Rooms Katholieke Basisschool De Stek

Torenmuur 1 3991 SW Houten

  • Groei die bij jou past!
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Stek

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht gaan we op zoek naar een vervanger die de groep kan lesgeven. We handelen volgens de volgende opties voor een invaller:

  • Wij vragen teamleden die hebben aangegeven op bepaalde dagen in te willen vallen.
  • Wij plaatsen de aanvraag bij invalpool Transvita/PIO Personeel.
  • Wij vragen aan de aanwezige ondersteuners of zij de groep lesgeven.

Als er geen invaller beschikbaar is, dan handelen wij volgens de volgende afspraken:

  • Wanneer er voor één dag geen vervanging beschikbaar is, wordt de groep over de andere groepen verdeeld. Deze verdeling is gemaakt door de eigen leerkracht(en). Er is voor de kinderen een aangepast programma met werk. De schoolleider of intern begeleider zorgen voor de verdeling van de leerlingen over de andere groepen.
  • Wanneer er voor twee dagen geen vervanging beschikbaar is, blijft de groep de tweede dag thuis (leerlingen waarvan de ouders zelf geen opvang kunnen regelen, worden verdeeld over de andere groepen).
  • Wanneer er voor drie of meer dagen geen vervanging beschikbaar is, blijft steeds een andere groep een dag thuis. De leerkracht van deze groep vervangt de afwezige leerkracht.

Als een vervangingssituatie langer gaat duren, gaan we gericht op zoek naar een vervanger die bij de groep past. Bij langdurige vervanging kan ook besloten worden om een vaste leerkracht tijdelijk in een andere groep te plaatsen en de vervanger in de klas van de vaste leerkracht, omdat dat meer passend is. Uiteraard proberen we wisselingen van leerkrachten zoveel mogelijk te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de onderbouw zijn de groepen 1/2 gecombineerde groepen. Wij hebben drie groepen 1/2, een klein groep 3, een kleine groep 3/4 en een kleine groep 4. De combigroep 3/4 wordt wanneer nodig ondersteund door een onderwijsassistent en ook de andere groepen worden ondersteund door onderwijsassistenten.

In de bovenbouw hebben wij een groep 5, een groep 5/6, een groep 6, twee groepen 7 en twee groepen 8. De combigroep 5/6 wordt wanneer nodig ondersteund door een onderwijsassistent en ook de andere groepen worden ondersteund door onderwijsassistenten.

Alle groepen krijgen één keer per week gymles van onze gymleerkracht. Verder hebben wij een RT'er die één dag per week leerlingen begeleid in hun ontwikkeling.

In 8 jaar tijd gaan de leerlingen minimaal 7520 uur naar school. Per jaar gaan de kinderen van de groepen 1 t/m 4 gemiddeld 880 uur naar school en de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 gaan 1010 uur naar school. Per week is dit 23,5 uur voor de onderbouw tegenover 26 uur voor de bovenbouw.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons uitgangspunt is dat ieder kind dat bij ons in ontwikkeling komt van harte welkom is.

Dit betekent dat wij bij interesse van ouders in onze school altijd in gesprek gaan. Doel van dit gesprek is om wederzijdse verwachtingen helder te krijgen. Samen met ouders, onze specialisten, intern begeleiders en eventuele externe organisaties bekijken wij wat het kind nodig heeft en of wij de benodigde expertise in huis hebben. Als blijkt dat De Stek niet de juiste plek is voor het kind, gaan wij samen met ouders op zoek naar de plaats waar de leerling tot ontplooiing kan komen.

Uitgangspunt is dat wij altijd Passend Onderwijs voor het kind willen verzorgen. Lukt dat niet op De Stek dan kan ook ons Samenwerkingsverband Profi Pendi ingezet worden.

Bekijk onderstaande interessante informatie over PROFI PENDI:

Passend Onderwijs voor elk kind

Passend Onderwijs heeft als doel dat ieder kind een plek krijgt op een school die past bij de kwaliteiten en de mogelijkheden van het kind. Ook als hij of zij extra ondersteuning nodig heeft. Om dit te realiseren, eventueel met wat extra ondersteuning, werken basisscholen in de regio samen in een samenwerkingsverband. In deze regio is dat Profi Pendi. Profi Pendi is het samenwerkingsverband voor het basisonderwijs in de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vijfherenlanden. Het bestaat uit 17 schoolbesturen, ca. 17.000 leerlingen en ca. 80 scholen (inclusief 4 scholen voor speciaal basisonderwijs en 1 school voor speciaal onderwijs).

Met passend onderwijs wil de overheid bereiken dat:

  • alle kinderen een passende plek in het onderwijs krijgen;
  • een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
  • een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
  • scholen de mogelijkheden hebben voor ondersteuning op maat;
  • de mogelijkheden en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;
  • kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten. (Bron: Rijksoverheid.nl)

Zorgplicht

De school waar een kind naartoe gaat, is verplicht passende ondersteuning te geven als de leerling extra ondersteuning nodig heeft. Dat wordt zorgplicht genoemd. Wanneer de school deze hulp niet kan bieden, zoekt de school samen met ouders naar de best passende plek voor de leerling. Het uitgangspunt daarbij is dat kinderen onderwijs dichtbij huis volgen. Echter, niet alle gespecialiseerde vormen van ondersteuning kunnen geboden worden binnen de scholen die gevestigd zijn in de regio. Daarom werkt Profi Pendi samen met scholen voor speciaal onderwijs buiten de regio die bereid zijn leerlingen met speciale onderwijsbehoeften toe te laten.

Ondersteuningsplan

De scholen in deze regio bieden dezelfde basisondersteuning. Soms is echter extra ondersteuning nodig voor een leerling. Profi Pendi ontvangt middelen vanuit de overheid voor zowel de basis- als de extra ondersteuning. Hoe dit geld wordt ingezet en verdeeld over de deelnemende schoolbesturen is vastgelegd in het Ondersteuningsplan (OP). Daarin staan ook andere afspraken, bijvoorbeeld wanneer een kind een plek kan krijgen in speciaal (basis)onderwijs. Dit plan wordt afgestemd met de gemeenten in de regio.

Wanneer naar het samenwerkingsverband?

Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan een school kan bieden. Als Intern Begeleider (IB’er), groepsleerkracht of ouder van de leerling krijgt u op dat moment te maken met het samenwerkingsverband. De IB’er neemt het initiatief voor een multidisciplinair overleg. Dat is een overleg waarin ouders, leerkracht(en), de Intern Begeleider van de school, een Collegiaal Consultant van Profi Pendi en eventueel andere deskundigen met elkaar bespreken hoe het kind de ondersteuning kan krijgen die het nodig heeft. Er kan bijvoorbeeld besloten worden hulp van buitenaf de school binnen te halen. Wanneer een kind daarmee voldoende geholpen is, kan het op de eigen basisschool blijven. Soms blijkt echter dat ook deze hulp onvoldoende helpt. Er wordt dan met elkaar besloten dat een kind naar speciaal basisonderwijs of naar een school voor speciaal onderwijs zal gaan. De school dient dan bij het samenwerkingsverband een aanvraag in voor een toelaatbaarheidsverklaring.

Betrokkenen

Bij een multidisciplinair overleg schuift – afhankelijk van de hulpvraag – geregeld iemand van het sociaal team aan. Er kunnen dan direct afspraken gemaakt worden waar onderwijs en zorg elkaar raken. Ook andere deskundigen, denk aan een logopediste of orthopedagoog, kunnen deelnemen. Leerplicht kan ook deelnemen. De gemeenten en het onderwijs stemmen geregeld zaken met elkaar af waar onderwijs en zorg elkaar nodig hebben. Zo denken de gemeenten mee bij het opstellen van het Ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband en is het samenwerkingsverband betrokken bij de totstandkoming van de gemeentelijke jeugdplannen.

Privacy

Wanneer voor een leerling een multidisciplinair overleg gevoerd wordt, deelt de school informatie over de leerling met het samenwerkingsverband.  Profi Pendi gaat zorgvuldig om met deze privacygevoelige informatie en maakt daarom gebruik van de monitor Kindkans. Hierin worden gegevens op een veilige manier gedeeld.

Wat doet Profi Pendi?

Profi Pendi probeert ervoor te zorgen dat er een dekkend aanbod van voorzieningen is, zodat thuiszitten voorkomen kan worden en kinderen zoveel mogelijk in de eigen omgeving naar school kunnen. Profi Pendi zorgt er ook voor dat elke school in de regio dezelfde basisondersteuning aanbiedt en is verantwoordelijk voor de verdeling van het budget voor extra begeleiding onder de aangesloten schoolbesturen.

Meer weten?

Ga naar de website www.profipendi.nl of kijk op www.passendonderwijs.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons uitgangspunt is dat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van alle leerlingen. Het inzetten van specialisten in ons team voor begeleiding van leerkrachten of leerlingen draagt hieraan bij. Daarnaast zorgen we voor kennisoverdracht. Met het team kunnen wij zo zorgen voor alle kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kind & Co organiseert een peuteropvang op onze school. Dit geeft mogelijkheden om samen te werken met onze kleutergroepen. Heeft u hierin interesse, neem dan een kijkje op hun website (www.kmnkindenco.nl).

De peuterscholen/peuterspeelzalen en kinderdagverblijven waar onze kinderen voor de basisschool hebben gezeten, zorgen voor een overdracht naar onze school. Wij ontvangen deze na toestemming van de ouders/verzorgers. De ervaringen van deze instanties, evenals de input van ouders, gebruiken wij om ons onderwijs al bij de start aan te kunnen laten sluiten op de ontwikkeling van de kinderen.

Terug naar boven