PCBS Van der Brugghenschool

Thorbeckestraat 2 1272 HC Huizen

  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool
  • Schoolfoto van PCBS Van der Brugghenschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op de Van der Brugghenschool willen we de kwaliteit van ons onderwijs zo goed als mogelijk waarborgen in geval van kort- of langdurig verlof/uitval van leerkrachten. Daarom zetten we concrete acties uit om het thuishouden van leerlingen te voorkomen. Om in alle lagen van de schoolorganisatie de kwaliteit te waarborgen is het van belang dat personeel met niet-lesgevende taken hun werkzaamheden continueren.

We zoeken naar vervangingsoplossingen binnen en buiten ons eigen team. Bij kortdurende uitval wordt geïnventariseerd welke leerkracht een extra dag wil werken of wordt gekeken welke leerkrachtondersteuner de groep over kan nemen.

Wanneer er binnen de eigen school of vereniging geen personeel beschikbaar is om in te vallen zal een extern bureau ingeschakeld worden. Ichthus heeft hiervoor verscheidene samenwerkingsverbanden. De Sportadviesgroep in Huizen geniet hierbij onze voorkeur, omdat zij veel leerlingen kennen en veelal op scholen invalwerkzaamheden verrichten.

Indien geen van deze inspanningen resultaat oplevert, zal de groep verdeeld worden over andere klassen. Dit geldt voor de groepen 3 t/m 8. De leerkrachten hebben een verdeellijst en een werkboek voor iedere leerling klaarliggen, zodat zij in de verdeelklas gericht aan het werk kunnen. Indien geen vervanging gevonden wordt voor groep 1/2, zullen zij thuisgehouden moeten worden. We kiezen er bewust voor om kleuterleerlingen niet te verdelen.

Indien verdelen voor een groep,  om uiteenlopende redenen geen optie is, zal de klas thuisgehouden worden. Wanneer 2 dagen achter elkaar geen oplossing gevonden kan worden, zal ervoor gekozen worden vanaf de derde dag een andere klas thuis te houden, zodat die leerkracht kan wisselen van groep. Op die manier creëren we een situatie waarin groepen nooit langer dan 2 opeenvolgende dagen thuis zijn.

Bij langdurige uitval van een leerkracht, wordt in samenspraak met het bestuur een passende oplossing gezocht.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is een TOM-school. TOM staat voor Teamonderwijs op Maat en is een onderwijsconcept waarin een leerkrachtgestuurd circuitmodel gehanteerd wordt. In groep 1/2 wordt de basis gelegd. De werkwijze van de kleuters wordt doorgevoerd naar de hogere groepen. Door het inzetten van 'de kleine kring/groep', krijgen kinderen instructie op hun eigen niveau. In de groepen 3 t/m 8 werken de leerlingen 's ochtends in circuitvorm. De ochtend wordt o.a. verdeeld in drie of vier (TOM)blokken van een half uur. Ieder blok kiezen de leerlingen een nieuwe lesactiviteit. Elke dag worden er drie instructie-momenten op niveau gegeven van hetzelfde vak. Op deze wijze krijgen de leerlingen alle lesinstructies op maat aangeboden. 

Binnen het circuitmodel worden ook kookateliers, technieklessen en lessen uit het kunstkabinet gegeven. Behalve de lessen uit het kunstkabinet worden deze ateliers voornamelijk door ouders verzorgd. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 wordt geleerd in rijke thema's. Deze thema's worden zo ingericht dat de leerlingen 'Spelend leren' en gemotiveerd zijn om mee te denken en te bouwen aan de thema's. 

De ontwikkeldoelen in de thema's worden bijgehouden met de leerlijnen van Kijk. Hierin wordt per leerling gericht gekeken hoe de ontwikkeling verloopt. De leergebieden zijn: relatie met andere kinderen, spelontwikkeling, taakgerichtheid en zelfstandigheid, lichaamsoriëntatie, ruimtelijke oriëntatie, tijdsoriëntatie, beginnende gecijferdheid, logisch denken, visuele en auditieve waarneming, mondelinge taalontwikkeling, beginnende geletterdheid, grote en kleine motoriek en tekenontwikkeling. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 volgen we voor de vakgebieden verschillende methoden. Leidend hierin is de leerlijn, waardoor er naast de leidraad en opbouw van de les ruimte is voor invulling en initiatieven van de leerkracht. Op die wijze kan er optimaal ingespeeld worden op de betrokkenheid en leervragen van de leerlingen. 

De lesinstructies vinden plaats volgens ons TOM-concept. Dit houdt concreet in dat er gerichte instructiegroepen worden samengesteld en de leerkracht op verschillende niveaus de lesinstructie geeft aan kleine groepjes leerlingen. Op die wijze worden leerlingen geholpen die extra hulp nodig hebben, maar ook de leerlingen die juist verdieping kunnen gebruiken op het lesdoel. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De planmatige uitvoering van onze leerlingondersteuning:

Voor de vakken technisch lezen, taal/spelling, begrijpend lezen en rekenen werken we met drie verschillende instructiegroepen (basis, intensief, top). Deze instructiegroepen worden aan de hand van de IEP-toetsen, methode-afhankelijke toetsen en de observaties van de leerkracht in overleg met de intern begeleider vastgesteld. In de groepsplannen staat per periode aangegeven wat de doelen zijn.

Voor rekenen gebruiken we als groepsplan het 'draaiboek' zoals Pluspunt dit aanlevert. Op die wijze kan de leerkracht ieder nieuw blok, voor ieder lesdoel, gerichte instructiegroepen samenstellen. Naast de didactische groepsplannen bestaan er ook groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Per 2023-2024 zullen we de 'hart & handen' afname van IEP-lvs inzetten om de ontwikkeling in kaart te brengen en specifieke leerlingdoelen te formuleren. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de ambitie om binnen de kaders van het SOP (schoolondersteuningsplan) door de inzet van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners nog meer ondersteuning te bieden aan groepjes leerlingen door extra instructie en remediëren van taal- en rekeninstructie buiten de setting van de klassikale instructiemomenten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven