Wat is de klachtenregeling?
Wat te doen bij problemen?
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. We gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u van harte uit bij vragen, ontevredenheid, problemen of klachten over het onderwijs, over de aanpak van uw kind, of over andere zaken dit kenbaar te maken aan de leerkracht als de eerst verantwoordelijke voor de kinderen in de groep.
De contactpersoon
Bij klachten over school aangaande zaken kan de klager zich in eerste instantie wenden tot degene die bij de situatie betrokken is. Dit kan zijn de pedagogisch medewerker, de leerkracht of de schoolleiding. Indien dit niet leidt tot een voor de klager gewenste oplossing kan gebruik worden gemaakt van de contactpersoon die op ons IKC aanwezig is. Zij is er voor u, luistert naar u, geeft u informatie over mogelijke vervolgstappen. Om misverstanden te voorkomen, heeft de contactpersoon vooral een ondersteunende rol bij het zoeken naar een oplossing van de klacht met een doorverwijzende functie. De klacht wordt niet door de contactpersoon overgenomen van de klager; er is sprake van professionele distantie. De contactpersoon van ons IKC is Monique van der Hoeven.
De klachtenprocedure
De volledige klachtenregeling is te vinden op www.delinge.nl onder De Linge – Kwaliteitszorg - Klachtenregeling. Klachten waarvan u vindt dat ze onvoldoende zijn afgehandeld, kunt u voorleggen aan de landelijke klachtencommissie (VBKO, 070 34 57 097 of 070 39 25 508) of aan de vertrouwensinspecteur. Vertrouwenspersoon en -inspecteur De school kent ook een externe vertrouwenspersoon. U kunt de externe vertrouwenspersoon zien als een objectieve deskundige buiten de school. De externe vertrouwenspersoon geeft informatie en advies en begeleidt ouders in het klachttraject wanneer zij een formele klacht indienen. Voor De Linge is mevrouw Eveline Knibbeler de vertrouwenspersoon. Zij is bereikbaar via e.knibbeler@kb-consult.nl Voor een onafhankelijk advies in geval van seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt u ook contact opnemen met de vertrouwensinspecteur. Meldpunt vertrouwensinspecteurs telefoon: 0900-111 3 111 tijdens kantooruren.