Rooms Katholieke Basisschool De Stek

Torenmuur 1 3991 SW Houten

  • Groei die bij jou past!
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen hebben in het schooljaar 2022-2023 op de DIA-toets een gemiddelde score behaald van 359,2, dit is lager dan het landelijk gemiddelde van 361. Als we kijken naar de drie hoofdgroepen rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen zien we dat we onze ambitie ruimschoots halen bij taalverzorging, Bij begrijpend lezen halen we onze ambitie bijna en bij rekenen nog niet.

Binnen ons onderwijs creëren we meer tijd voor ons rekenonderwijs door het verbeteren van onze instructies met behulp van het EDI- instructiemodel en automatiseren. Daarnaast zetten we Bareka in. Dit is een tool om het automatiseren van rekenen te verbeteren. We bespreken regelmatig in ons team de verschillende vakgebieden waarbij we analyses maken om inzicht te krijgen in wat we goed doen en wat kunnen we kunnen verbeteren. Hierbij maken we gebruik van de PDCA-cyclus. Dit staat voor Plan, Do, Check, Act. Op deze manier verwachten we richting onze ambitie te kunnen groeien. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar nemen wij niet-methodegebonden toetsen af, wij gebruiken hiervoor het leerlingvolgsysteem van Cito. Deze worden geanalyseerd door de leerkrachten en de intern begeleider van de school. Deze resultaten, de resultaten van de methodegebonden toetsen en de dagelijkse observaties van de leerkracht stellen ons in staat om de onderwijsbehoeften van de leerling te kunnen formuleren. In overleg met de intern begeleider zorgt de leerkracht voor een passend onderwijs aanbod. 

Vier keer per jaar bespreken de intern begeleider en de leerkracht de voortgang van de groep en van de leerlingen en van individuele leerlingen als hier aanleiding toe is.

Na het afnemen van de Cito toetsen wordt met het hele team gereflecteerd op de resultaten. Tijdens deze momenten wordt besproken wat er schoolbreed nodig is om de leeropbrengsten te laten aansluiten bij de schoolambitie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

PO-VO procedure

Na de midden toetsen in groep 7 krijgen de leerlingen op De Stek hun voorlopig advies. Met de leerling worden leerdoelen opgesteld waaraan de leerling de komende periode moet werken om dit voorlopige advies om te kunnen zetten in een definitief advies. Aan het einde van het schooljaar worden door de leerkracht en de leerling samen bekeken welke leerdoelen zijn behaald.

Tijdens de startgesprekken in groep 8 worden met de leerling, de ouders en de leerkracht besproken of de leerling nog op koers is naar het definitieve advies. In januari wordt in groep 8 het definitieve advies gegeven en krijgt iedere leerling een onderwijskundig rapport (OKR). In februari vindt de doorstroomtoets plaats. Naar aanleiding van de resultaten van de eindtoets kan het advies worden bijgesteld naar een hoger niveau. Hierna (maart) meldt de leerling zich vervolgens aan bij een VO school naar keuze.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een positief welbevinden en een positief zelfbeeld bij ieder kind dragen bij aan een sfeer op school waarin ieder zich veilig kan voelen. Dit zorgt er voor dat je met plezier naar school kunt gaan en tot een optimale groei en ontwikkeling komt. Het onderwijs op onze school kenmerkt zich door gezamenlijke verantwoordelijkheid: we leren kinderen om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. We vinden het belangrijk dat ze zelf willen leren en groeien. Hierdoor ontwikkelen ze verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel vlak. Daarom benaderen we het kind als persoon, ieder kind is immers uniek. Door het inzetten van verschillende coöperatieve werkvormen, leren we de kinderen samen te werken en samen te leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Plezier
  • Groei

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van dit inspectierapport hebben we een plan van aanpak geschreven. Dit plan is volledig uitgevoerd.

Terug naar boven