema's worden bijgehouden met de leerlijnen van Kijk. Hierin wordt per leerling gericht gekeken hoe de ontwikkeling verloopt. De leergebieden zijn: relatie met andere kinderen, spelontwikkeling, taakgerichtheid en zelfstandigheid, lichaamsoriëntatie, ruimtelijke oriëntatie, tijdsoriëntatie, beginnende gecijferdheid, logisch denken, visuele en auditieve waarneming, mondelinge taalontwikkeling, beginnende geletterdheid, grote en kleine motoriek en tekenontwikkeling.
In de groepen 3 t/m 8 volgen we voor de vakgebieden verschillende methoden. Leidend hierin is de leerlijn, waardoor er naast de leidraad en opbouw van de les ruimte is voor invulling en initiatieven van de leerkracht. Op die wijze kan er optimaal ingespeeld worden op de betrokkenheid en leervragen van de leerlingen.
De lesinstructies vinden plaats volgens ons TOM-concept. Dit houdt concreet in dat er gerichte instructiegroepen worden samengesteld en de leerkracht op verschillende niveaus de lesinstructie geeft aan kleine groepjes leerlingen. Op die wijze worden leerlingen geholpen die extra hulp nodig hebben, maar ook de leerlingen die juist verdieping kunnen gebruiken op het lesdoel.
De planmatige uitvoering van onze leerlingondersteuning:
Voor de vakken technisch lezen, taal/spelling, begrijpend lezen en rekenen werken we met drie verschillende instructiegroepen (basis, intensief, top). Deze instructiegroepen worden aan de hand van de IEP-toetsen, methode-afhankelijke toetsen en de observaties van de leerkracht in overleg met de intern begeleider vastgesteld. In de groepsplannen staat per periode aangegeven wat de doelen zijn.
Voor rekenen gebruiken we als groepsplan het 'draaiboek' zoals Pluspunt dit aanlevert. Op die wijze kan de leerkracht ieder nieuw blok, voor ieder lesdoel, gerichte instructiegroepen samenstellen. Naast de didactische groepsplannen bestaan er ook groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Per 2023-2024 zullen we de 'hart & handen' afname van IEP-lvs inzetten om de ontwikkeling in kaart te brengen en specifieke leerlingdoelen te formuleren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om binnen de kaders van het SOP (schoolondersteuningsplan) door de inzet van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners nog meer ondersteuning te bieden aan groepjes leerlingen door extra instructie en remediëren van taal- en rekeninstructie buiten de setting van de klassikale instructiemomenten.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.